Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 19 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 184
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard tonewood bij elektrische gitaren.

    Barst maar los. Een ander topic dwaalde af, dus vandaar een nieuw topic. Wie denkt dat houtsoort invloed heeft?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Als hout geen invloed zou hebben, had je geen klankverschil tussen verschillende gitaren. De pickup pakt inderdaad op wat de snaar produceert, maar de constructie is verantwoordelijk voor de boventonen, en daarmee de nuances die de specifieke klank maken. De compressed waves dus, waar die mr. Will het over heeft.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Zelf neig ik de laatste twee jaar steeds meer naar het idee dat hout eigenlijk bijna niets uitmaakt. Ik merk wel een verschil bij halzen, dik kwartiers en dun dosse, waar het iets met de "feel" lijkt te doen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Kan hem helaas vanaf de telefoon niet echt posten, maar ik vond het filmpje met de vergelijking tussen de squier en het spaanplaten aanrechtblad een hele mooie. Blind zou ik het verschil niet kunnen horen. En we hebben het hier over een echt stuk spaanplaat met een laagje hout erop.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Maar het verschil tussen een strat en een tele is heel duidelijk. Ik hoorde laatst zelfs een tele met humbuckers die toch nog heel erg als tele te herkennen was. Dan gaat het verder dan alleen de pickups.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Tonewood - Does it make a difference in Electric Guitars: Follow-up. Ton...: https://youtu.be/_DZTwue6Bgw

    Gelukt! Het aanrechtblad filmpje waar ik het eerder over had.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    als de vraag is: Heeft het hout invloed op de klank van een electrische gitaar?

    Ik snap het gelul van die negationisten die beweren dat hout nul komma nul invloed heeft eigenlijk niet.

    Het is toch helemaal niet erg?

    en ja, er wordt door het andere kamp vaak overdreven belang toegedicht aan houtsoorten
    en ja, pickups en constructie zijn veeel bepalender voor de klank
    en ja, je kan hele goede gitaren bouwen van eiken, beuken, plywood, plastic, glas, beton, metaal
    en ja, houtsoorten verschillen soms meer binnen de soort dan onderling
    en ja, de invloed van het hout is soms of voor sommigen onhoorbaar
    en ja , enz...

    maar ook: ja, hout heeft invloed op de klank

    en hoe dat komt?

    I don't give a flying fuck

    at hans: het verhaal van tele versus strat heeft met plaatsing pickups te maken, soort brug (string through versus ...), baseplate neckpu enz...
    Laatst gewijzigd door barno; 13 maart 2015 om 17:12

  8. #8

    Standaard

    Materiaal maakt niets maar dan ook niets uit in mijn ogen.
    1, Tele en strat (als voorbeeld) maakt wat uit in sound door gebruik van verschillend soort pickups.
    2, singelecoil, dan wel humbucker maakt ook niets uit, als je ze toepast in de twee soorten gitaren en niets veranderd aan de positie in de body, het is logisch dat een tele met strat pickups niet als een strat klinkt omdat ze niet in de positie staan die ze in een strat body hebben.
    3, wat voor resonantie gaat een doorsnee body nog hebben met of een, dikke laklaag, olie of andere afwerking?
    4, Hout is niet zo flexibel dat de kleine afstanden solide hout tussen hardware die erop geschroefd is en electronica die erin verwerkt is, nog enige ruimte zou hebben voor natuurlijke resonantie van de speciefieke eigenschappen van het betreffende stukje hout.
    5, op veel gitaren dekken we dat ook nog eens af met een kunstof plaat om de electronica weg te werken wat blijft er dan over van de eigenschappen van het hout?
    6, elektrische gitaren geven alleen en dan ook alleen de resonantie van de snaar weer in elektrische pulsen, terwijl we hiervoor hebben gezien dat hout eigenlijk geen invloed heeft.
    Waarom dan toch verschillen in "sound" tussen twee dezelfde gitaren?
    Milimeter werk of hondertste afwijking in bouw, verschil in magnetisme tussen pickups, snaar spanning, opbouw van de snaar, lengte van draad in het elektrische circuit, type soldeer en wijze van solderen of kundigheid van solderen, enz.

    Just my thoughts,
    please shoot me if i`am wrong here..............

    Groet Hendrik.
    "Ik ben wie ik ben.
    Wie ik ben is wat jij ziet.
    Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
    Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik1970 Bekijk bericht
    Materiaal maakt niets maar dan ook niets uit in mijn ogen.

    6, elektrische gitaren geven alleen en dan ook alleen de resonantie van de snaar weer in elektrische pulsen, terwijl we hiervoor hebben gezien dat hout eigenlijk geen invloed heeft.
    .
    in welke les hebben we dat gezien?

    Voor alle duidelijkheid, het gaat er niet over of hout een grote invloed heeft op klank. invloed tout court.
    bv zo:


  10. #10

    Standaard

    Elk stuk hout klinkt anders.



    Kijk niet naar alle soorten vershillen in hout met je ogen,maar gebruik je oren.
    Gitaar naar keuze -> 3 meter kabel -> versterker

    Soms op smaak gebracht met één of meerdere effecten naar keuze.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top