Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 19 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 184
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zonno Bekijk bericht
    Ik heb geen verstand van hout, maar ik weet wel zeker dat het verschil uitmaakt.

    Ik heb:
    - een Chinese SX Nep Stratocaster
    - een Fender Stratocaster MIJ met een body van een lichtere houtsoort
    Allebei een rosewood toets, dezelfde set snaren en een zelfde soort tremolo systeem.

    Ik heb de hele slagplaat met pickups en pots van de ene in de andere stratocaster gezet.
    Het verschil?
    De Fender Stratocaster MIJ heeft meer hoog.
    Dat komt niet in de buurt van wat Duncan van DKG Custom heeft gedaan: complete hals, slagplaat met alle elektronica inclusief pickups, snaren en brug van de ene op de andere body overgezet na zo exact mogelijk te hebben gemeten wat de afstanden van de pickups tot de snaren waren.

    Dat had wel iets van een wetenschappelijk experiment, voor zover mogelijk in dit moerassige terrein; en daadwerkelijke opnames van een grafische weergave van het gitaargeluid.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Barno, ik vind de video niet overtuigend. Waarom? Waren het dezelfde snaren, bruggen stemmechanieken op die verschillende balken? Zat het element op precies dezelfde plaats? Wat was die methode van aanslaan? Waarom is er geen beeld van de testprocedure?
    Ik zie de duidelijk hoorbare verschillen in klank niet terug in de nauwelijks verschillende grafiekjes die steeds exact hetzelfde zijn bij elke van de vier aanslagen.
    Dat zat er aan te komen natuurlijk, het is de schuld van de test. van de aanslag, en ja, iemand die zoveel werk steekt in zo'n opstelling zal waarschijnlijk de pickup telkens op een verschillende plaats hebben gezet enz...

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Dat komt niet in de buurt van wat Duncan van DKG Custom heeft gedaan: complete hals, slagplaat met alle elektronica inclusief pickups, snaren en brug van de ene op de andere body overgezet na zo exact mogelijk te hebben gemeten wat de afstanden van de pickups tot de snaren waren.

    Dat had wel iets van een wetenschappelijk experiment, voor zover mogelijk in dit moerassige terrein; en daadwerkelijke opnames van een grafische weergave van het gitaargeluid.
    Nou bedankt dat je mij er op wijst dat iemand anders een betere test heeft gedaan dan ik..........
    Laatst gewijzigd door Zonno; 14 maart 2015 om 01:11

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Dat zat er aan te komen natuurlijk, het is de schuld van de test. van de aanslag, en ja, iemand die zoveel werk steekt in zo'n opstelling zal waarschijnlijk de pickup telkens op een verschillende plaats hebben gezet enz...
    Het zal een open deur zijn, maar ik heb die video een paar keer bekeken omdat ik de verschillen in geluid opmerkelijk vind. En waarin zit dat 'm dan? De (zoon van de) maker zal er er vast veel werk aan hebben gehad maar ik kan dat achteraf niet controleren; en het is vandaag de dag toch zo makkelijk om even een filmpje te maken van wat je doet, nog makkelijker te vertellen of op te schrijven wat je doet op de punten die ik noem.
    Wel zag ik op het youtubeprofiel van de plaatser van de clip (vader van ...) dat die zelf een lijn aan gitaren produceert. En dan vraag ik me natuurlijk meteen af wat zijn overtuiging is, welke zijn argumenten zijn. De video roept bij mij meer vragen op dan dat die antwoorden geeft.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zonno Bekijk bericht
    Nou bedankt dat je mij er op wijst dat iemand anders een betere test heeft gedaan dan ik..........
    Sorry hoor. Ik twijfel er echt niet aan dat het jou ook de nodige moeite heeft gekost. Maar verschillen in gitaargeluid, en bij massieve elektrische gitaren is het nog relatief makkelijk, zijn niet eenvoudig aan een specifieke oorzaak toe te wijzen als je het op een wetenschappelijke manier probeert te benaderen. Er zijn zoveel variabelen. Natuurwetten zijn simpel maar de realiteit is uiterst complex en het is duivels moeilijk om één variabele te isoleren en te onderzoeken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    @Zonno: Bedoel het niet denigrerend, maar je experiment is nou niet bepaald wetenschappelijk.. Soortgelijke brug, dus niet dezelfde, vergelijkbare snaren, dus niet dezelfde.. Verschillen in constructie, andere halspen, dikte lak, soort lak, stemknoppen, topkam, lijm, bedrading, pots, shielding, materiaal slaplaat, vorm slagplaat en dan nog het hout van je gitaar zelf... Je hoort idd verschil en ja, het hout zal daar aan bijdragen, daar ben ik van overtuigd, maar de factoren die ik hierboven noem doen daar net zo hard aan mee...

    Wetenschappelijk betekent dat je de omstandigheden probeert te controleren om een zo zuiver mogelijk resultaat te behalen. In het geval van het experiment verschilt alleen het hout..

    Maar dat maakt jouw beleving allemaal niet minder valide, tis alleen niet wetenschappelijk...
    Laatst gewijzigd door Rizz; 14 maart 2015 om 01:24
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het zal een open deur zijn, maar ik heb die video een paar keer bekeken omdat ik de verschillen in geluid opmerkelijk vind. En waarin zit dat 'm dan? De (zoon van de) maker zal er er vast veel werk aan hebben gehad maar ik kan dat achteraf niet controleren; en het is vandaag de dag toch zo makkelijk om even een filmpje te maken van wat je doet, nog makkelijker te vertellen of op te schrijven wat je doet op de punten die ik noem.
    Wel zag ik op het youtubeprofiel van de plaatser van de clip (vader van ...) dat die zelf een lijn aan gitaren produceert. En dan vraag ik me natuurlijk meteen af wat zijn overtuiging is, welke zijn argumenten zijn. De video roept bij mij meer vragen op dan dat die antwoorden geeft.
    mss ben ik naief maar ik geloof dus echt niet dat vader gitaarbouwer in naam van zijn zoon een experiment gaat manipuleren (want dat suggereer je eigenlijk) om te bewijzen dat het hout invloed heeft op de tone. Wat zou hij daar trouwens bij winnen? dat mensen niet meer massaal beukenhouten gitaren van de concurrent gaan kopen?
    Okee, ik zal de test ook gunstiger gezind zijn omdat ze aantoont wat ik na het bouwen en bespelen van veel gitaren zelf heb menen te ervaren. Bijvoorbeeld, en dan spreek ik in zéér algemene termen: bepaalde stukken hout zullen met een groter dan gemiddelde kans de hoge tonen meer accentueren dan andere stukken hout.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    En nu een paar "Tone wood" filmpjes kijken van Scott Grove (groovydjs) of WillEasyGuitar op TY...

    Deze heren zijn niet altijd even subtiel en zullen je in verschillende gradaties van 'wetenschap' laten weten dat het allemaal geen zak uitmaakt...

    Enjoy!



    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zonno Bekijk bericht
    Nou bedankt dat je mij er op wijst dat iemand anders een betere test heeft gedaan dan ik..........
    Nee, hij wijst er tactisch op dat jouw vergelijking apenballen zuigt.

    Veel te veel variabelen.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    dat we nog moeten meemaken dat iemand hier een filmke van de olympische moron scott grove post

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top