Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard Simpele WET/DRY setup met 1 speaker/cab

    Ik hoop dat dit het juiste subforum is, anders alvast mijn excuses...

    In de band ben ik wat men noemt "effectengitarist". Buiten een lichte natuurlijke amp oversturing maak ik gebruik van meerdere overdrives en fuzzen. Daarna komen zware modulatie-, delay en reverb effecten. Deze effecten horen eigenlijk in een FX-loop te zitten (die ik niet heb) om goed te klinken, dus ik wil naar een soort van Wet/Dry setup gaan.

    Hoe graag ik ook over twee amps of cabinets speel, wil ik mij toch beperken tot 1 mic. Ik ben ervan overtuigd dat dat moet gaan, zonder a) een andere amp te kopen, en b) een effectsloop in te bouwen.

    Nu was ik erg gecharmeerd door de volgende oplossing:



    ... en het bijhorende filmpje:

    https://www.youtube.com/watch?v=WTsca2T-g6c

    Nu vind ik dat al een heel eind in de goeie richting: weinig extra materiaal aankopen en meezeulen, en ook het "effecten na power amp"-idee spreekt mij aan.

    Blijft er nog 1 probleem: om alles uitversterkt te krijgen heb je normaal gezien nog steeds twee microfoons nodig. Nu komt mijn vraag:

    Welk apparaat kan een wet en een dry signaal terug tot 1 luidsprekerkabel herleiden? En dan op die manier dat de amp uiteraard de juiste load te zien krijgt?

    Mocht dit lukken heb ik uiteindelijk maar 1 speaker/microfoon nodig en heb ik toch een setup waar mijn effecten na de power amp staan. Mocht het mogelijk zijn om twee 12" speakers met 1 micro te coveren is het natuurlijk ook opgelost, iemand een idee?

    Ben redelijk nieuw met dit gegeven, dus misschien maak ik hier wel enkele serieuze denkfouten. Hopelijk kan iemand mij bijscholen!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    1 microfoon is wel weinig voor 2 kantjes. Zeker live. Een splitter zou kunnen, dan kan je van 1 xlr male naar 2 x xlr female gaan en 2 microfoons op 1 kanaal aansluiten. Maar of de geluidsman dat ook tof vind 😨

    Hardware oplossing voor wat je zoek ken ik niet maar ik verwacht dat het net zo veel kost als een sm57 met kabel en statiefje 😆

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    De reden waarom ik graag 1 mic wil is precies die reden: de geluidsman gaat het niet leuk vinden en bijgevolg ook niet of slecht doen. Voor opnames in studio is 2 mics geen probleem, maar het gaat mij om het live te kunnen brengen...

    Bijkomende vraag: Als je zo'n loadbox/speaker simulator gebruikt, dan is de kabel die je in de "thru" output steekt en naar de cabinet voert toch ook een speaker kabel he? Geen gewone instrument kabel?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Ik ben geluidsman en ik zou het juist prettig vinden je wet en dry gescheiden te kunnen mixen.

    En je bijkomende vraag klinkt logish maar daar heb ik geen ervaringen mee.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bates15 Bekijk bericht
    Een splitter zou kunnen, dan kan je van 1 xlr male naar 2 x xlr female gaan en 2 microfoons op 1 kanaal aansluiten. Maar of de geluidsman dat ook tof vind ��
    Is eigenlijk geen slecht idee he? Als ik op voorhand bepaal waar de 2 microfoons moeten komen, hoeft onze klankman toch niet te klagen? De mix zit dan goed en hij moet maar 1 kanaal in het oog houden... Of is dit allemaal wat te simpel voorgesteld?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bates15 Bekijk bericht
    Ik ben geluidsman en ik zou het juist prettig vinden je wet en dry gescheiden te kunnen mixen.

    En je bijkomende vraag klinkt logish maar daar heb ik geen ervaringen mee.

    Jij zou liever 2 mics zetten ipv 1? Er zijn er zo maar weinig denk ik, niet?

    En ja, dat moet idd een speakerkabel zijn, heb ik net ergens gelezen.

    Misschien maak ik het allemaal wel te ingewikkeld...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Hahaha.. ja hoor. Op de klusjes die ik mag doen graag. Soms twee verschillende mics per kast. Ligt helemaal aan de situatie, zaal, band enz enz. En kanalen zal op onze mixers. Ik doe geen kroegjes en kleine zaaltjes meer. Dat is een andere scene voor mij.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ellisvertellis Bekijk bericht
    Is eigenlijk geen slecht idee he? Als ik op voorhand bepaal waar de 2 microfoons moeten komen, hoeft onze klankman toch niet te klagen? De mix zit dan goed en hij moet maar 1 kanaal in het oog houden... Of is dit allemaal wat te simpel voorgesteld?
    Nee hoor. Prima zelfs.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ellisvertellis Bekijk bericht
    Bijkomende vraag: Als je zo'n loadbox/speaker simulator gebruikt, dan is de kabel die je in de "thru" output steekt en naar de cabinet voert toch ook een speaker kabel he? Geen gewone instrument kabel?
    Ja. Speaker in en -dan betekent thru- speaker out.

    Als je alleen de loadbox neemt het weer terug naar line signaal krijgt en dat in je Axe Fx stopt, kan je toch intern in je AxeFx wel droog en wet in elke variant (per patch) programeren die je wilt? Daarna naar de full range amp je cabinet. Je hebt dan in principe geen stereo cab nodig (2x mono kan prima natuurlijk)...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Van line out (instrument kabel) naar speaker kabel doet de kerel in het filmpje met Axe FX. Maar ik gebruik geen Axe FX...

    Het laatste effect in de keten zou een reverb of volumepedaal moeten worden...

    Maw, ik zoek ook iets om van line naar speaker te gaan... Iemand een suggestie?

    Dus 2 keer mono, 1 dry en 1 wet, zou dus al heel mooi zijn!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top