Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard SG standard nieuw of gebruikt?

    Hoi allen!

    De zoektocht is begonnen... Ik ga stilaan op zoek naar een goeie SG.
    Ik heb mijn oog laten vallen op een gibson SG standard.
    Nu weet ik wel dat de specs over de jaren nogal veranderd zijn, maar wat me zeker opvalt is het feit dat de nieuwe 2014 nauwelijks meer kost dan de prijzen die gevraagd worden op de tweedehandsmarkt. Zijn deze niet meer zo goed? Iemand hier ervaringen mee? ( zowel positieve als negatieve ervaringen!)
    Die min-etune die er op zit lijkt me een leuke optie, maar ik vermoed dat dat iets is om
    een haat/liefde relatie mee te hebben, of vergis ik mij daarin?
    Alle tips zijn welkom!!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Kris

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Btw: ik ben niet zo'n voorstander van hele dunne halzen...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Kris

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    SG's zijn toffe gitaren. Ik heb wel een paar standaards gehad en heb er nog steeds eentje. Bedoel je nu dat je voorkeur naar een nieuwe uitgaat omdat de prijzen tussen een nieuwe en een gebruikte niet veel verschillen? Qua prijs zal het misschien niet zoveel uitmaken. Maar het is ook een kwestie van wat je wil. Een onberispelijk exemplaar zonder 1 krasje of een wat doorleefde. Persoonlijk zou ik kiezen voor een wat oudere gebruikte. En hoe wil je dat ie er uit moet gaan zien. Klassiek met een grote slagplaat of juist de batwing.. het kan allemaal. En ze komen ook regelmatig gebruikt voorbij. De vroegere exemplaren (jaren 60) kosten natuurlijk wel echt geld.
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Een nieuwe Gibson is gemaakt op computer gestuurde CNC machines met een heel hoge graad van controle. De oudere modellen zijn op minder goed gecontroleerde machines gebouwd. Dus de specs van gitaar naar gitaar weken veel meer af. En van 1960 tot nu zijn bouw inzichten ook veranderd. Dit levert al met al op de tweede hands markt op dat er veel verschil zit in een SG van 1972 een SG van 1984 en een SG van 1996.

    De huidige nieuwe SG zou degene zijn die ik zou willen. Zeer goede stalen componenten. De constructie en afwerking op een eenzaam hoog niveau. Misschien dat de pickups wat minder scattered wound zijn dan met de hand zou kunnen... Maar zelfs dat betwijfel ik. Al met al.... Nieuw, kopen met garantie, afstelbeurt en nieuwe koffer? Ik zou zo een nieuwe halen...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Als ik voor "dezelfde" tweedehandse hetzelfde bedrag neer moest tellen als voor een nieuwe, dan wist ik het wel. Het venijn zit hem wel een beetje in dat "dezelfde", want de ene gitaar is de andere niet.
    Ik snap trouwens sowieso niks van tweedehands prijzen.
    In 1998 kostte een gibson les paul standard zo'n fl 2500,-, en nu staan les pauls van deze leeftijd of ouder voor €2000,- vraagprijs.
    Sterker nog, nog maar 2 of 3 jaar geleden kocht je een customshop les paul goldtop voor €2500,-.
    Ik snap alleen niet waarom dit met mijn zooi nooit lukt met dit soort afschrijving

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Vandaag gezien dat de sg standard 2014 HC in de meeste gerenomeerde muziekzaken uitverkocht is. Even contact opgenomen met de plaatselijke (Belgisch grootste) gitaarboer om de status op te vragen. Deze heeft bij gebrek aan stock zelf geïnformeerd bij de dealer en bevestigd gekregen dat de laatste verkrijgbare exemplaren volop de deur uitvlogen.
    Ze hebben op mijn vraag meteen 2 exemplaren vastgelegd. Als ze binnen zijn ga ik ze vrijblijvend uitproberen en als de juiste klik er is wordt 1 van hen mijn nieuwe bruid!



    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Kris

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 november 2004
    Berichten
    2.915

    Standaard

    Ik zou zelf voor een 2dehands SG 61 RI gaan, ( klein slagplaatje, 57 classics ). Die hebben wel een "dunnere" 60s halsprofiel, maar speelt erg fijn, en als ik me niet vergis hebben de 2014 een zelfde soort profiel.

    Als je een iets dikkere rondere hals wil kun je beter op zoek naar een iets oudere SG Std met 50's profiel,( t/m 2011 geloof ik ) die hebben ook de grote slagplaat dus die herken je meestal daar aan.

    Er is ook een nieuw model dat volgens mij hetzelfde is als de standards voor 2012: http://www2.gibson.com/Products/Elec...ndard-120.aspx

    Qua elementen scheelt het ook, ik vind zelf de 57 Classics erg lekker klinken in mijn SG.

    Succes met testen van de 2014 modellen, ik heb er op gespeeld bij Feedback/Key en vond die super spelen, goede klank, zeer licht van gewicht maar vol van geluid.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Ik zie weinig verschil tss de 61RI en de 2014 standard.
    Beiden slim neck, beiden 57 classics, beiden kleine batwing slagplaat,...
    Prijs nieuwe std: 1050€!
    Prijs 2dehands 61ri? Zal niet veel minder zijn!
    Garantie nieuwe std: 3 jaar!
    Garantie 2dehands? Zip...
    Mss kort door de bocht van mij, maar deze keuze lijkt me niet moeilijk te maken. Of vergis ik mij hier ergens in?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Kris

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Ik zou sowieso 2ehands kopen scheelt je een bak met geld!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard SG standard nieuw of gebruikt?

    Zou me zo'n 200€ schelen... Ja, 200€ is best veel, maar dan weet ik wel 100% zeker dat wat ik koop ook zeker is wat ik denk dat ik koop.
    Ik doel dan op geen verborgen gebreken zoals breuken of foute pu's of fakes of wat dan ook...
    En scheelt ook de nodige km's die ook niet gratis en risicoloos zijn. Het zou moeten lukken dat mijn droomgitaar in de buurt te vinden is en bij de eerste verkoper die ik vind...

    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Stoffel43; 5 maart 2015 om 02:37
    Kris

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top