Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard Plop in Deluxe Reverb '71

    In mijn Deluxe Reverb '71 is er een 'plop' die zeer fel opkomt als je de amp uit standby haalt en daarna wordt de frequentie van de plop minder.

    Dus als je niet speelt komt er een plop die door het reverb circuit wordt gejaagd.
    Hij doet het ook als V1 en V2 uitgetrokken zijn.

    Het doet een beetje denken aan een Chinese rol (vuurwerk) die op zijn einde loopt

    Ik heb met de scoop gemeten en op de aangeduide plaatsen in bijlage zie je een piek, als je dichter naar de voeding gaat meten dan zijn het precies kleine sinusjes die door elkaar geweven zijn. Ik heb gemeten tot aan de voedingselco's maar daar stopt het, zeer raar!

    Iemand?

    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Het lastige is dat je het overal terugziet omdat de voeding beïnvloed wordt. Dit is nu de kunst van elimineren. V1 en V2 trekken is maar een klein deel van dit trukje.

    Edit:
    Als de ergste verontreiniging op de voedingslijn zit zou het best wel eens een elko kunnen zijn die op scherp staat. Kijk je wel eens naar james bond btw
    Laatst gewijzigd door cluseau; 3 maart 2015 om 22:38

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Het lastige is dat je het overal terugziet omdat de voeding beïnvloed wordt. Dit is nu de kunst van elimineren. V1 en V2 trekken is maar een klein deel van dit trukje.

    Edit:
    Als de ergste verontreiniging op de voedingslijn zit zou het best wel eens een elko kunnen zijn die op scherp staat. Kijk je wel eens naar james bond btw
    Heb de voedingscaps vervangen door Sprague Atom 16uF/475V maar dit ter zijde, is het een elco die zo een geluid kan voortbrengen?

    James Bond heb ik niet helemaal?
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacrow Bekijk bericht
    Heb de voedingscaps vervangen door Sprague Atom 16uF/475V maar dit ter zijde, is het een elco die zo een geluid kan voortbrengen?
    De kans dat daar de oorzaak ligt is dan niet groot


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dacrow Bekijk bericht
    James Bond heb ik niet helemaal?
    Ik doelde op dat aftellende digitale display achter de 500kg springstof en suggereerde een vergelijking met jouw bejaard veronderstelde elko's.


    Maar om op het probleem terug te komen, de enige manier om hier achter te komen is het afkoppelen van gebieden. Door steeds meer mogelijkheden te elimineren verklein je je zoekgebied.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Miljaar ik heb me al suf gezocht! Het dichtst bijzijnde wat ik nu ben is als ik de draad naar de plate van de 2e helft van de V4 (bovenste helft op het schema) loskoppel, dan verdwijnt het 'ploppen'

    Op dit punt meet ik ook het grootste (Vpp) foutsignaal .
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Dat is de mixer. Daar komt alles bij elkaar. Dus zit het vermoedelijk in de preamp..... Die kan je trap voor trap isoleren. Is het die niet dan blijft de tremolo of de reverb over.
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Kan lekkage in het board zijn. Lastig zoeken hoor, gewoon ff logisch nadenken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8

    Standaard

    ik wil graag een vraag stellen :

    "Op dit punt meet ik ook het grootste (Vpp) foutsignaal"

    Hoe moet ik "plop" zien als foutsignaal; als je de storing op je scope ziet, dan moet het toch een periodiek signaal zijn, toch ?

    mvg Eric

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Een scope is een visualisering van de verandering in het signaal.... Dus waarom zou het een periodiek signaal zijn? Dan plot hij een een bepaalde frequentie.... De plop die je hoort is een verandering ("even") die je op de uitgang waarneemt als een plop... De speaker beweegt ff op en neer.
    Nico


  10. #10

    Standaard

    Nu je de mengtrap hebt afgekoppeld is het probleem weg. Het is dus niet de fasedraaier en eindtrap. Het zijnook niet de eerste twee preamp buisjes En hooguit de koppelcondensatoren van de eerste twee preamp buisjes naar de mengtrap zou problemen kunnen geven, maar dat lijkt niet zo waarschijnlijk.

    Probleem gebieb is dus de reverbdriver/recovery en de mengtrap zelf.

    eerst even je voorversterkerbuisjes checken door een voor een te vervangen door een buisje waarvan je weet dat die goed is. Vergeet ook je reverbdriver niet. Daarna even met een plastic voorwerp op soldeerverbindingen tikken om te kijken of je hiermee een rot contact kanvinden. Vergeet massa aansluitingen niet.
    Soms heb je vonkoverslag op een buisvoetje dat vuil is, vooral bij de reverbdriver kan dat wel eens voorkomen, maar soms ook op andere plekken. Als er wel eens aan de versterker gewerkt is kijk dan ook goed of er geen losse stukjes soldeer zijn achtergebleven.
    Een defecte koppelcondensator kun je ooknog onderzoeken of zelfs een defecte reverbtrafo.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top