Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 19 EersteEerste ... 816171819 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 184
  1. #171
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Het is meestal niet echt genuanceerd en objectief, maar daardoor zijn de fimpjes wel om te smullen. Je moet alleen zelf een beetje kritisch kijken.

  2. #172
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ohja en Pepe is een lul want die heeft een andere mening dan ik.

  3. #173
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    humor pepe? dit gaat over serieuze zaken dedju!! scott grove was bv deadly serious toen hij in een video voordeed hoe je een pickup gat vergroot: zittend op de grond, body los op de schoot en daar freehandend met de bovenfrees over heen. Mijn moronmeter staat bij scott altijd in het rood maar toen ging hij richting firmament

  4. #174
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    [Vriendelijkedochdringendevermaningsmode]Heren; denk alstublieft om de forumregels en onderling fatsoen. [/Vriendelijkedochdringendevermaningsmode]

    En nogmaals:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Even een verzoek vanaf het mod-front:

    Mijn opa leerde me ooit over een drie dingen geen discussies te voeren;
    -Religie
    -Politiek
    -De invloed van houtsoorten op de klank van electrische gitaren

    Al deze onderwerpen zijn potentiële aanleidingen voor een burger- of zelfs wereldoorlog...

    Houd de discussie vooral gaande, met een open mind en leer van elkaar. Speel het alsjeblieft niet op de man, hoe rotsvast je eigen overtuiging ook mag zijn. Ik heb zelf vele malen ervaren dat dingen die in de wondere wereld van muziekinstrumentenbouw voor waar aangenomen worden vaak vooral aannames zijn, beïnvloed door het eigen referentiekader en wanen. Hoe meer kennis je van een onderwerp vergaart, hoe meer vragen er blijken te zijn. Nieuwe informatie kan een antwoord op vragen zijn, maar roept daarmee vaak ook nieuwe onzekerheden op. Voor veel mensen voelt het veiliger om dan maar bij eerdere aannames te blijven en zich in te graven in plaats van de onzekerheid te omarmen. Er gaat een verhaal over een vriend van Galileo Galileï die weigerde door de pas gebouwde telescoop te kijken omdat hij wist dat het zijn aristotelische wereldbeeld onherstelbaar zou veranderen. Ignorance is bliss, maar onverschilligheid is de grootste vijand van alle kunst. Blijf je vooral bewust van dat jouw waarheid of mening en ervaring anders kunnen zijn dan die van een ander, en soms -vanuit zijn/haar perspectief- net zo waar.

    Mijn welgemeende excuses voor deze semi-filosofische bespiegeling, maar ik wil graag een forumwar voorkomen.
    Gisteren sprak ik een ander forumlid over deze discussie. De conclusie die we beiden trokken was dat ze al eindeloos gevoerd is en in de toekomst net zo eindeloos en oeverloos gevoerd zal worden. Vrijwel hethetzelfde als discussies over politiek en religie. mijn ervaring op al deze gebieden is dat het nutteloos is te proberen iemand anders te overtuigen. Het is vaak veel beter te vertellen over je eigen ervaringen, maar vooral te luisteren naar die van anderen en ze uit te testen. Vaak komen er verrassende dingen uit. Zowel positief als negatief. Beproef alle dingen en behoudt het goede...

    Iemand die mijn denken over "tonewood" en "tone" ooit compleet op z'n kop zette is Ken Parker. Bij zijn lezingen op CordeFactum (ik ben nog steeds op zoek naar de opnamen die er van gemaakt werden) en de avondgesprekken in de catacomben van het kasteeltje (het beste deel van Corde Factum, een ware smeltkroes van kennis). Het werkte als een katalysator, ineens vielen alle losse feitjes en ervaringen die ik uit de uit de gitaar en luitbouw had als puzzelstukjes op hun plaats. Veel dingen die ik na jaren forummen voor waar aannam (massa=sustain, scherpe halshoek zorgt voor meer sustain, messing topkammen en loodzware bruggen geven een betere klank) bleken achteraf geen stand te houden.
    Van alle bouwers die ik door de jaren heen ontmoet heb heeft deze wel de meeste indruk gemaakt. Zo sterk zelfs dat ik me begon te schamen voor de troep waaraan ik zelf werkte...

