Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Pink gebruiken of niet?

    Wanneer gebruik he nou je pink en wanneer je ringvinger?
    Vindt dat zo lastig om daar een vaste lijn in te vinden waardoor mijn vingercoordinatie door de war lijkt te raken, vooral als het speeltempo omhoog gaat.

    Ik heb een TAB voorbeeldje van een passage toegevoegd. (in blauw gemarkeerd waar ik twijfel over welke vinger nu te gebruiken). Wat denken jullie? Laatste paar noten vind ik ook lastig omdat mijn middel- en ringvinger niet lekker samenwerken. Kwestie van blijven oefenen?


  2. #2

    Standaard

    Een stretch tussen middel en ringvinger zou ik alleen doen als het echt nodig is. Dat vinden die vingers niet fijn. Als je patronen met vier tonen op één snaar wil spelen kun je het wel oefenen, maar dit speelt denk ik makkelijker als je de laatste twee noten met de wijsvinger doet. Hangt een beetje van het tempo af. Wil je echt zeker weten dat je het glijden van de wijsvinger niet hoort, dan wel met vier vingers.

    Overall, voor dit soort shred achtig werk zou ik de pink vrij veel gebruiken. De drie vinger benadering is prima voor de pentatonische 70er jaren licks. Zo gauw er wat meer frets tussen zitten wordt die pink toch wel erg handig.

    En echte regels, wanneer welke vinger? Je zult moeten kijken wat voor jou het beste aanvoelt, en dat dan consequent oefenen. In weze steeds weer voor elke lick. Op een gegeven moment is de eerste manier die je zonder veel na te denken pakt vaak de beste.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ja, hoe je iets het beste kan pakken hangt af van wat je speelt en hoe je brein & fysiek werkt.
    Het is een onderbelicht punt (omdat elke les ervan uitgaat dat je iets na doet) maar eigenlijk moet je je natuurlijke phrasing ontdekken en daar licks uit destilleren.
    Van je beperking een deugd maken is geen populaire opvatting in onderwijs.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    no rules, Django nog aan toe. maar voor gewone mensen komt een pink toch wel van pas

  5. #5

    Standaard

    eens met bovenstaande comments
    mijn middel- en ringvinger niet lekker samenwerken
    en daarvoor zou ik wat oefeningen voor opzoeken
    zo'n 10 min per dag kan een hoop schelen

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willem79 Bekijk bericht
    Wanneer gebruik he nou je pink en wanneer je ringvinger?
    Vindt dat zo lastig om daar een vaste lijn in te vinden waardoor mijn vingercoordinatie door de war lijkt te raken, vooral als het speeltempo omhoog gaat.

    Ik heb een TAB voorbeeldje van een passage toegevoegd. (in blauw gemarkeerd waar ik twijfel over welke vinger nu te gebruiken). Wat denken jullie? Laatste paar noten vind ik ook lastig omdat mijn middel- en ringvinger niet lekker samenwerken. Kwestie van blijven oefenen?

    Ik weet niet of de auteur van dit TABje er rekening mee houd dat er op een gitaar 6 snaren staan, waardoor je noten op meerdere snaren kan terugvinden. Als je je 4 vingers èn de keuzes/mogelijkheden die de andere snaren je bieden gebruikt, heb je in één positie genoeg
    mogelijkheden toch ?
    Tenzij het de bedoeling is dat je rare sprongen wil maken.

    En ja : je pink gebruiken is beter.

  7. #7

    Standaard

    Kan bij shredders redelijk opzettelijk zijn. Toonladders spelen met 4 noten per snaar, voor je frethand niet fijn, maar qua picking weer wel... En brede spreidingen, als je het gewend bent vaak helemaal niet zo moeilijk om te doen. Kan een invloed op de sound hebben. Denk dat het bij Alan Holdsworth een redelijk essentieel element van zijn sound is bv.

    Sluit niet uit dat de tab gewoon niet klopt qua posities.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Holdsworth is een goed voorbeeld van iemand die is uitgegaan van zijn eigen brain fysiek. Ik sluit niet uit dat hij zijn toonladder systeem heeft ontwikkeld als gevolg van zijn motoriek ipv andersom.

    Ik dacht dat er PIMA stond maar ik zie nou dat de codering slaat op de linkerhand? Maar ik zie geen codering?
    Het is ook wel enigszins aanmatigend als gezegd wordt welke vinger je voor welke noot je moet gebruiken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Maakt uiteindelijk toch niet uit hoe je speelt? Als het goed klinkt en het voor jou goed voelt dan is het goed.
    Al speel je met je tanden.

  10. #10

    Standaard

    Als je met de tanden gaat fretten, dat zou inderdaad verrassend zijn!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top