Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Bouwpakket hals afwerken

    Binnenkort ben ik weer jarig, en ik ga zo wat tips laten vallen in de richting van een gitaar-bouwpakket
    Ik heb nog nooit een maple hals gehad, dus nu is het hoog tijd ervoor!

    Alleen over de afwerking van de hals loop ik een beetje vast.
    Lakken is geen optie, ik vind het helemaal niet leuk spelen. Dus oliën zal het worden.

    Wat is nu het beste "go-to" product om een maple hals met maple toets te oliën?
    Als in, insmeren, afwrijven, opblinken en klaar. Eigenlijk gewoon zoals je een rosewood toets onderhoud.
    Als ik nu te kort door de bocht ga, hou me gerust even tegen dan.

    Ik zoek dus een product dat makkelijk in omgang is. Liefst ook iets dat makkelijk vindbaar is in de winkel of anders met een link online... Wie kan me hier aan helpen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Een geoliede esdoorn hals is geweldig!
    Mijn recept: Opschuren tot grit 1000/1200 (grover kan misschien ook, maar dit werkt voor mij), vervolgens behandelen met tru oil, in mijn geval gebruik ik die van birchwood casey. Na het behandelen met een aantal lagen gunstock wax, van hetzelfde merk. Meer lagen was is dieper en meer glans, dus aanbrengen naar smaak (en uitpersen). Dit spul heb ik ooit gekocht ter onderhoud van mijn MusicMan halzen, en dit is het spul dat zij gebruiken. Te koop bij luchtbukswinkel.nl, zoek bij geweerkolf onderhoud.

  3. #3

    Standaard

    Super! Dit lijkt exact wat ik zoek.
    De hals blijft hier toch wel zacht van?
    Niet zo plakkerig zoals bij een gelakte?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    er zijn wel verschillen tussen de verschillende soorten olie, zoek maar es op danish oil, tru oil en tung oil. Ik gebruik gewone (degelijke) parketolie. laagje opbrengen, goed nat, na 5 minuten inwrijven en overtollige olie wegwrijven. drogen, heel licht opschuren, en dat een viertal keer. laatste laag te polijsten tot een satijnglans of minder: zeer natuurlijk hout visuals en feel.

    Naargelang zweetdebiet neemt olie wel vlugger vuil op. maar eenvoudig op te lossen: licht opschuren, laagje olie en hopla

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Klopt, het voelt niet zo "plakkerig" als een gelakte hals. Misschien bij heel veel lagen was wel, maar met 2 of 3 keer behandelen met was is het super.

  6. #6

    Standaard

    Geweldig, bedankt voor het advies! Mn vingers beginnen er al van te kriebelen ondertussen :-D

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Mocht dat vuil een probleem zijn, je zou een laklaag ook kunnen schuren met grit 1500 of zo, dan wordt ie mat, en plakt dan ook minder. Ik vind het er wel iets minder fraai uit zien dan olie, maar het is wel iets minder gevoelig voor temperatuur en luchtvochtigheid heb ik het idee. Niet dat het veel scheelt, en niet dat een geoliede hals nou ineens zo gevoelig is hoor, maar toch.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NRJay Bekijk bericht
    Mn vingers beginnen er al van te kriebelen ondertussen :-D
    oppassen... dit zijn symptomen van het bouwvirus.... kom je nooit meer van af....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik heb twee halzen die met Danish Oil zijn gedaan (en de derde is onderweg) en dat speelt idd heerlijk. Het opbrengen is wel even werk want je hebt echt meerdere lagen nodig. Ik heb meer dan 5 lagen aangebracht en tussen elke laag met fijn staalwol (0000) 'geschuurd'.

    Ik zie (bij mij) echter wel een klein kleur verschil. Het hout (met Danish Oil) dat het licht heeft gezien is iets donkerder dan bijv. het stuk van de hals dat in de neck pocket van de body zit. Ik vind het niet erg het kleurt ook niet heel veel donkerder...

    Mbt vuil vind ik Danish Oil ook perfect. Er blijft wel iets makkelijk vuil aan hangen, maar omdat Danish Oil toch een soort laagje wordt, is dat met een vochtig doekje weer redelijk makkelijk weg te poetsen.

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Het opbrengen is wel even werk want je hebt echt meerdere lagen nodig.
    Klopt wel, maar het staat niet in verhouding tot de hoeveelheid werk met lakken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top