    Een tijdje geleden kwam ik deze opname tegen van een latere lezing. Het is vrij lang, maar duidelijk en zeer de moeite waard.


    https://vimeo.com/76458546



    In de afgelopen jaren heb ik veel van deze ideeën kunnen testen, maar ook teruggevonden in de werken van de grote meesters. Het heeft eigenlijk meer vragen dan antwoorden opgeleverd, maar vaak zijn juist zij die je aan het twijfelen brengen de beste leraren...
    Laatst gewijzigd door Javaca; 19 maart 2015 om 23:02
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  5. #175
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Heerlijke film. Ben op minuut 38 en ga slapen.
    Ergens rond min 33 maakt Ken geintjes over metaalsnarige en nylon snarige gitaren. . . . Natuurlijk zijn metaalsnarige gitaren veeeeeel beter en zo . . . maar hij is nooit nylonsnarig gaan bouwen. . . behalve 1 x, dat mislukte hopeloos hahaha.
    Super heerlijke gozer die Ken. Morgen verder luisteren.
    edit: 2.20uur, en het was totaal geen lange zit

    bedankt voor de upload Javaca
    Laatst gewijzigd door grizzly; 20 maart 2015 om 21:07
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #176

    Standaard

    Nog maar eens een filmpje bekeken van Will:

    https://www.youtube.com/watch?v=1gD9uT-Rzeo

    De man hoor zo graag zichzelf praten dat ie op de duur niet meer weet welke kant ie nou opgaat; hij huppelt constant van het ene been op het andere. Vanaf de achtste minuut wordt het interessant, daar beweert ie dat een hals uit één deel tegenover een hals uit meerdere delen wel degelijk wat uitmaakt. Dus: een verlijmd vlak beïnvloed de toon omdat het de weerstand van die hals verandert? Een hals uit essenhout en een hals uit mahonie hebben dus dezelfde weerstand, Will?
    Tien minuten later (op de 18de minuut) bevestigt hij dan ook daadwerkelijk dat (toon)hout wél wat uitmaakt, maar het zou niet hoorbaar zijn.. En dus, Will, op basis van dit slap gegeven mag je iedereen die het niet met je eens is uitmaken voor achterlijke aap?

  7. #177
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Gewoon een mooie link over het onderwerp:

    https://youtu.be/lsn5oqapv28
    147-c Guitars

  8. #178
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Gewoon een mooie link over het onderwerp:

    https://youtu.be/lsn5oqapv28
    Had ik gevonden en ook aldus op gereageerd : You rock Shittiest peace of wood indeed. Well done mate.

    Wat Ken Parker in die video van Javaca zei is misschien wel het meest juist, waar het over halzen gaat.
    Elk materiaal, dus ook elke houtsoort, heeft in meer of mindere mate een bepaalde flexibiliteit.
    De (afwezigheid van) flexibiliteit is, in zijn woorden, de hoofd verantwoordelijke voor de sustain. Elke vorm van flexibiliteit absorbeert als het ware de beweging van de snaar, waardoor de trilling sneller afbouwt.
    Hij bouwt zijn halzen dus zo star en on-vervormbaar als maar mogelijk, uiteraard bij een zo licht mogelijk concept.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Had ik gevonden en ook aldus op gereageerd : You rock Shittiest peace of wood indeed. Well done mate.

