Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 18 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 171
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    In de simulatie is geen enkel effect aan te tonen dat te maken heeft met de frequentie respons of headroom van je amp. Er is echter wel degelijk een klankverschil. Dat zit hem in de "envelope" van je signaal. http://en.wikipedia.org/wiki/Envelope_(waves)
    Of je het nou wel hoort of ziet, er is een logische verklaring:

    Neem in serie met je voedingslijn een serieweerstand op en je voeding kakt in bij zware belasting. Zoiets als een buizengelijkrichter versus solidstate. De buizengelijkrichter heeft een hogere inwendige weerstand en zorgt voor meer compressie (sag) omdat de voeding een beetje inkakt maar het verschijnsel wordt tegengegaan omdat het voedingspunt wordt afgesloten met een elko welke stabiliserend werkt.

    Nu de extra choke in de anodevoeding:
    Dit is ook een serieweerstand met dit verschil dat hij frequentie afhankelijk is. Het laag zal veel meer compressie ondervinden dan mid/hoog. Of je dat prettig vindt is niet de discussie.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    een elko welke stabiliserend werkt.
    Voor de eerste 50ms. Daarom is de attack van een amp met grote elco's harder. De elco's houden de eerste 0,1 seconde de voeding even omhoog voor ie inkakt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nu de extra choke in de anodevoeding:
    Dit is ook een serieweerstand met dit verschil dat hij frequentie afhankelijk is. Het laag zal veel meer compressie ondervinden dan mid/hoog. Of je dat prettig vindt is niet de discussie.
    Het laag zal inderdaad meer compressie ondervinden maar dat is een direct gevolg van de ondermaatse elco die je vaak na een choke ziet. De meeste chokes hebben zoveel zelfinductie tov de stroomafname van de eindtrap dat je kunt stellen dat de gelijkrichter volledig is afgekoppeld voor audiofrequenties. Dus zal de bepalende factor in de sag van de bas liggen in de elco na de choke.

    Zonder een choke zal een te kleine elco worden afgestraft met brom. Dus zet je er een voldoende grote elco in en is de compressie in de bas dus minder.

    Met een choke kun je wegkomen met kleine elco's zonder bestraft te worden met brom. De voeding kakt dan bij bastonen meer in door die kleine elco's, en voila, compressie.

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Het laag zal inderdaad meer compressie ondervinden maar dat is een direct gevolg van de ondermaatse elco die je vaak na een choke ziet.

    Mijn verhaaltje was een beetje algemeen en had het helemaal niet over een elko na de choke. Die kun je gewoon weglaten en de compressie nemen voor wat hij is, maximaal dus.

    Ik dacht dat de plannen van tommus over een bm mod voor de AC30 ging. In deze mod komt er helemaal geen extra choke of elko bij maar verhuist het anode voedingspunt naar achter de choke. Gevolg is dat de dip tgv de stroompieken ook terecht komen op de schermroosters waarmee deze mee moduleren met het audio. Ik denk dat dit het sag gevoel zal versterken. Elko's zijn allemaal standaard gebleven voor zover ik weet.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #104

    Standaard

    Klopt, de Petersen/Fryer AC30 van Brian May. Die heeft een GZ34-->22uF-->7H-->22uF-->centertap.
    De lagere capaciteit die mogelijk is en zelfs gewenst, had ik nog niet bij stil gestaan, mooi, geeft weer wat ruimte. Is nu 64uF voor de centertap, 96uF voor de schermroosters.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Klinkt als een goeie basis. Try this.

    Mid-cut is wel iets waar ik aan zit te denken inderdaad, maar dit schema snap ik even niet helemaal. Waar in de amp zet je die? En de mid is een potmeter neem ik aan? En waar komt de meerstandenschakelaar met condensatoren?

    Andere toevoeging is een switch voor wat meer/minder laag. Met veel gain en volume en een paar humbuckers komt er een bak laag uit de amp die de bassist bijna wegduwd, terwijl bij lage instellingen en een strat ik wat oemph tekort kom.

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    [2c]
    In Spice (ziet het naar uit) kan je geen potmeter plaatsen. Daarom zie je alleen weerstanden. Ik plaats zelf altijd twee weerstanden in serie voor een pot zodat je makkelijk door de waarden te veranderen de pot kan laten 'draaien'...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  7. #107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    ......Andere toevoeging is een switch voor wat meer/minder laag. Met veel gain en volume en een paar humbuckers komt er een bak laag uit de amp die de bassist bijna wegduwd, terwijl bij lage instellingen en een strat ik wat oemph tekort kom.
    Daar kan de onderste zes-standen schakelaar uitkomst bieden. Kleinere koppelcap, minder laag.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Die basschakelaar moet in de buurt van V1, en die mid control ergens in het midden.
    iwm, heb je een schema van je huidige amp?

  9. #109
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    [2c]
    In Spice (ziet het naar uit) kan je geen potmeter plaatsen. Daarom zie je alleen weerstanden. Ik plaats zelf altijd twee weerstanden in serie voor een pot zodat je makkelijk door de waarden te veranderen de pot kan laten 'draaien'...
    Ah ok, ik werkte lang geleden met pSpice, daar kon je wel het symbool toevoegen van een potmeter, maar je moest er voor de analyse een vaste waarde in zetten (frequency sweep blijft een geweldige uitvinding voor dit soort bezigheden!).

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Die basschakelaar moet in de buurt van V1, en die mid control ergens in het midden.
    iwm, heb je een schema van je huidige amp?
    Ja, maar niet alle waardes kloppen nog helaas. Die ken ik nog een eindje van buiten, voor de rest zou ik 'em even open moeten maken. In de poweramp zit ook nog een 'cut-control', bijna identiek aan een Vox AC15.


    En voor de volledigheid een 'gut shot'. Niet onbelangrijk: het tweede buisje van rechts wordt nog nergens voor gebruikt ...
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 2 maart 2015 om 14:20

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top