Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard Mandoline met nylon snaren? Wat is het?

    Ik heb via Facebook een interessant instrumentje kunnen overnemen van een bekende (ik haal hem vanmiddag op). Maar ik heb eigenlijk geen idee wat het precies is. Het lijkt verdacht veel op een mandoline, maar deze kende ik nog niet met slotted headstock en nylon snaren. Ik kan er niet eens snaren voor vinden. Zou dit echt een oud ding zijn?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Grappig! Hij moet wel een vrij brede nek hebben, met die dikke draden er op...
    Hoe zitten de snaren aan het staartstuk vast? Zou je er niet gewoon klassieke gitaarsnaren op kunnen zetten?
    En is hij gestemd als een gewone mandoline? De lage snaren lijken niet heel veel dikker dan de hoge.

    O wacht, je hebt hem nog niet... Nouja, we wachten in spanning af!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ik ben inmiddels bij de verkoper langs geweest, en hem voorlopig daar gelaten. Er is me nog teveel onduidelijk over het ding, en de staat is ook niet heel erg geweldig. De brugkam is gebroken, één stemknopje is stuk en ze hebben er zomaar wat ijzerdraad opgespannen lijkt het.











    De enige informatie die ik kan vinden is de tekst "made in Germany" in het staartstuk, wat erop zou wijzen dat het van vóór 1950 is (of na 1990).

    Zou dit het nog waard zijn om op te knappen? Is er nog hoop voor dit ding?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Dus toch gewoon metalen snaren, met lusjes. Het zou ook wel een mal ding zijn geweest anders.

    Het zou mij wel een grappig projectje lijken, maar je moet het zelf weten natuurlijk. En het hangt er van af hoeveel het ding moet opbrengen. Als je je er geen buil aan valt, dan kun je er waarschijnlijk weinig aan verpesten.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Ziet er uit als een Portugees model (made in Germany, dat dan weer wel). Qua bouwwijze lijkt dit -afgezien van kam en staartstuk- nog het meest op een klassieke gitaar .
    Naast de Napolitaanse (bolle luitmodel) is dat de meest voorkomende vorm in Europa.
    Tenzij je iets heel goeds hebt, klinken ze over het algemeen tamelijk beroerd. Dun, nauwelijks grondtoon uit de G en D snaren. Bij dat geluid krijg ik altijd de associatie met een eier/tomatensnijder.

    Ook lijden deze Europese probeersels bijna altijd aan een hals die naar voren komt met een actie van 8mm -of zoiets- op de 12e fret tot gevolg. Wat je dan ook vaak ziet is een kam die nog maar 3 mm hoog is. Dat is ook geen oplossing want zonder voldoende 'break angle' -geen idee hoe ze dat in het Nederlands noemen- heb je niet genoeg druk door de snaren op de kam en dientengevolge nauwelijks geluid. Daar heb je die eiersnijder weer...

    De mandolines die wel overeind blijven tussen akoestische gitaren en een bas zijn bijna zonder uitzondering volgens dezelfde manier gebouwd als een viool (Gestoken, gewelfd voor- en achterblad), de uitvinding van Orville Gibson. Later is Gibson ook gitaren gaan bouwen en niet te vergeten banjo's....
    Dat ik na 7 mandolines uiteindelijk bij een Gibson A-5L belandde is niet zo verwonderlijk, dat het gebeurde was ook wel een kwestie van geluk hebben.

    Mocht je echt iets met mandoline willen in je akoestische band, dan raad ik je toch zo'n type aan.
    Ik heb heel acceptabele Eastmans en 'The Loar's in mijn handen gehad. Ook daar zitten - aan de onderkant van het assortiment- minder geslaagde creaties tussen, maar de kans dat je iets aardigs treft is zeker aanwezig.
    Laatst gewijzigd door RB-1; 31 maart 2015 om 21:25
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Dus toch gewoon metalen snaren, met lusjes. Het zou ook wel een mal ding zijn geweest anders.

    Het zou mij wel een grappig projectje lijken, maar je moet het zelf weten natuurlijk. En het hangt er van af hoeveel het ding moet opbrengen. Als je je er geen buil aan valt, dan kun je er waarschijnlijk weinig aan verpesten.
    Ik kan hem ophalen voor €30.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Tsja, dan heb je dus in het ergste geval 30 euri weggegooid...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ja, plus een setje snaren, plus een brugkammetje, plus stemmechanieken (geen idee of dat überhaupt te krijgen is)... Vooral die stemmechanieken is mijn grootste twijfelpunt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Exclamation

    Let wel, als je dit al doet dan zijn de mandolinesnaren die je meestal ziet, niet geschikt.
    Die trekken het ding helemaal krom.
    Ze zijn bedoeld voor de veel solider, van de Gibsons afgeleide, modellen.

    Voor dit exemplaar moet je snaren hebben voor een klassieke mandoline.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  10. #10
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Leuk ding.

    Inderdaad Duits, waarschijnlijk ergens rond de jaren '50, maar kan ook eerder.

    Meestal zijn ze vrij onbespeelbaar en ook amper in speelconditie te krijgen. Meer iets om gezellig boven de bank te hangen.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top