    Wat Ken Parker in die video van Javaca zei is misschien wel het meest juist, waar het over halzen gaat.
    Elk materiaal, dus ook elke houtsoort, heeft in meer of mindere mate een bepaalde flexibiliteit.
    De (afwezigheid van) flexibiliteit is, in zijn woorden, de hoofd verantwoordelijke voor de sustain. Elke vorm van flexibiliteit absorbeert als het ware de beweging van de snaar, waardoor de trilling sneller afbouwt.
    Hij bouwt zijn halzen dus zo star en on-vervormbaar als maar mogelijk, uiteraard bij een zo licht mogelijk concept.
    Ik ga het nog een keer proberen.
    Genuanceerd.
    Met alle respect.
    En nog met meer respect dan ooit.

    Ik heb een steiger van bangkirai gebouwd.
    Ik heb nog rest stukjes liggen.
    Totale afwezigheid van flexibiliteit.
    Zo zeer, dat je het met metaalboren moet bewerken. Geschikt voor een gitaar? Dacht het niet hoor!

    Mijn opa is ooit als meubelmaker bijna failliet gegaan op steenbeuk.
    Of dat de 1900 benaming is van bangkirai??????
    Geen idee.

    Mijn HiLo's gaan al bijna een leven lang met mij mee. Zo zeer, dat ik er zwaar genoeg van heb.
    Ze hebben overal ingezeten.
    Echt?
    Ja, echt overal.
    Nu zitten ze in een Yamaha weetikveel Tele.
    Hoe denk je dat klinkt?
    Een gitaar die nu (als ie nu te koop zou zijn) € 150,00 zou kosten?
    Nou, doe eens gek.
    Doe eens een gok.
    Het klinkt ziekmakend als een Gretsch uit 1968.

    we begraven de strijdbijl
    Maar de vraag is in wie....

    Schreef ik in datzelfde jaar...
    Laten we met respect voor elkaar de discussie vervolgen.
    Mijn mening, maar dan ook alleen mijn mening, is dat in een plank, er maar een paar doorslaggevende factoren zijn.
    Een daarvan is de gitarist.
    Een daarvan is de hals.
    En een daarvan is de pup of zoals ik vaak speel, de beide pups.

    Gooi de zooi door een bak gaan, echo, en 75 pedalen, en ga elkaar te lijf over Toonhout?
    Nee toch?
    Alsjeblieft niet hè?
    Laten we onze zegeningen tellen.
    En genieten van onze planken.
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #180
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    de discussie gaat niet over veel invloed. De discussie gaat over invloed. Dat constructie, hals en pups een véél groter aandeel hebben in de klank van een gitaar is zonneklaar. Maar het is kort door de bocht om die vaststelling dan samen te vatten als: de body heeft nul komma nul nul nul invloed. Blijkt uit voorgaande posts bovendien dat er wat spraakverwarring is over wat nu "constructie" en wat "toonhout" is, en dat komt omdat die twee invloed op mekaar uitoefenen.
    De invloed van bodyhout op sustain wordt ondertussen wel toegegeven. Ik zie absoluut niet waarom sustain niet tot de klankeigenschappen van hout zou horen.
    Als gitaarbouwer ervaar ik al jaren dat bij een gitaar alle onderdelen interageren. Uiteraard op vlak van uiterlijk, ook qua feel en ja... ook op gebied van klank- acoustisch èn electrisch. die interactie is nooit singulier, altijd complex en vaak niet te vatten in objectieve, vergelijkende metingen en cijfers.
    Het is echter niet omdat iets complex is, dat het nodig is zaken te vereenvoudigen en "conclusies" in sloganvorm (0,0 procent invloed) te gaan prediken.
    Het gaat ook helemaal niet over het feit dat een cheapo multiplex niet fantastisch zou kunnen klinken. Van alle gitaren die ik gebouwd heb, is dit degene die het meest succes heeft: oké geen fullbody gitaar dus wat naast de kwestie maar eerder ter illustratie van dit laatste punt.

    Laatst gewijzigd door barno; 4 april 2015 om 11:39

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top