Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard Ibanez Lo Pro Edge stabiliteit

    Hey,

    Ik heb van de week een ibanez RG550 uit 95 binnen gekregen. Leuke gitaar alleen hij is goed gebruikt en ik vind de tuning stabiliteit niet helemaal geweldig. Mijn Mayones met Schaller Floyd blijft perfect op stemming bij intensief tremologebruik maar deze niet helemaal. Terwijl de Lo Pro Edge toch wel aardig goed aangeschreven staat. Dus zit ik met wat vraagjes. Ik wil hem er weer even lekker fris voor zetten en zat met de gedachte om de studs/height adustment screws waar de tremolo op steunt te vervangen. Als ik goed kijk lijkt het namelijk of die wat versleten zijn doordat er aan gedraaid is terwijl de tremolo nog op spanning stond. Is het mogelijk dat dit mijn probleem (gedeeltelijk) verhelpt? En heb ik per se originele ibanez Lo Pro studs nodig, of zijn ze verwisselbaar met andere merken? Zo ja, welke bijv.?

    Ik heb me ook al rot gezocht naar Knife Edges, die zijn verwisselbaar bij de Lo Pro Edge, maar die schijnen niet meer te worden gemaakt. Dus ik zat er aan te denken ook dit uit te voeren mocht het vervangen van de studs niet voldoende zijn: http://www.ibanezrules.com/tech/setup/sharpening.htm
    Goed idee?

    Het valt verder ook wel wat mee, het is niet dat hij onbruikbaar is na een dive, maar dit is iets dat ik gewoon perfect wil hebben. En volgens mij valt dit nog wel te doen.

  2. #2

    Standaard

    Volgens mij heeft Ibanez überhaupt nooit vervangende knife edges gemaakt. Volgens die vent van Ibanez rules is het trouwens geen probleem om aan de studs te draaien als er nog spanning op de brug staat, en ik heb er zelf ook nooit negatieve effecten van gemerkt.

    Ik ga er van uit dat je wel weet hoe je een Floyd Rose moet afstellen, maar voor de zekerheid: zit de top-lock vast? Staat de brug perfect vlak (bij de Edge is dat wat moeilijker te zien dan bij Floyds met een platte zijkant)? En, specifiek voor de Edge en Lo Pro Edge bruggen: zijn de studs gelocked? Als dit alles goed staat is er misschien inderdaad iets versleten.

    Ik weet niet welke studs drop-in replacements zijn voor die van de Lo Pro. Sowieso kun je die van de normale Edge gebruiken, de Lo Pro Edge is namelijk gewoon identiek in alle onderdelen die niet voor 'Lo Pro' zorgen. Die van de Edge Pro zijn in ieder geval anders (niet-locking).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    De Edge trem op mijn paars-glitter '90 S540 blijft perfect op stemming. Er moet dus iets niet kloppen. Afstelling?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door munkie Bekijk bericht
    De Edge trem op mijn paars-glitter '90 S540 blijft perfect op stemming. Er moet dus iets niet kloppen. Afstelling?
    hoeft niet. Het kan ook zijn dat jouw edge in het verleden minder misbruikt is en dus een betere knife edge heeft.

  5. #5

    Standaard

    ik heb jarenlang in een instrumentaal rocktrio gespeeld. We deden covers van Vai en Satriani. Heeellll veellll tremolo gebruik incl. divebombing.

    Had toendertijd een rg550. Geweldige gitaar voor het geld en die muziek.

    Heb nooit problemen gehad met ontstemmen, ook niet bij ruw tremolo gebruik. Heb weleens de studs vervangen maar verder niets. En ik speelde heel veel.

    Denk dat het dus een setup probleem is. Denk maar eens aan de uitlijning van de studs. Staan alletwee de studs onder exact dezelfde hoek tov de body, om maar eens wat te noemen.
    Ga ermee naar een professionele gitaarluthier zou ik zeggen.

    EJ

    Hier een plaatje van mijn oude liefde...

    Laatst gewijzigd door Eric de Jong; 6 maart 2015 om 12:47

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Moet eerlijk zeggen dat het al een stuk beter is geworden de laatste dagen. Misschien dat de nieuwe snaren toch nog niet goed waren gerekt ondanks dat ik er aardig aan heb lopen sjorren.
    Maar dat van die locking studs is nieuw voor mij. Hoe zit dat? Toen ik de actie aan het verlagen was kon ik op een gegeven moment niet meer verder. Heb hem weer wat omhoog gedraaid omdat dat wel te laag was, maar ik verbaasde me er over want op andere gitaren van mij kon ik veel lager.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    558

    Standaard

    In de Locking Studs zelf zit een klein inbus boutje. Op Het moment dat de stud op de goede hoogte staat draai je deze aan zodat de stud niet meer kan draaien bij gebruik van de trem. Dat inbusje is aan te draaien met een dun sleuteltje door het kleine gaatje in het midden van de kop van de stud.
    Relacement studs zijn bij Thomann te koop. Heb ik ze ook al eens gehaald.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Ok thanks. Ga ik eens proberen. Maakt het veel uit in stabiliteit van de floyd of je hem locked of niet?

  9. #9

    Standaard

    Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb ze zelf altijd vast zitten (hoewel ik nu al een tijdje met de brug geblokkeerd speel) dus heb er geen ervaringen mee. De meeste mensen vinden dat het niet heel veel uitmaakt. Anderen vonden het een groot gemis toen Ibanez de Edge Pro niet van locking studs voorzag. Satriani en Vai zijn nooit overgegaan op de Edge Pro, dus misschien ondervonden zij wel een merkbaar verschil.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top