Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    ijmuiden
    Berichten
    554

    Music [REVIEW] mortenslessons.com

    Hoi allemaal,

    Ik zocht zelf lang naar reviews over de site mortenslessons.com en vond er bar weinig. Nu ik zelf een maand lid ben van de site schrijf ik dan zelf maar een review.. misschien interessant voor potentiële jazz-medestudenten!

    Site: [www.mortenslessons.com]

    Samenvatting: Erg goede lessite voor wat gevorderde gitaristen (a circa €200 per jaar)

    + Waanzinnig veel inhoud om grote jazzstappen te maken
    + Behapbare lessen, d.w.z. precies genoeg informatie om niet verdwaald danwel verveeld te raken
    + Prima balans tussen basis- en expertlessen
    + Goede videokwaliteit
    - Backingtracks niet altijd te downloaden
    - Af en toe wat te gehaaste of te complexe uitleg wat voor beginners moeilijk kan zijn

    Ietsje langere review;

    Ik ben nu een maand lid van deze site en erg tevreden. Het duurde even want de kosten zijn toch rond de €200 voor een jaar dus dat beslis je niet 1,2,3 (ik niet in ieder geval)

    Maar ik ben erg blij dat ik het toch gedaan heb want ik hoor echt een enorme vooruitgang in mijn jazzspel, niet alleen ik trouwens, ook mensen in mijn muzikale omgeving. Dat komt met name omdat ik structuur heb gekregen in de voorheen voor mij ondoorzichtige materie van arpeggio's, kerktoonladders etc. etc. Ik had werkelijk geen idee hoe het beste te starten.

    Mortenslessons deelt de inhoud op in verschillende categorieën zoals arpeggios, scales, artist studies etc en hij geeft ook een leswijzer voor het begin (rudiments). Dit is erg praktisch want met 400+ lessen zou je snel verdwaald kunnen raken.

    Ik vond zijn scales en arpeggio lessen geniaal.. In plaats van lange 2 of 3 omvattende scales zoals ik gewend was om te oefenen pakt hij gewoon één octaaf en dan op de bovenste 4 snaren. Dat leer je heel makkelijk en door 4 posities te oefenen kun je ook heel snel schakelen over de hele hals. Bij elke scale worden meteen 2 arpeggio's gegeven (root en 2de noot van de ladder) waardoor je meteen basic arpeggio's leert. Die speel je zowel op- als neerwaarts wat goed is voor je techniek.

    Voor akkoorden gebruikt hij een hele goede methode die de basis (dom7, maj7, min7, min7b5) akkoorden laat leren en hij laat je meteen (en terecht!) deze akkoorden oefenen zonder root (want die speelt de bas of piano toch wel knipoog. Je krijgt dan ook een berg bekende jazzstandards om de akkoorden mee te oefenen, zowel met als zonder root. Daarna gaat hij in volgende lessen in op 9, 11 etc. akkoorden. Een hele prettige manier om rustig de basis te leren.

    Terwijl je deze lessen volgt maak je af en toe uitstapjes naar bv. essential jazz vocabulary waar je korte licks krijgt die passen over meerdere akkoorden. Dit is erg leuk omdat korte licks prima te onthouden zijn en je leert hoe je met bepaalde arpeggio's akkoorden kunt kleuren.

    Wat ik bij mezelf merk is dat ik eindelijk de toonladders en arpeggio's onthoud.. en als ruim op tijd op akkoorden in één van de backing tracks anticipeer speel ik zowaar wel eens een lick die heel jazzy klinkt. Het allerbelangrijkste voor mij.. eindelijk.. ja EINDELIJK.. draai ik niet meer alleen rond die pentatonisch mineur.. ik werd er gek van dat ik maar niet wist hoe ik daar `vanaf kwam'. Ik gebruik 'm nog wel maar combineer steeds vaker met leuke arpeggio's of korte toonladders.

    Al met al ben ik dus heel blij met deze site. Ik oefen veel vaker en heel gericht. 10 minuten scales, 10 minuten arpeggio's, 5 minuten standard oefenen en dan erover improviseren en als er nog tijd is 5 minuten op de iPad om intervallen op gehoor te leren herkennen. Helaas lukt dat niet elke dag maar toch.. ik pak de gitaar veel vaker op dan een maand geleden omdat ik er echt zin in heb.

    Dan nog even de nadelen van de site. Morten heeft nog een bedrijfje waarmee hij backingtracks maakt.. hij stopt in zijn laatste lessen vaak wel een backingtrack maar de complete moet je dan kopen.. dat vind ik irritant maar gelukkig is er
    `sessionband' voor de iPad waar je je eigen backings kunt maken. Ook zijn sommige backing tracks niet te downloaden evenals alle video's.. dat los je eventueel weer op met Firefox in combi met FlashGot (voor zover je de video's zou willen downloaden..).

    Al met al ben ik dus wel heel blij dat ik de stap gezet heb. Ik merk dat ik veel leuker en aantrekkelijker aan het improviseren ben. Dat ik nog veel te leren heb is me overduidelijk maar het is echt fun om elke dag weer die gitaar op te pakken.. dat gevoel is een tijd weg geweest vanwege o.a. de pentatonische frustratie maar ik heb het gevoel dat die tijd nu echt achter me is.. op naar de leuke, coole en hippe jazzsounds!

    Groet,
    Rob

    ps. misschien handig nog mijn achtergrond; ik speel nu 25+ jaar gitaar waarvan 22+ jaar klassiek en de eerste 3 jaar electrisch. In die eerste 3 jaar heb ik gewerkt via de Berklee methode (A Modern Method For Guitar boeken 1 en 2). Ik kan goed notenlezen en heb basiskennis van muziektheorie. Essentieel is die kennis niet om mortenslessons te volgen, handig wel (en dan doel ik vooral op de theoretische basiskennis, notenlezen is alleen maar mooi meegenomen als je snel jazzstandards wil lezen).

    voorbeeld lesje die hij op internet heeft gezet; https://www.youtube.com/watch?v=qBLrQzLBprg
    -- You can't write a chord ugly enough to say what you want sometimes, so you have to rely on a giraffe filled with whipped cream --

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik ken die gast wel van z'n Youtube filmpjes, maar wist niks van die on-line lessen.
    Zelf ben ik een dikke fan van deze site :

    http://www.mikesmasterclasses.com

    Er zitten natuurlijk ook dingen tussen die ik maar niks vind, de beeldkwaliteit bij de oudere lessen is soms een ramp, maar het is mijn ding.
    Filmpjes kun je downloaden zo dikwijls je wil, btw.

    Absolute aanraders : Sheryl Bailey, Jake Langley en iets meer advanced Roni Ben-Hur.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top