Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Het houdt me bezig... De scheurvorming is echt aan een zijde van de body te zien... Stond het hout, of lag het hout? En op wat voor vloer, in welke ruimte?

    Vocht dat optrekt van de vloer of grond, of laag over de vloer 'kruipt', kan eenzijdig in het hout trekken als de balk of plank staat.

    Als voorbeeld: Dat is de reden dat houten handbogen (longbow's) altijd horizontaal bewaard worden. Als ze staan zal een van de werparmen meer vocht opneemt dan de andere en zal de boog niet meer in balans zijn.

    Groet,
    Arne
    Laatst gewijzigd door Enra; 17 februari 2015 om 09:13 Reden: taal en interpunctie

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra Bekijk bericht
    Het houdt me bezig... De scheurvorming is echt aan een zijde van de body te zien... Stond het hout, of lag het hout? En op wat voor vloer, in welke ruimte?

    Vocht dat optrekt van de vloer of grond, of laag over de vloer 'kruipt', kan eenzijdig in het hout trekken als de balk of plank staat.

    Als voorbeeld: Dat is de reden dat houten handbogen (longbow's) altijd horizontaal bewaard worden. Als ze staan zal een van de werparmen meer vocht opneemt dan de andere en zal de boog niet meer in balans zijn.

    Groet,
    Arne
    Arne,

    ik heb het hout deze zomer terug gehad na een jaar in de droogkamer te hebben gelegen. Ik heb het daarna opgestapeld onder een afdak met daarover heen flink wat zeilen zodat het droog ligt. Dit was de 3 de plank van boven. De 2 erboven zijn prima gebleven. De dikte van zagen is 5 cm en 5,5 cm. Ik laat ze terug schaven tot 42 a 45 mm. Ze zijn te breed voor mijn eigen Inca vlakbankje. Deze body heb ik zo op de B&D buiten gezaagd en gefreesd waarna hij naar binnen is verhuisd. ik denk dat die overgang ditmaal het scheuren heeft veroorzaakt. Vrijdag ga ik hem schuren en afwerken en kijken hoe hij er uit ziet. Uit het andere deel van deze plank heb ik ook een body gezaagd die bijna geheel af is. Die ziet er nog prima uit.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Wat doe je dan met zo`n body? Weggooien in de kachel kan altijd nog. Inmiddels de achterzijde voorzien van een laag fineer van 3 mm dik.


    De voorzijde een 7 mm dikke maple top opgezet en 2 mm afgeschuurd:



    Gelukkig bij de ingang geen zwak hout. Mooi rond gebleven:



    Blijven de scheurtjes in de achterzijde over. ik denk met wat poriën vuller dat ze niet meer zichtbaar zijn. Maar een paar lagen lak extra overheen. Vraag is wel hoe het zich in de tijd houdt....,



    Nu eens nagaan denken welke kleur het moet worden....
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    creatief opgelost.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.063

    Standaard

    Gewoon goan, weggooien kan altijd nog!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Netjes.... Persoonlijk had ik wel zo'n blanke body met scheuren gewild. Ff ingesmeerd met houtlijm hopende dat dat verder scheuren zou vermijden. Maar dan een beetje er een afgeleefde body van maken.... Had me wel wat geleken.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top