Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 12 van 12

Discussie: Gitaar bekleden?

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grc3030 Bekijk bericht
    Wat ik gezien had was dat iemand zijn gitaar bekleedde met stof. Deed dit wel lakken, en het zag er prima uit. Wil ik ook wel eens proberen. Maar zit mij af te vragen hoe hij dat gedaan heeft met die plooien die je ongetwijfeld krijgt op de zijkanten.
    En Duhsjaak, ik heb hem al lopen zoeken, maar nog niet gevonden. maar wel bedankt voor de tip.
    - hout sluiten met G4 ( van vosschemie), een goede hechtlaag.
    - een vrij vlakke / gladde stof impregneren met epoxy, overlappen en snijden zoals behangpapier; een stof met (meer) relief is nadien moeilijk te schuren, want dan ga je door de draad. Ofwel vullen met een dikke laag epoxy ... maar : densiteit van epoxy is minimum 1.2, dus 1.2 kg gewichtstoename per mm laagdikte per m²;
    - aflakken : G4 is ijzersterk als toplaag, maar vergeelt; er zullen wel alternatieven zijn.
    F.

  2. #12
    Junior Member
    Geregistreerd
    6 november 2011
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    15

    Standaard

    Ik ben bezig met een gitaar met stof bekleden:


    Ben nog niet klaar, dus geen idee of het wel gaat klinken.
    De ondergrond is een gewoon 'tricot' stofje, gekocht bij een willekeurige stoffenwinkel op Internet. Mijn 'wijsheid' heb ik van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=-Ywhj0hg8WI

    Je hebt wel heeeeeel veel geduld nodig voor dit klusje. Je begint met een ruw uitgezaagde body en dan is het proces grofweg als volgt:
    1. Stofje uitknippen en strijken
    2. Opbrengen met heldere(!) epoxy hars, met een beetje witte kleurstof (anders wordt het te donker)
    3. Licht schuren, nog een laagje epoxy (zonder kleurstof)
    4. stap 3 nog 2 keer herhalen
    5. stap 1-4 herhalen voor de achterkant (ja die is ook gedaan)
    6. Frees de body op maat
    7. Herhaal stap 1-4 voor de zijkant
    8. Randje voor de binding frezen en binding aanbrengen (binding is wel nodig, want anders worden de randen niet echt netjes
    9. beetje schuren
    10. Lakken; ik heb 4 lagen UV bestendige UV lak gedaan. PU is vervelend spul, volgende keer doe ik Nitro denk ik, maar misschien is dat niet zo mooi helder.
    11. Standaard schuren: eerst helemaal vlak en dan van 400 naar 2500 grid, polijsten met commandant 4 en 5. En dan glimt ie als een spiegel.

    Hieronder net na stap 6 (met ook de tinycaster versie):


    De grote wordt voor een beginnende singer-songwriter dame en wacht nog op een 'A Little Thunder' pickup (hoe vet is dat?)

    Als je nog specifieke vragen hebt of meer info wilt, stuur me dan ff een pm.

    [EDIT:] Betere foto ingevoegd
    Laatst gewijzigd door BBW; 8 april 2015 om 19:41

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top