Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Stratje en een tele zelfbouw

    Hallo mensen van gitaarnet!

    Ik ben bezig met een eigen gitaar te bouwen. Ik heb het hout al liggen. Namelijk:
    Aniegre voor de body
    Essen riegel voor de nek (voor twee nekken)
    En een plank esdoorn voor de toets. (voor twee toetsen)
    En ik heb nog een oud slagersblok liggen.

    Ik heb de luxe dat ik vrijwel over elk apparaat de beschikking heb die ik nodig heb om een gitaar te bouwen. (meubelindustrie!) Waaronder ook een CNC.

    Mijn visie:
    Strat body van Aniegre en een Tele body van het slagersblok.
    De nek zal een bolt-on nek zijn. profiel en 9-1/2" radius
    Beide nekken krijgen een reversed icehockey headstock die onder een hoek zal staan.
    Beide zullen gewoon hardtail zijn met een enkel humbuckertje in de brug.

    En hier komt een vraag voor jullie. Heeft een van jullie een CNC tekening van een strat of tele? Ik wil hier dan een mdf-mal van maken.

    Groetjes

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muisje pierieliepiepielo Bekijk bericht
    En hier komt een vraag voor jullie. Heeft een van jullie een CNC tekening van een strat of tele? Ik wil hier dan een mdf-mal van maken.
    Allereerst: Welkom op Gitaarnet!
    Verder zijn we hier bijzonder lui en verwijzen bij vragen naar tekeningen altijd allereerst naar dit topic

    Veel succes met je bouwprojecten en uiteraard zijn wij zeer benieuwd naar de resultaten!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Waarom een mdf mal frezen en niet meteen body en hals door de cnc laten frezen? Als ik een cnc machine had wist ik het wel!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Even Cocobolo van dit forum contacten, misschien kan hij je helpen..

  5. #5

    Standaard

    Yo mannen,

    Het ziet er goed uit! Ik ben gister aan het schulpen en schaven geweest, de planken om en om gelijmd en toen een nachtje in de klemmen gelaten. Resultaat: een 3,9 dikke rechte plank van aniegre. Een beetje te dun voor een strat eigenlijk! Gelukkig kan ik een topje maken. Dit ga ik maandag doen. Ik ga een top maken van wengé en esdoorn. (In het midden esdoorn en de vleugels wengé) Ik denk dat de top ongeveer 6 mm dik zal zijn. En ik denk dat ik uiteindelijk voor een carved top ga met een bellycut.

    Nu heb ik een esdoorn plank liggen voor de toets. Dat ik er 2 toetsen uit kan halen is wel duidelijk 870x150x23. Maar zou ik er hier ook 4 uit kunnen halen? Wat is ongeveer de dikte voor een fretboardblank? en wat is de breedte van een gezaagde fretslot? Ik kan natuurlijk meteen de fretslots kunnen cnc'en. Het kleinste freesje is 0,6 mm. Ik heb nu toch besloten om alles met de cnc te doen. (op de nekshape en carved top na)

    Na maandag een nieuw verslagje en hopelijk met wat foto's.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Fretslots is 0.5, soms iets meer. 0.6 kan te breed zijn. Je zal moeten testen. Dikte fretboard.... Begin met 7 a 8 mm, dan kan je finetunen en de boel exact recht maken en op 6 mm uitkomen. Waarom? Heel soms wil een hals na lijmen niet helemaal 100% recht zijn. Zelf speel ik dus liever op safe.

  7. #7

    Standaard

    Yo mannen,

    Even een updateje. Dit hebben jullie wel verdiend.


    Dit is mijn body geworden! Fijn topje van Wenge ligt er op. ging eigenlijk dikke prima met de mal en de bovenfrees.



    Dit zijn de mallen. Voor een prima prijsje gevonden hier in Nederland.



    Helaas was ik niet heel erg slim geweest en had ik geen begeleiding voor de frees bij de wat moeilijk te bereiken stukjes.. Achja, dit komt wel goed, het aniegre wordt zwart/seafoam green/daphne blue gelakt. (daar moet nog even een knoop voor doorgehakt worden) En voor de rest zijn de beschadigingen allemaal wel gemakkelijk te repareren.



    Close up van de wenge tekening. (Top bestaat uit 4 delen overigens)



    Nek is al op dikte, fretboard ook. En het trussrod kanaal is al gezaagd. Dit was wellicht dom.. Want hij is gezaagd op een Hotrod trussrod maat en het is achteraf toch een andere geworden... Achja. Mocht ik er echt niets van kunnen maken dan kan ik nog altijd een nieuwe neck maken. (ik heb nog wat hout liggen hier..)

    Vraagje betreffende de trussrod. Moet de maat 100% precies overkomen? Of zou ik achteraf nog kunnen foetelen met wat fineer en kit?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Foetelen in welke richting? Als het naar boven en onder is, geen probleem, een stripje exact op maat maken en die er bovenop plakken. Zijwaarts kan ook wel, (paar) fineertje(s) ertussen.. Je wordt creatief van het oplossen van problemen, dus je kan het altijd proberen! Ben je niet tevreden, begin je alsnog overnieuw.. Komt goed!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    dat lijkt me essen, die neckblank?
    zal mss wel kunnen maar wordt zelden gedaan in gitaarbouw. essen is een pak minder stijf dan esdoorn. lijkt me ook niet echt kwartiers. Heb je een speciale reden voor die keuze? if not, mss toch esdoorn overwegen.

  10. #10

    Standaard

    Hmm, nee niet echt.. Ik kon de plank voor 12 euro meenemen (genoeg hout om 2 nekken te maken) Het is Essen Riegel en hij is vals kwartiers gezaagd.. kan dit problemen veroorzaken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top