Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30

Discussie: gehoorbescherming

  1. #21

    Standaard

    Zachter spelen is uiteraard de beste oplossing. Alleen is dat niet altijd mogelijk. En als je een naar een optreden gaat kijken heb je het geluidsniveau al helemaal niet in de hand natuurlijk.

    Ik heb doppen van -25 Db van Variphone. Ik denk zowat het beste wat je kan kopen van doppen voor muziek.
    En ik ben er uitermate tevreden over. Ik draag ze zowel op onze bandrepetities, op het podium, als wanneer ik als toeschouwer naar een concert ga. Deze dingen zijn zo goed dat je luide muziek duidelijker hoort met de doppen in dan zonder. Tegelijkertijd is het converseren met iemand in een omgeving met luide muziek ook nog eens aangenamer.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Goede keus! Ik zweer ook bij -25db doppen voor optredens, repetities en concertbezoek. Wat ik me wel afvraag; als heel het publiek bij optredens met oordoppen staat te kijken, waarom dan niet gewoon het hele zaalgeluid zachter? Ik heb nooit begrepen waarom het zo hard moet bij de meeste pop/rockconcerten. Het is een hele verademing als je een keer naar een concert gaat waarbij oordoppen niet nodig zijn en je alle subtiliteiten van de muziek hoort. Je komt dan al snel bij jazz en klassiek uit.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Goede keus! Ik zweer ook bij -25db doppen voor optredens, repetities en concertbezoek.
    Is -25db niet te veel demping? Ik heb zelf nu -15db, en voor repetities vind ik dit ok, zou iets meer mogen zijn, maar nu kan ik wel tussendoor overlegjes nog volgen zonder meteen mijn doppen uit te doen, lijkt me met 25db demping wat lastig.

    Mijn Exinore doppen zijn eigenlijk aan vervanging toe, eens uitkijken naar -20db filters.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Wat ik me wel afvraag; als heel het publiek bij optredens met oordoppen staat te kijken, waarom dan niet gewoon het hele zaalgeluid zachter?
    Simpel:
    Omdat het vervelend is om bij een metalconcert iedere keer aan je langharige buurman van 2m10 en 150kg met lederen vest te moeten vragen of ie wat zachter met zijn -eveneens 150kg- vrienden wil buurten omdat je de muziek niet goed kunt horen

    Maar misschien heb je een punt. Zou het wat zijn als het publiek in ears draagt? En dan dat je het liefst de mix ook nog zelf op je smartphone wat bij kunt regelen, naar je eigen voorkeur (meestal meer gitaar bij mij, heb een hekel aan bandjes waar je een gitarist van alles ziet dien en er niks van hoort).
    Wil je buurten, doe je een oortje uit. Heb je geen zin om naar het gezever van je vriendin te luisteren, dan laat je ze in!
    Gat in de markt, zo'n metal silent disco.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 22 april 2015 om 18:42

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Is -25db niet te veel demping? Ik heb zelf nu -15db, en voor repetities vind ik dit ok, zou iets meer mogen zijn, maar nu kan ik wel tussendoor overlegjes nog volgen zonder meteen mijn doppen uit te doen, lijkt me met 25db demping wat lastig.

    Mijn Exinore doppen zijn eigenlijk aan vervanging toe, eens uitkijken naar -20db filters.
    Persoonlijk heb ik met die -25 db Variphone doppen geen enkel probleem om bv. op repetitie nog te converseren met mijn bandgenoten. Ik doe ze dan ook pas uit wanneer de repetitie effectief voorbij is.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Goede keus! Ik zweer ook bij -25db doppen voor optredens, repetities en concertbezoek. Wat ik me wel afvraag; als heel het publiek bij optredens met oordoppen staat te kijken, waarom dan niet gewoon het hele zaalgeluid zachter? Ik heb nooit begrepen waarom het zo hard moet bij de meeste pop/rockconcerten. Het is een hele verademing als je een keer naar een concert gaat waarbij oordoppen niet nodig zijn en je alle subtiliteiten van de muziek hoort. Je komt dan al snel bij jazz en klassiek uit.
    In het geval van mijn band is dat simpelweg omdat onze drummer zo hard op zijn drum zit te hengsten dat er geen andere keus is dan onze versterkers ook erg hard te zetten. Ik vrees dat dit een euvel van veel amateurbandjes is. Gebrek aan techniek van de drummer om zacht te kunnen spelen.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Mijn Exinore doppen zijn eigenlijk aan vervanging toe, eens uitkijken naar -20db filters.
    Beginnen ze bij jou geluid te lekken? Ik heb ook Exinore's (25db), zeker al een jaar of 15 oud inmiddels. Toevallig heb ik ze laatst weer eens ingehad tijdens concertbezoek en ze zaten nog perfect.

    Ik las laatst echter in de bijlage dat ze ong. 4 jaar mee zouden moeten gaan. Is dat pure marketing of worden de filters slechter na een jaar of 4? Geluid lekken doen ze bij mij nog niet in ieder geval, dus de pasvorm is nog prima.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Volgens mij is het omdat je oor vwb vorm blijft veranderen.
    Het zal ook ongetwijfeld voor iedereen verschillend zijn wanneer er vervanging nodig is dus er zal wel een gemiddelde aangehouden worden, waarschijnlijk sterk naar beneden afgerond door de marketing afdeling.
    Laatst had ik de indruk dat het geluid met mijn doppen in nogal hard was, en ik kreeg de doppen niet beter in mijn ene oor. Bleek dat het filter eruit gedonderd was, dus ze beginnen uit te lubberen.
    Vandeweek hebben ze per ongeluk een rondje meegedraaid in de wasmachine. Doet ze ook niet echt goed

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Volgens mij is het omdat je oor vwb vorm blijft veranderen.
    Geloof het of niet, maar dit is idd zo. Als je b.v. een stuk dikker wordt (bolle kop) of juist flink afvalt heeft dat ook invloed op de pasvorm in je gehoorgang.
    Ik heb in een ver verleden een aantal jaren voor een hoortoestellenleverancier gewerkt en dan moesten er geregeld echt nieuwe 'oorstukjes' voor in het oor komen als iemand b.v. tijdens ziekte flink was afgevallen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Mijn kop wordt steeds dikker, dat betekent zeker niet dat de dopjes steeds strakker passen, zodat ik nog jaren vooruit kan?
    Welke frequentie hielden jullie standaard aan om de oorstukjes te vervangen, zeg maar zonder bijzondere omstandigheden?

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Mijn kop wordt steeds dikker, dat betekent zeker niet dat de dopjes steeds strakker passen, zodat ik nog jaren vooruit kan?
    Dan komt het moment dat als je ze er eenmaal in hebt, je ze er nooit meer uit krijgt
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top