Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard The Chameleon Returns

    Ik was in Cubase een gratis Fender Rhodes plugin aan het uitproberen (MrRay73) en toen rolde er een soort intro uit. Het lijkt geïmproviseerd maar in werkelijkheid is het weer helemaal noot voor noot ingeprogrammeerd.

    Bij een intro hoort natuurlijk een vervolg dus ik heb er voor het gemak een bewerking van een oud nummer aan vastgeplakt. En met oud bedoel ik dat ik dat nummer zo'n 20 á 25 jaar geleden heb geschreven. Het heette toen "The Chameleon Shuffle" en dit is de nieuwe versie...

    The Chameleon Returns

    Enjoy the seventies vibe, man!
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  2. #2

    Standaard

    mijn mening

    main lick bijna Spirit In The Sky
    combi met een wat onbegrijpelijk intro en tussenstuk en daar overheen een wat kleurloze melodielijn
    als je zo'n lick "uitvindt" anno 2015 begint pas het "echte" werk, hoe maak je um origineel met behoudt van groove
    je hebt imo zeker te weinig energie gestoken in de melodie
    daar zit (al hou je vast aan de lick zoals hij is) echt veel meer in

    maar neem mij niet te serieus
    ik ben beroeps azijnzeiker en speel ook de clown op kinderfeestjes
    dus.............................
    Laatst gewijzigd door okeeee; 10 maart 2015 om 15:35

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Leuke ideeën, maar echt man, investeer nou eens gewoon in

    1) wat goede sounds - alles wat je doet klinkt als een SoundBlaster uit de jaren 80, en das zo zoned!
    2) wat tijd om meer feel, dynamiek en variatie in je programmeren te verwerken.

    Je hebt duidelijk potentie en leuke ideeën, en ik vind t zoned dat je jezelf dan zo beperkt in je output.

  4. #4

    Standaard

    1 totaal mee oneens
    in deze rubriek wil ik niet op geluidskwaliteit reageren (lukt niet altijd)
    ik luister er wel doorheen
    stel je voor dat iemand de "nieuwe" like a rolling stone schrijft
    uitvoering stem, gitaar en opneemt met een telefoontje en dat niet durft te plaatsen vanwege de geluidskwaliteit
    dat zou toch eeuwig zonde zijn, niet dan ???


    2 eens


    uitgezoned

  5. #5

    Standaard

    Verdomd, het is inderdaad bijna Spirit in the sky! Zelf dat tegenritme zit er in. Maar wat betreft de noten zou ik een rechtszaak denk ik wel winnen.

    @Fusion: Jammer dat je het er niet aan af hoort want ik heb juist op jouw advies veel tijd gestoken in het programmeren van de velocity (aanslag voor de niet-ingewijden).

    Ja, en de sounds zijn misschien toch een kwestie van smaak. Ik vind ze zelf voor dit nummer wel geslaagd.
    Toegegeven, ik mis in mijn geluidsbibliotheek nog realistische blazers en strijkers maar dat soort geluiden zitten hier nauwelijks in.

    Ter vergelijking zal ik hetzelfde nummer met echte crappy midi geluiden laten horen want die versie heb ik hier ook nog liggen.
    The Chameleon Shuffle (midi version)
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Uiteraard is t een kwestie van smaak Alles is een kwestie van smaak. Maar het klinkt gewoon als MIDI/soundblaster muziek, sorry, maar dat is helaas wel n feit.

    * de sounds
    * de strakheid
    * de velocity
    * de patronen/(gebrek aan) variatie

    Ik bedoel, je hoort zelf toch wel t verschil tussen jouw mp3 en een nummer opgenomen met instrumenten en/of professionele sample libraries? Als t verder je bedoel niet is om te klinken als ware t met echte instrumenten (danwel goedlkinkende sample libraries) opgemnomen, dan mag je uiteraard alles wat ik zei vergeten :P

    En nogmaals, je hebt echt gave ideeën, maar ik geef gewoon mijn eerlijke mening. En ik denk dat die idg specifieke geval wel redelijk objectief te staven is.

  7. #7

    Standaard

    OK, ik snap 'm. Inderdaad zit er veel kopieer en plakwerk in. Dat strakke daar hou ik nu eenmaal van. Je moet dit ook echt zien als elektronische muziek ook al zit het niet in de dance of Berliner school hoek.

    Ondertussen vind ik de klank van het Fender Rhodes intro toch echt waanzinnig goed. Als je bij die MrRay73 plugin met velocity werkt dan kun je 'm net tegen een lekker overstuurd randje aanduwen. Smallstone-achtig phasertje erover en dan die tremolo. Heerlijk.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Mkay, als jij het zegt Enerzijds doe je je best om een echt klinkende Rhodes te hebben, gebruik je allemaal sounds van echte bestaande instrumenten (op één soort synthesizertje in mijn rechteroor na?) en werk je hard aan de velocity , maar anderzijds zie je t als elektronische muziek

    Uiteraard is het jouw ding, en moet ik je geloven als je aangeeft niet voor een realistische feel te gaan, maar ik persoonlijk vind t zond, want je hebt echt leuke composities. Ik zou t te gek vinden als die met veel meer dynamiek en 'feel' uitgevoerd zouden worden, that's all.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2010
    Locatie
    Zuid-Holland
    Berichten
    1.889

    Standaard

    Hi mountainman,

    Ik hang ergens tussen Fusion en jou in, denk ik.

    Intro vind ik by far het coolste stuk (volgens mij vind jij dat ook). Dat is ook echt een mooi geluid (zeker niet zo Soundblaster/MIDI als Fusion beweert). Vanaf 1.08 vind ik het allemaal wat minder. Dat is qua geluiden wel meer MIDI (vooral de drums overigens). Ik denk dat de drums en het licht crunchy bassige orgel de kriem zijn en de overige instrumenten ook minder doen lijken.

    Ik zag een poosje terug een kort docu'tje/filmpje over Comic Sans en ik denk dat Comic Sans hetzelfde probleem heeft als een aantal van de geluiden in dit lied. Het is net zodanig echt (/menselijk/pen-geschreven) dat "echt" het referentiekader is, maar is daarbinnen niet echt genoeg. Tegelijkertijd is het ook niet nep (/elektronisch) genoeg om in het referentiekader van "nep" te vallen en daarbinnen beoordeeld te worden. Daardoor valt het dus tussen wal en schip.
    Mijn tip zou zijn: focus je qua realiteit op de orgels (intro-orgel en solo vanaf 1.41 vind ik erg geslaagd), maar laat bij andere instrumenten realiteit helemaal los. Kies bijvoorbeeld drumgeluiden die wel de taak van "drum" vervullen in het nummer, maar niet pogen te klinken als een drumstel (zoals dat volgens mij in veel elektronische genres ook gedaan wordt). Dan komt het over als een Rhodes in een vette elektro-song en dat mag ik wel.

    De compositie en het nummer vind ik erg leuk. Hier moet ik eens op gaan wandelen, dan sluit het nu ook nog eens goed aan op het weer .

    Ik zou je trouwens niet teveel richten op het tweaken van de geluiden. Nu zit er nog plezier in de compositie en die kan wel eens verdwijnen als het proces verandert in geluids-origami.



    Loeters,

    Merijn

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Party

    Goede tips, en, helaas, kan ik Kooiman's laatste alinea beamen. Beide kunnen is maar weinigen gegeven, en dat zijn dan meestal mensen die er veel tijd aan (kunnen) spenderen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top