Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard getordeerde hals, probleem voor slide?

    heb hier nog een mooie strat neck liggen, helemaal nieuw maar waarschijnlijk iets getordeerd.
    (als je de hals hiel plat op de tafel legt dan komt de headstock niet plat op de tafel zoals de andere die ik toen tegelijk kocht wel deed)

    nu wilde ik altijd eens iets maken puur voor slide, als de nek niet te erg getordeerd is zou dit toch voor slide niet al te erg moeten zijn, of zie ik dit verkeerd?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mss is de headstock niet recht, is niet gezegd dat de hals getordeerd is. ff checken met een straight edge, denk ik.
    voor slide kan zo'n neck maar beperkt wel, want dan kan je geen single notes fretten (als ie echt hoepelkrom is)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Verdraaiing is alleen relevant tussen bovenkant-hiel en de topkam. In zekere zin: Als het fretboard recht loopt is het goed. De stand van de headstock er echter is niet belangrijk voor de bespeelbaarheid. Desnoods hangt de headstock er diagonaal voor. In extreme gevallen kan een schuine headstock de klank iets beinvloeden, maar dan moet je wel een extreem verschil hebben in headstock-hoek.

    Een lichte verdraaiing icm een hogere actie kan (hogere brug houdt snaren bij het fretten voldoende vrij tegen fretbuzz), maar bij stevige verdraaiing kan íe de kachel in (tenzij je helemaal nooit meer een losse snaar fret bij het slide spelen, maar dat is doorgaans zeldzaam).
    Laatst gewijzigd door Nejra; 27 februari 2015 om 08:07

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Theoretisch maakt een getordeerde hals niets uit, mis het speelvlak evenwijdig met de snaren recht is en niet bol staat aan de bas kant en hol aan de treble kant.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    Bijzondere foto oigun.
    ik moet hem nog even helemaal; nakijken en kan jullie gegeven tips hiervoor mooi gebruiken.
    nu nog wat onderdelen scoren op de noorder gitaardag en dan kan ik weer verder ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top