Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard scheuren in hout gitaarbody telecaster

    Afgelopen donderdag een body gezaagd en deels gefreesd. Na afloop de body binnen gezet. Wil ik zaterdag er mee verder blijken er behoorlijk wat scheurtjes in het hout te zitten (Esdoorn). Nog nooit eerder meegemaakt.




    Het hout is overigens goed droog want het heeft 1 jaar (waren ze vergeten en even kwijt...) in een droogkamer gelegen. Hiervoor heb ik 2 body`s van een LP junior gemaakt en die zien er perfect uit.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    klinkt misschien gek, maar ook hout heeft intern verborgen spanningen/krachten.
    heb ooit 6 cm dik iroko geschulpt op een zaagtafel en de ene plank boog achter de zaagsnede als een v vorm van elkaar af, de volgende plank, uit dezelfde boom kneep juist achter de zaag zodat de plank omhoog wilde vanwege het zaagblad.
    misschien dat je omdat je de vorm uitzaagde juist dat hout hebt weggehaald dat de boel bij elkaar hield?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    nog even een vraag.
    wat ben je nu van plan te doen met de body, toch afmaken of is deze voor jou niet meer bruikbaar?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Duidelijk een scheur gitaar..... Heel rock & roll toch?
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    nog even een vraag.
    wat ben je nu van plan te doen met de body, toch afmaken of is deze voor jou niet meer bruikbaar?
    Ik heb een 2de gezaagd uitdezelfde plank. Die is tot nu toe goed. (is voor een goede kennis).
    Ik ga eens kijken hoe de body met scheuren eruit ziet na het schuren en hem mogelijk eerst behandelen met celluloselak. Als dat in de naden en scheuren loopt stabiliseert het misschien.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Ziet er toch echt uit als droogtescheuren. 'Keurig' door de nerf naar het hart toe.
    Hout is en blijft hygroscopisch materiaal; het neemt vocht op of staat vocht af al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid. Uitgewerkt hout bestaat niet.
    Je zegt: 'na afloop binnengezet'. Het lijkt erop dat de eerste ruimte een hogere luchtvochtigheid had dan de tweede. Bovendien is vers geschuurd, geschaafd of gezaagd hout extra gevoelig. Al helemaal op de kopse kanten.
    Jammer van de body en al het werk.

    Groet,
    Arne

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Heb je het kopse gedeelte gesealed met paraffine tijdens het drogen?

    Het lijkt ook dat de onderkant van de gitaar heel dicht bij het einde van de plank is uitgezaagd ...


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Heb je het kopse gedeelte gesealed met paraffine tijdens het drogen?

    Het lijkt ook dat de onderkant van de gitaar heel dicht bij het einde van de plank is uitgezaagd ...


    s.
    Is ook mijn eerste gedachte bij het zien van de body.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Is ook mijn eerste gedachte bij het zien van de body.
    Nu ik er zo over nadenk een cm of 10 van het eind v.d. plank. De plank hiervoor net zo en die zijn heel goed gelukt. Heb nog 4 planken liggen (zijn dus nog 8 body`s) en zal er de volgende keer rekening mee houden.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Nah... Een centimeter of tien moet wel genoeg zijn als er geen zichtbare scheurvorming in zat. Denk toch eerder het verschil in luchtvochtigheid na het zagen in verschillende ruimtes.

    Gelukkig heb je nog materiaal. Toch?

    Groet,
    Arne

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top