Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    Hong Kong
    Berichten
    2.971

    Standaard My first pedalboard...

    Hi,

    Afgelopen zaterdag het eerste optreden gehad met mijn nieuwe band en dat was te gek!
    Ik ben dan ook erg blij met mij huidige setup, namelijk een Gibson Firebird icm Orange OR100; heerlijk.

    Ik loop echter wel tegen wat punten/probleempjes aan nu en ik heb de conclusie getrokken dat ik aan de effecten moet. Ik heb mij hier nooit echt mee bezig gehouden maar ik merk dat ik iets meer 'complexiteit' aan mijn sound moet gaan geven. Daarnaast kom ik volume tekort tijdens mijn solo's en komen deze niet goed door de mix....en dat is irritant en vooral zonde. Op de OR100 zit naast de channel switch ook een global boost en een gain boost en dit leek ideaal maar schiet helaas toch wat tekort. In een 1 gitaristen-band had ik hiermee weggekomen maar de boost geeft net niet genoeg decibels om te volstaan.

    Nogmaals, ik ben vrijwel een leek om het gebeid van effecten maar heb mij inmiddels wat ingelezen en daarnaast nagedacht over het gene wat ik zou willen/nodig heb. Ik kom op de volgende ingrediënten uit:

    - Overdrive (Ibanez TS, OCD of iets dergelijks)
    - Clean boost (MXR Micro amp wellicht)
    - Flanger of Phaser
    - Chorus
    - Delay

    Naast de effecten wil ik een stage tuner aanschaffen en uiteraard een voeding om de boel van stroom te voorzien. Bij de laatste denk ik zelf aan Voodoo Lab Pedal Power 2. Dit alles icm met mijn channel switch op een board, wellicht Pedal Train, ik moet de opties nog even bekijken en sta uiteraard open voor advies.

    Nu is mijn vraag of jullie tips/trucs/advies hebben. Zien jullie in het verhaal dingen die ik over het hoofd zie? Zit ik er helemaal naast met iets? Moet ik verder ergens rekening mee houden? Hebben jullie suggesties voor de effecten die ik voor ogen heb?

    Ik hoor het graag en wil iedereen in dit topic up-to-date van de progressie van het pedalboard. Ik wil zeker niets overhaasten maar moet binnenkort beginnen met in ieder geval het solo probleem dus een overdrive en de clean bost staan bovenaan de verlanglijst ivm optreden over 3 weken.

    Ik kijk uit naar jullie reacties en hoop weer veel te mogen opsteken als effecten-leek.
    Alvast bedankt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Speel je veel clean? Of eigenlijk altijd overstuurt?

    Als je veel clean speelt zou ik een clean boost pedaal met tone control(s) zoeken.
    Als je veel overstuurt speelt of je wilt een scheurende lead zou ik (ook) een overdrive pedal kiezen.
    Beide pedalen kunnen ook je amp een extra zetje geven waardoor die misschien ook in overdrive springt...

    Welke precies? Tja, dat is voor iedereen anders. Veel uitproberen en luisteren.

    De rest zou ik nog even mee wachten tot je deze sound naar tevredenheid ingeregeld hebt.

    [2c]
    Marc
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    Hong Kong
    Berichten
    2.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Speel je veel clean? Of eigenlijk altijd overstuurt?

    Als je veel clean speelt zou ik een clean boost pedaal met tone control(s) zoeken.
    Als je veel overstuurt speelt of je wilt een scheurende lead zou ik (ook) een overdrive pedal kiezen.
    Beide pedalen kunnen ook je amp een extra zetje geven waardoor die misschien ook in overdrive springt...

    Welke precies? Tja, dat is voor iedereen anders. Veel uitproberen en luisteren.

    De rest zou ik nog even mee wachten tot je deze sound naar tevredenheid ingeregeld hebt.

    [2c]
    Marc
    Weinig tot niet. Ik speel meestal overstuurd met af en toe wat clean werk.

    Maar suggereer je nu én een clean boost én een overdrive of 1 vd 2? Overdrive wil ik voor een vettere lead sound, clean boost voor het volume ervan.

  4. #4

    Standaard My first pedalboard...

    Een optie is een tubescreamer of een overdrive voor de amp en een cleane booster in de loop.

    Maar met alleen een tubescreamer voor je versterker ben je al een heel eind hoor. Je hebt weinig gain van je tubescreamer nodig om je sustain flink op te schroeven. Doordat een ts lekker veel mids heeft snijd die mooi door de mix. En het volume word ook behoorlijk opgeschroeft. Meestal staat de gain van mijn maxon op iets meer dan een kwart en het volume op bijna driekwart.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Laatst gewijzigd door danee; 5 februari 2015 om 01:23

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    579

    Standaard

    Mijn recept was: clean kanaal van de versterker, OCD voor de scheur, een tubescreamer voor de OCD voor meer gain en een booster na de OCD voor soloboost. Ivm nieuwe band heb ik nu een nova system, maar die setup werkte voor mij prima!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sinner1980 Bekijk bericht
    Maar suggereer je nu én een clean boost én een overdrive of 1 vd 2? Overdrive wil ik voor een vettere lead sound, clean boost voor het volume ervan.
    Hangt van de variatie af die je wilt - aangenomen dat je niet midden in een nummer op je knieen gaat om aan de knoppen te draaien.

    Ik zou beginnen met een overdrive in jouw geval. Gewoon voor de amp plaatsen puur om de leads mooi er doorheen te laten prikken (volume en tone/mids). Een overdirve geeft je meestal genoeg boost om echt een volume toename te verkrijgen. Hangt ook een beetje af van de ingang van je amp - daarom zei ik experimenteer vooral.

    Hope it helps,
    Marc
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.074

    Standaard

    Qua voeding lijkt een OneSpot kitje me voorlopig ruim voldoende voor jou. Scheelt ook een bak geld.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Soloboost kan je misschien ook oplossen door met de volumeknoppen van je gitaar te spelen. Legio gitaristen die op die manier werken.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    Hong Kong
    Berichten
    2.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    Soloboost kan je misschien ook oplossen door met de volumeknoppen van je gitaar te spelen. Legio gitaristen die op die manier werken.
    Klopt, alleen zitten die op een rotpositie bij een Firebird, iedere Gibson trouwens. Daarnaast moet ik heel snel terug naar slagwerk kunnen schakelen ivm de andere gitarist die bepaalde solo's overneemt/deelt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ik ken het probleem. Zelf heb ik een OCD die ik gebruik voor het zwaardere overdrive werk, daarachter hangt een EP booster voor solowerk.

    (het geheel gaat wel over een AC30, maar werkt voor mij heel goed)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top