Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    418

    Standaard Opnemen in stereo wil niet.

    Hallo,

    Ik heb hier een Tascam US-122mkII (interface) met een Rode NT1-A (microfoon) liggen met Audacity.

    Ik heb mijn gitaar in de gitaar input R en en de mic in L.

    Nu neemt die dus de gitaar alleen rechts op en de mic links. ik vind dit niet mooi klinken en wil het beide zowel Links als rechts.

    Hoe doe ik dit is mijn vraag?
    Richwood RD-12 CEBK TE KOOP!
    VOX AD15VT-XL TE KOOP!

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thewisbone Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik heb hier een Tascam US-122mkII (interface) met een Rode NT1-A (microfoon) liggen met Audacity.

    Ik heb mijn gitaar in de gitaar input R en en de mic in L.

    Nu neemt die dus de gitaar alleen rechts op en de mic links. ik vind dit niet mooi klinken en wil het beide zowel Links als rechts.

    Hoe doe ik dit is mijn vraag?
    2 mono sporen aanmaken en input links naar track 1 en rechts naar track 2
    moet toch te doen zijn in audacity of niet ?

  3. #3

    Standaard

    Klopt.
    Je moet op de TASCAM mono op "on" zetten, en dan twee mono sporen aanmaken in Audacity.

  4. #4

    Standaard

    Vanaf 1949 (High Society, de film) tot pakweg 1970 is dubbel mono opnemen helemaal normaal geweest. Vaak werden in re-releases ook nog echo effecten toegepast om stereo na te neppen.
    Ook de Elvis catalogus en Harry Belafonte zijn hieraan onderworpen.

    California dreaming van The Mamma's and the Papa's kinkt ook nog steeds idioot gepand/gescheiden. Luister er maar eens naar.

    Jij neemt nu dus ook op met een 100% scheiding tussen links en rechts, en ik vermoed dat je het wat meer als een natuurlijk stereo signaal wilt laten klinken.
    Probeer dus de zang eens met bijvoorbeeld 75 % overspraak naar het gitaar kanaal op te nemen en andersom. De gitaar met overspraak naar de zang. Dan klinkt het ineens een stuk natuurlijker.

    Alors, succes maat!
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 25 maart 2015 om 07:01 Reden: rare typo

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    418

    Standaard

    Bedankt voor de reacties en tips. Zal er binnenkort weer even mee bezig.

    En Gus, nou je het zegt. https://www.youtube.com/watch?v=V0UcQDUR-fU

    Had het zelf eerst ook niet door bij het opnemen tot dat ik het serieus terug ging luisteren met koptelefoon.

    Bedankt.
    Richwood RD-12 CEBK TE KOOP!
    VOX AD15VT-XL TE KOOP!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Wat Gus zegt, dat California dreaming idioot gepand is, maar wat een heerlijk nummer, lekkere sfeer.
    Ik geloof zelfs als het wat normaler stereo geweest was, er wat van die sfeer verloren zou zijn gegaan.....

  7. #7

    Standaard

    Destijds is mij in The Olympic B studio in London uitgelegd, dat de eerste singles en LP van de Beatletjes in mono op een drie sporenmachine zijn opgenomen. Geldgebrek dus. Achteraf hebben ze daar zogenaamd stereo van gemaakt door de oorspronkelijke drie sporen weer een aparte plek in het stereogeluid te geven.
    Een soort geschiedvervalsing dus, iets dat vaker voorkomt.

    California Dreaming zou eenzelfde procedure zijn geweest op eenzélfde machine, waarbij ze samenvoegen maar helemaal hebben overgeslagen. Kwam vaker voor bij kleinere platen maatschappijtjes, dat geldgebrek.
    Als je naar California Dreaming luistert, zouden de drie geluidssporen dat verhaal ondersteunen. Ik weet dat dus niet zeker, maar die gasten waren doorgaans goed geïnformeerd.
    Vriendelijke groet, Gus.
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 28 maart 2015 om 15:26

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top