Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    25 december 2013
    Locatie
    Nunspeet
    Berichten
    56

    Standaard Lak als een glasplaat

    Zoals sommigen van jullie misschien al wisten ben ik met een project bezig.(http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...p?168139-Ricky)

    Nou zat ik te denken om hem te politoeren, maar de plekken die Ricky gaat zien zijn niet erg lief voor een mooie French Polish.. Nou zoek ik dus een lak waarmee ik wel de glans en diepte mee krijg die je met politoeren krijgt, maar niet met de zwakte die politoeren met zich meebrengt..

    Dus even kort door de bocht:
    Blanke lak zo glad en glimmend alsof ik een glasplaat op het hout heb liggen.

    Misschien kunnen jullie me op weg helpen

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    2K lak, keihard en heul mooi glimmend..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3

    Standaard

    Joow Died!

    Ik heb heel goede ervaringen met de spuitbussen blanke lak van de Action. Kosten maar 2 euro per stuk! Drogen erg snel en levert uitstekend resultaat.
    Kwestie van heel veel lagen opbouwen en telkens schuren tussendoor. Ik heb het bij mijn projecten telkens zo gedaan dat ik een laagje blanke lak aanbreng. Wachten tot ie stofdroog is (minuut of 15). Daarna weer een laagje. Weer wachten en dan weer een laag. Dat laat ik dan een nachtje uitharden. Dan is het schuren geblazen. Niet te fijn maar gewoon een schuursponsblokje met korrel 100 ofzo. Daarna weer spuiten enzovoort enzovoort. Laagje voor laagje. Net zo lang tot je helemaal geen oneffenheden of poriën meer ziet of voelt in het oppervlak. Al met al kan dat wel een week of drie duren op deze manier. En een stuk of twintig spuitbussen. Het voordeel is dat je echt geen risico loopt op sinaasappelhuid.
    Tot slot, als er genoeg lak opzit en alles al spiegelglad voelt ga je eerst met waterproofschuurpapier te werk om de miniscule krasjes van het schuurpapier weg te krijgen. Het papier moet goed nat zijn zodat het niet te weerbarstig is. Even laten weken dus voor je gaat schuren. En daarna kun je polijsten. Dat kan met polijstpasta en een polijstwiel. Dan gaat ie echt glimmen als een spiegel.
    Als je geen polijstwiel hebt, kun je ook gewoon met Commandant en wat oude verwassen (want zacht) t-shirts poetsen. Persoonlijk vind ik dat wel een mooi resultaat geven. Je kunt op die manier heel gedoseerd de glans bepalen. Ik vind té hoogglanzend er vaak wat nep uitzien. En een net-niet-hoogglans juist een mooie nitrocellusoselak-achtige uitstraling hebben.

    Succes! Rob

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Die action lak gebruik ik ook. Mooi spul. Zeker de moeite waard.

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    25 december 2013
    Locatie
    Nunspeet
    Berichten
    56

    Standaard

    Ik heb vandaag een aantal proefstukjes gemaakt met oa. de action lak, maar ik vind de kleur te grauw.. Ik had een week terug een bus Aircrafts Rally Acrylic gehaald, die heeft een hele mooie goud achtige glans en is vrij dik, wat natuurlijk ook wel helpt. De glans is wel oké, die van de Action overigens ook hoor! Maar het kan beter.. Denk ik..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Hmm, dan zou ik toch eerst gaan poriën vullen, makkelijker te schuren en je hebt niet zoveel lak nodig.. Dunnere laklaag met hetzelfde resultaat..

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    25 december 2013
    Locatie
    Nunspeet
    Berichten
    56

    Standaard

    Dat was ik sowieso van plan Rizz, Zebrano heeft als nadeel dat de poriën erg open zijn en daar direct op los gaan met een bus verf is niet mooi. De lak kleurt blauwig in de poriën en aangezien het er zoveel zijn is er niet onderuit te komen..

  8. #8

    Standaard

    Poriënvullen kan.
    Ik heb dat ooit gedaan met Glitsa.

    Ik vind die pasta's die men als poriënvuller voor gebruikt vaak niet zo mooi. Je smeert je prachtige toonhout dicht met een soort gips. Dat kan toch nooit bevorderllijk zijn voor je toon?

    De lak van Action kan ik met de beste wil van de wereld niet grauw noemen.
    Het is wel van belang dat de vochtigheidsgraad van de plek waar je lakt goed is. Als het te vochtig is, kun je een beetje melk-/olie- achtige vlekken krijgen. Die dampen heel langzaam uit.
    Maar dan moet je het wel bont maken, hoor. De keren dat het mij is overkomen stond ik midden in de winter 's nachts in een onverwarmde schuur met mijn spuitbusje ;-)

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    25 december 2013
    Locatie
    Nunspeet
    Berichten
    56

    Standaard

    Ik ga sowieso een spuit sealer gebruiken, blank. Sanding sealer op ze Engels. Wat daarna komt moet gewoon keihard en glanzend worden. Vind persoonlijk de lakjes van Motip ook altijd wel mooi.. Maar ik heb geen idee of het gaat werken op een gitaar.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik gebruik vaak motip voor kleurlagen, blanke lak ook soms van motip ofwel 2 K lak spuiten
    mijn recept: zeer goed fillen als nodig (essen, mahonie, ...) meestal 3 keer fillen. als je denkt, nu zullen alle poriën wel vol zitten, ga er dan maar vanuit dat dat nog niet zo is . Daarna schoonschuren. en in enkele lagen primer (halve tot hele spuitbus) die ik opschuur met 400 tot 800.
    Dan kleur spuiten. als je primerlaag heel goed is, volstaan 2 of drie lagen kleur. kleurlagen niet schuren.
    in geval van spuitbussen: daarna over drie dagen verspreid één spuitbus blanke motiplak. Weekje harden, dan schuren, beginnen met 1000 tot 2500. daarna commandant 5 en 7, daarna nog iets turtlewax achtigs. totaal 3 spuitbussen

    als 2 K aflakken: 2 lagen, dag later slijpen en polijsten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top