Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard logaritmisch of liniear

    ik heb net wat electronica besteld bij guitarsupplies, waaronder een logaritmische en een linieare potmeter.
    maar hoe kan ik zien welke log. is en welke lin. normaal staat er een A op de log. potmeter, maar bij deze staat dat er niet op. en een multie meter heb ik niet voorhanden.

    de informatie die wel op de potmeter staat maakt mij niks wijzer, maar misschien weet een van jullie wat de codes betekenen.

    op de ene potmeter staat: EP4985 250k 1428
    en de andere EP085 250k 1441

    ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen, dan kan ik weer verder.
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    EP4985 is lineair volgens google

  3. #3

    Standaard

    ach ja zo simpel kan het zijn ik had al wat gegoogeld maar kon het niet echt vinden, maar heel erg bedankt voor de info. dan kan ik weer verder.
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  4. #4

    Standaard

    even wat anders, potmeter gerelateerd, ik denk ik zet m hier bij. In hoe verre kan een potmeter invloed hebben op het laag van je gitaar? (als volume pot) ik heb een strat waar ik een humbucker en een single coil in heb, beide lijken wat schel en dun in laag (ook de single coil in de hals positie) heb een 500k log potmeter gebruikt bij een electronica zaak weg gehaald. (na een kwart draaien word de boel erg dof.. heb dit nog nooit eerder gehad zo)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Dat je "tone" doffer wordt bij teruggedraaid volume komt doordat je pickup dan een deel van de potmeter als serieweerstand ziet en samen met de capaciteit van je gitaarkabel naar GND vormt dat een hoog-af filter.
    Remedie: kabel met lagere capaciteit nemen of actief buffertje (1 Fetje) in je gitaar bouwen.
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    Dat je "tone" doffer wordt bij teruggedraaid volume komt doordat je pickup dan een deel van de potmeter als serieweerstand ziet en samen met de capaciteit van je gitaarkabel naar GND vormt dat een hoog-af filter.
    Remedie: kabel met lagere capaciteit nemen of actief buffertje (1 Fetje) in je gitaar bouwen.
    op zich was ik me dat wel bewust, maar in geen gevallen heb ik dat effect zo erg gehad als nu, op zich is dat allemaal niet het grootste probleem.. het gebrek in laag wel. (kan niet puur aan body/hals liggen want met de normale 3 singles was het probleem er niet) mijn grootste vraag is of dat ook in een potmeter of schakelaar kan zitten, dat mn low end weg sijpelt (???)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastfolkert Bekijk bericht
    Dat je "tone" doffer wordt bij teruggedraaid volume komt doordat je pickup dan een deel van de potmeter als serieweerstand ziet en samen met de capaciteit van je gitaarkabel naar GND vormt dat een hoog-af filter.
    Remedie: kabel met lagere capaciteit nemen of actief buffertje (1 Fetje) in je gitaar bouwen.
    Theoretisch/electronisch misschien wel waar, maar wat je in feite hoort, is niet hoog-af, maar een bovenmatige verlaging van de resonantiepiek, die een EM element zijn specifieke karakter geeft. Alleen al het in het circuit zìtten van één enkele pot (in standje voluit) zorgt al voor een verlaging van die piek met ca. 3 dB.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo Bekijk bericht
    Theoretisch/electronisch misschien wel waar, maar wat je in feite hoort, is niet hoog-af, maar een bovenmatige verlaging van de resonantiepiek, die een EM element zijn specifieke karakter geeft. Alleen al het in het circuit zìtten van één enkele pot (in standje voluit) zorgt al voor een verlaging van die piek met ca. 3 dB.
    Aha, zo heb ik t nooit bekeken maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben. De pickup vormt idd. een LC kring; samen de tone- en volumepotmeters, tone-capacitor, kabelcapaciteit en de ingangsimpedantie van je amp.
    Zie ook hier: http://www.muzique.com/lab/pickups.htm
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top