Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1

    Standaard kleurverschil door licht inwerking

    van een akoestische gitaar heb ik de ouwe, vergane, slagplaat verwijderd
    nu wil ik een iets kleinere monteren, maar je ziet duidelijk de lichtere plek waar de ouwe zat.
    is er een manier om die plek versneld te laten bijkleuren, zodat ie de donkerdere kleur van de rest van het bovenblad aanneemt?
    onder de ouwe plaat zit wel gewoon lak, dus geen blank hout.
    gitaar is al wel 30 jaar oud.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Ik zou het niet weten. Maar het verkleuren door UV gaat vanzelf...(Relatief snel)... Dus als je genoeg geduld hebt.

    Hoe heb je de slagplaat er trouwens afgekregen. Dat is niet altijd zo eenvoudig.

    Groet,
    Arne

  3. #3

    Standaard

    met een warm plamuurmes eronder steken, dan wordt de lijm zacht.

    gitaar een beetje in een uv lichtbron zetten misschien? kleurt dan de rest niet nog donkerder, of gaat dat verkleuren tot een bepaald nivo?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    je gaat het altijd blijven zien, vrees ik, toch de eerste jaren. je kan bijwerken met getinte lak maar moeilijk om dat identiek te krijgen. je zegt "iets kleinere slagplaat". Esthetisch? anders zet je er gewoon eentje op die groot genoeg is.
    Of je doet de kleinere en verder niks. zichtbaar? so what

  5. #5

    Standaard

    Vaak is die verkleuring voor een deel toe te schrijven aan UV. Vaak ook aan andere faktoren. Roken, lichte maar hardnekkige vervuiling.
    Zulke dingen.

    Ik heb in mijn wat qua manier van leven wat ruigere periodes ooit eens een acoustische gitaar prachtig opgeknapt met jonge jenever. Dat was in een tijd dat de winkels nog wel eens dicht gingen.
    Nu zou je dat met Kruitvat keton spiritus of schoonmaakalcohol doen.

    Het gaat er dus om om uit te vinden, wat de verkleuring heeft veroorzaakt. In een erg geval zou je het bovenblad schoon kunnen schuren en met (naar keuze) papaver olie of niet verkleurende parketlak opnieuw van een toplaag voorzien.

    Vind je dat allemaal niks, dan is aanvaarden van het eigenzinnige karakter van je gitaar aan de orde. Of terugplaatsen van je oude slagplaat. Slaapplaats maakt de Apple Mafia daarvan. Da's ook nog een optie. Neem m mee naar bed, dan klaag je niet meer over een beetje kleurverschil. Of vlekkies.
    Je ziet, dit forum brengt je op ideeën, waar ikzélf ook nog niet aan had gedacht.
    Vriendelijke groet, Gus

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    De soort lak is ook bepalend. Je zegt dat de gitaar een jaar of dertig oud is. De kans dat het instrument gelakt is met nitro-cellulose lak is vrij groot. Cellulose lak verkleurt vrij gemakkelijk. Polyurethaan lakken eveneens. Water gedragen lakken hebben vaak een UV blokker.

    Maar het is waar, je gaat het blijven zien, ofschoon het waarschijnlijk wel wat zal verminderen.

    Groet,
    Arne

  7. #7

    Standaard

    wat ik me nog afvraag is of die lichtere plek bijkleurt naar de rest, of dat alles nog iets donkerder zal worden

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Vermoedelijk wordt alles steeds donkerder, maar haalt de lichte plek de donkere kleur geleidelijk in. Als je lang genoeg wacht, zie je het op den duur niet meer. Maar dan heb je het wel over meer dan een paar jaar, gok ik. Wij hebben een boekenkast in onze woonkamer, ook blank gelakt, waar we een uitbreiding aan hebben gebouwd. Die is een stuk lichter. Het trekt naar elkaar toe, maar je ziet het nog steeds...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9

    Standaard

    misschien es een tijdje aan uv licht blootstellen?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mooie gitaar. in dit geval zou ik zelf dezelfde maat slagplaat monteren. hoort ook bij dat model imo

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top