Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    145

    Standaard Potmeters vervangen, maar met welke?

    Ik heb nieuwe elementen in huis gehaald (Bareknuckle's) en deze wil ik in mijn Gibson SG gaan monteren.

    Nu heb ik het vermoeden dat er 300k potmeters in zitten, dit is vooral een vermoeden omdat er niks op de potmeters zelf staat, maar dit model komt met 300k potmeters.

    Nu wil ik er zelf 500k potmeters inzetten en 0.33uf (of 0.22uf) condensators.

    Ik heb een beetje rondgekeken en zie dat er enorm veel verschillende potmeters en condensators zijn en zie nu door de bomen het bos niet meer.

    Dus mijn vraag, wat zou een aanrader zijn voor de potmeters en condensators?

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Een dure of goedkope potmeter maakt voor het geluid niet heel veel uit, wel voor de betrouwbaarheid en duurzaamheid. Ik gebruik zelf CTS-pots en sprague orange drop condensators. Andere merken zijn ook goed, zoals Vitamine Q en en Bumblebees consendatoren en Bourns pots. Voor een humbucker vind ik 500 of 550k bijna een must.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    trakteer jezelf op een kant en klare 'premium wring kit' van Stewmac.. inclusief orange drops
    http://www.stewmac.com/Pickups_and_E...G.html#details
    met deze prijs zou je onder het importheffing plus 21% BTW gedoe moeten kunnen blijven.

    of ga echt overboord met deze kit: http://www.stewmac.com/Pickups_and_E...Gibson_SG.html
    Laatst gewijzigd door MikeD; 2 juni 2015 om 19:47
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    145

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    trakteer jezelf op een kant en klare 'premium wring kit' van Stewmac.. inclusief orange drops
    http://www.stewmac.com/Pickups_and_E...G.html#details
    met deze prijs zou je onder het importheffing plus 21% BTW gedoe moeten kunnen blijven.

    of ga echt overboord met deze kit: http://www.stewmac.com/Pickups_and_E...Gibson_SG.html
    Hmm, de switch en de jack zijn nog in goede staat, maar misschien dat ik deze dan toch net zo goed mee kan pakken.

    Is er toevallig geen Europees bedrijf wat dit doet, via stewmac komt het toch uit rond de €70.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    145

    Standaard

    Potmeters moeten linear zijn trouwens toch? Dit geeft een geleidelijkere overgang toch?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Neen. Wat je wilt is een potmeter met een 30% logaritmische taper. Die zit tussen een normale log (10%) en een lineaire (50%) potmeter in. De CTS TVT potmeter is de beste koop. Je kunt ze hier vinden:
    http://www.crazyparts.de/electronics...500k-short.php

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    145

    Standaard

    Wat is het voordeel van die CTS TVT potmeters dan? Dat begrijp ik nog niet helemaal.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rik-92 Bekijk bericht
    Wat is het voordeel van die CTS TVT potmeters dan? Dat begrijp ik nog niet helemaal.
    Ons gehoor werkt logaritmisch. De meeste audio/log pots hebben een taper van 10%, prima geschikt voor toonpotmeters maar als je ze gebruikt voor volume krijg je van 0-7 bijna niets en dan een keiharde volumeboost. De CTS TVT en RS Superpot hebben een taper van 30% wat een veel geleidelijkere toename van volume geeft als je de pot verder open draait.

    Hieronder een diagrammetje. De CTS TVT's en RS Superpot (2x de prijs) hebben zoals je ziet een meer gradueel verloop dan de normale CTS, Gibson en Epiphone pots.



    Je mag dit allemaal vergeten als je volume- en toonknoppen altijd op 10 staan. Koop dan lekker normale CTS 500K pots voor volume.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik erger me al jaren aan de curve en onvoorspelbaarheid van de meeste audio tapered pots. maar als ik het goed begrijp maakt CTS dus ook een serie die wel een gelijkmatiger verloop hebben? beats me waarom ze die niet als standaard verkopen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top