Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 12 van 12

Discussie: iso cab op z'n kant

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Nee, maar wel oppassen met microfoon want die valt naar beneden tegen je speaker als je 'm niet goed vast zet ...
    Goed vastzetten en voor worst case gaas of een grilletje boven de speaker
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    Bij mijn Eminence Delta Pro 12A is het maximum 400 watt.. maar in een dichte enclosure zakt het al 300watt als ik me goed herinner. En dan weet ik nog niet eens zeker of het dicht aan beide kanten is of alleen de achterkant.
    Heb je het hier nu specifiek over een iso cab?

    Over vermogen bij een open vs. closed cab kan ik op de site van Eminence niks vinden, maar doorgaans is het andersom dan je hier beschrijft. Het is zo dat een speaker bij (deels) open enclosure (b.v baspoort) juist minder belastbaar is door het vrijer (te vrij) kunnen bewegen. Daar zit nog een frequentie-afhankelijkheid in. Bij lage frequenties kan de lucht makkelijker meeverplaatsen en neemt de demping af. Beneden de resonantiefrequentie neemt de belastbaarheid drastisch af.

    Maar bij een iso cab heb je een box in een box. dus dan gaat dit niet helemaal op omdat er ook buiten de cab een afgesloten ruimte zit. Wat ik me dan voor kan stellen is dat dissipatie van de speaker een rol gaat spelen. Een speaker heeft een rendement van maar enkele procenten. Het meeste versterkervermogen wordt in warmte omgezet. Denk maar aan een ouderwetse gloeilamp waarin de meeste energie wordt omgezet in warmte en maar een fractie in licht.

    In een cabinet kan die warmte vanuit de spreekspoel nog wel naar de omgeving weg, maar als ook de omgeving hermetisch is afgesloten zal de omgeving opwarmen. De warmteoverdracht van de speaker is in een iso cab minder, dus kun je hem maar beter minder belasten. Dat kan een verklaring zijn.
    Laatst gewijzigd door Plant; 27 maart 2015 om 19:36
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top