Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Les Paul Bass

  1. #1

    Standaard Les Paul Bass

    Ik had -om te plagen- al wat foto's in het "Post your Les Paul" topic geplaatst. Zonder te verklappen wat het precies is. De meesten zal het niet zijn opgevallen. "Oh gewoon weer zo'n vreemde Gibson bas". Maar het is een bijzondere Gibson Les Paul Bass. Namelijk een Les Paul Recording Bass met gitaarelementen en gitaarelectronica. En hybride tussen de Gibson Les Paul Bass uit 1969 en de tegelijk gelanceerde Les Paul Recording Guitar.





    Met dit dus als resultaat:




    Mijn doel was om de bas zo authentiek mogelijk eruit te laten zien.
    De hals heb ik net als de echte Les Paul Bass op gebouwd uit drie delen ,mahonie.
    De body bestaat uit twee dikke planken mahonie met een dikke plek fineer ertussen.
    De elementen en electronica zijn afkomstig van een mislukt project wat ik drie jaar geleden van iemand overnam voor een prikkie. Die had een Les Paul Recording gitaar gekannibaliseerd en er een afschuwelijke body omheen geknusteld van slecht vurenhout. Aan een hals was hij nooit toegekomen. Ik heb die spullen eraf gehaald en veilig opgeborgen in een kast. Tot ik halverwege dit jaar een keer tijd had om aan mijn volgende project te beginnen.

    Telkens heb ik als voorbeeld mijn eigen Les Paul Bass erbij gehouden. Die bas ken ik als mijn broekzak omdat ik er al bijna vijftien jaar heel veel op speel. De halsdiktehet profiel, alles is identiek.
    Qua kleur heb ik ook geprobeerd om er zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Ik heb zelfs extra geel in een laklaag aangebracht om de vergeelde transparante lak te fingeren.
    Het logo en het kroontje op de headstock heb ik met een guts en mesje uitgestoken en vervolgens ingelegd met zelf gesneden stukjes parelmoer.
    Vervolgens is het met maskeringsfolie afgeplakt en zwart gespoten. Net zoals Gibson dat vroeger ook deed.
    De topkam is gemaakt van een stukje soepbeen. Uitgekookt. Boullion gedronken. Stukje uitgezaagd en net zolang geschuurd en gevijld tot het een topkam werd.

    De zelfbouwbas heeft een knop extra bij de controls. Dat is een Decade. Een tienstanden schakelaar die tien subtiele verschillen biedt in helderheid en diepte. Dit zat dus standaard op de Les Paul Recording gitaren. Maar nooit op de Les Paul bassen.

    Hier kun je een boel foto's zien van het bouwproces:
    http://www.enkoo.nl/lespaulbass2015.html

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Gaaf. Ook uk dacht dat het een wazige editie van Gibson was.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Echt super!! Oei, die gaat hoge ogen gooien voor de verkiezing van 2015
    Ik wil ook een basje bouwen
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #4

    Standaard

    Wat ben je toch
    - meesterlijk
    - een stinkerd
    Zelf kiezen.

    Of allebei. Kan ook nog.
    Ik vond eerlijk gezegd het brug element er net niet helemaal strak ingezet. Net iets meer tilt dan het nek element. Maar ik dacht nog: ach, niet meteen gaan zeiken. Uniek ding, heb je dat soort maatvoeringsdingetjes mee.

    Evenzogoed natuurlijk petje af. Je hebt al iets eerder iets roods met een sidewinder achtig soort van pick up gemaakt van restjes, staat mij bij. Gaat ie zich niet plaatsen bij de mooiste, dan toch bij de meest verrassende gieter van 2015.

    Super, mij heb je er in ieder geval mee te pakken gehad.
    Ben heel erg benieuwd naar klank en de manier waarop ie zich in de mix gedraagt.
    Heel fijn!
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5

    Standaard

    ...was er in getrapt. Dacht even dat het om een productiemodel ging... Mooi gedaan!
    coverband 'Alle 13 '

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik vond eerlijk gezegd het brug element er net niet helemaal strak ingezet. Net iets meer tilt dan het nek element. Maar ik dacht nog: ach, niet meteen gaan zeiken. Uniek ding, heb je dat soort maatvoeringsdingetjes mee.
    Haha ik snap wat je bedoelt. De foto vertekent iets.


    Dank voor alle complimenten.
    Laatst gewijzigd door Basvarken; 11 februari 2015 om 10:16

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Ver gemaakt, ziet er tof uit.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Zo, wat een mooie bas en gemaakt met oog voor detail! Ik heb met veel plezier de slideshow op enkoo meerdere malen bekeken. Je uitleg over de bouwwijze en de keuzes om dit zo periodecorrect mogelijk te doen vulden de plaatjes mooi aan. 1 vraag over het mop in de kop. Dit heeft de buitencontouren van de naam Gibson, maar de binnenkant van de letters ontbreekt, bij het inleggen. Heb je de uiteindelijke contouren van de letters daarop met verf aangebracht, of later toch deze contouren uit het MOP gezaagd en tussen de letters opgevuld met ... (zaagsel en houtlijm of zo??)?
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  9. #9

    Standaard

    Kan me voorstellen dat het niet helemaal duidelijk overkwam in de slide-show. Ik heb niet elke stap in het bouwproces vastgelegd.

    Ik ben eigenlijk precies te werk gegaan zoals Gibson 45 jaar geleden ook deed. Eerst het parelmoer als één geheel ingelegd zonder de binnenruimtes van de letters.

    Daarna heb ik de kieren gevuld met blanke epoxy.
    En vervolgens heb ik de kop in zijn geheel meegenomen in de eerste lagen blanke lak.
    Telkens geschuurd en weer gelakt. Totdat er nergens meer een voelbaar hoogteverschil was.

    Daarna heb ik ruwe vorm van het logo en het kroontje afgeplakt met zwakklevende maskeringsfolie.
    Hiervoor heb ik in Adobe Illustrator het logo nagetekend van mijn oude Les Paul Bass. Inclusief de slordigheden van het handmatig gesneden logo van destijds. De maskeringsfolie is door een beletteringsbedrijf met een snijplotter uitgesneden.





    Nadat ik het logo en kroontje op de juiste plek had afgeplakt met maskeringsfolie, heb ik het zwart gespoten.
    Toen het droog was, heb ik het maskeringsfolie er weer afgepeuterd. Daarna zijn er weer verschillende lagen blanke lak overheen gegaan om het weer een glad geheel te maken.

    (Ik heb een paar extra foto's in de slide-show toegevoegd. Ik hoop dat het zo duidelijk is)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top