Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2006
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.254

    Standaard Je eigen band factureren

    Hallo,

    Ik heb even een vraag en ben benieuwd wat jullie hier over te zeggen hebben:

    Een aantal jaar geleden hebben we besloten om voor onze band als rechtsvorm een "vereniging" aan te nemen waarbij de bandleden de leden van deze vereniging zijn. Uiteindelijk is dit een behoorlijk uit de klauwen gegroeide hobby geworden en zijn we aan het bekijken wat de makkelijkste mogelijkheden zijn om de bandleden uit te betalen per gig.

    Ik ben op de hoogte van de kleine vergoedingsregeling waarbij je 163,- pp per gig uit kan betalen, maar het gaat over dit bedrag heen dit jaar. Met zo'n 60-70 gigs per jaar gaat het dan niet meer om een kleine bijverdienste naast m'n huidige inkomen dus wil ik dit wel zo netjes mogelijk afhandelen.

    Op het moment ben ik toch al ingeschreven bij de KvK met een eigen bedrijf (niet muziek gerelateerd). Nu zou ik natuurlijk ook als artiest zijnde een eenmanszaak op kunnen toevoegen aan deze inschrijving van waaruit ik facturen kan doorsturen naar de band voor de "werkzaamheden". Op deze manier moet je natuurlijk wel je eigen omzetbelasting aangeven en je administratie bijhouden, maar dat is geen enkel probleem.

    Het enige wat ik me af vroeg is je als onderdeel van een vereniging, vanuit jezelf dus deze vereniging een factuur kan sturen voor de werkzaamheden.

    Een verloningsbedrijf is natuurlijk ook een optie maar dan moet je weer een gedeelte van je gage afstaan en als ik het volledig zelf kan doen scheelt dat weer.

    Is er iemand die hier ervaring mee heeft toevallig?




    Simpelweg gezegd wil ik dus mijn eigen band factureren als zijnde eenmanszaak (ik neem dan zelf de administratie vanuit mijn kant voor mijn rekening) maar omdat ik zelf ook onderdeel ben van de vereniging die ik ga factureren weet ik niet of dat ergens met regeltje wringt.

  2. #2

    Standaard

    http://download.belastingdienst.nl/b...h0231t41fd.pdf

    als je een vereniging zonder winstdoel bent. Kun je BTW vrijstelling aanvragen als je onder een grensbedrag blijft.
    en ook een IPV verklaring van de belasting aanvragen.
    In principe aanvaard de belastinginspecteur dat leden van de vereniging tot 1500 euro per jaar onkosten vergoeding krijgen.
    Voor de meeste bands is de uitbetaling na reiskosten en geluidshuur enzovoort zelden meer dan dat.

    Daarna moet je gaan verlonen.

    lees: http://download.belastingdienst.nl/b.../z153804_3.pdf

    een stuk uit 16.21 Vrijwilligers. Lees het goed door als je meer wilt weten.
    http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...15_beschikbaar

    Een vrijwilliger is iemand die niet in fictieve dienstbetrekking is en die niet 'bij wijze van beroep' werkt voor 1
    van de volgende organisaties: een algemeen nut beogende instelling (ANBI)

    Een vrijwilliger is iemand die alleen een beloning krijgt die binnen de grenzen van een vrijwilligersvergoeding
    blijft. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding
    staat tot het tijdsbeslag en de aard van het werk. Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand
    vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en
    maximaal € 1.500 per kalenderjaar.

    Als u binnen deze maximumbedragen iemand een vergoeding of verstrekking per uur betaalt, dan
    beschouwen wij een uurvergoeding van maximaal € 4,50 (of € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 23
    jaar) als vrijwilligersvergoeding. Betaalt u een vrijwilliger niet per uur, maar per activiteit, dan moet u de
    vergoeding omrekenen naar een vergoeding per uur. Over een uurvergoeding van maximaal € 4,50 (of
    € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 23 jaar) hoeft u geen loonheffingen in te houden en te betalen. Ook
    hoeft u geen urenadministratie bij te houden.

    Betaalt u een marktconforme beloning en is degene aan wie u deze betaalt, aan te merken als werknemer,
    dan gelden de normale regels voor de loonheffingen.



    PS :
    -Zorg wel dat bandleden niet onkosten gaan opvoeren die je als band al in de onkosten voor uitbetaling hebt opgenomen. Reiskosten zijn OF bij de bandleden OF bij de band en niet allebei!
    -let op uitkeringen bij bandleden worden gewogen naar inkomsten! Dat kan enorme schade veroorzaken. (Krijgt een vrijwilliger een bijstandsuitkering en daarnaast een vergoeding voor vrijwilligerswerk? Dan verandert de hoogte van zijn uitkering niet als de vergoeding maximaal € 95 per maand is en maximaal € 764 per jaar.)
    Laatst gewijzigd door showband; 5 maart 2015 om 16:35
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top