Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 38 van 38
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Heeft dat dan nog "nut" als je een hoogspanning buis voed met lage spanning?
    Ik bedoel, levert dat functioneel iets op, of is het meer marketing, zodat er in ieder geval een buis in zit?

    Voor een leek als mijzelf klinkt het als een auto die normaal op euro 98 rijd, voltanken met afwaswater waar de frietpan in uitgewassen is, of zoiets.
    Niet helemaal... De buis werkt nog wel.... de auto niet meer. Ooit heeft DH een projectje gedaan met een buis in een pedal. ff zoeken....
    Nico


  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    De reden dat buizen hoge spanning willen zien is tweeledig. Enerzijds, met een lage spanning kun je niet voldoende vermogen uit een buis halen. Ten tweede, in de hoogtijdagen van de buis was de technologie niet goed genoeg om verder te miniaturiseren. Want, hoe kleiner de buis, hoe lager de werkspanning. Kijk maar naar potloodbuisjes, nuvistors etc.

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Heeft dat dan nog "nut" als je een hoogspanning buis voed met lage spanning?
    Ik bedoel, levert dat functioneel iets op, of is het meer marketing, zodat er in ieder geval een buis in zit?

    Voor een leek als mijzelf klinkt het als een auto die normaal op euro 98 rijd, voltanken met afwaswater waar de frietpan in uitgewassen is, of zoiets.
    Mooi vergelijk. Gaat ook niet op.
    Een buis werkt. Of dat nou is op de hoogspanning waarvoor ie ontworpen is of op enkele volten waar ie bijzonder matig presteert maar nog steeds een beetje.... Of ie nou werkt op die hoogspanning waar hij zo vervormingsvrij mogelijk werkt of op een veel te lage spanning waar hij als een gek.. hé, kut... vervormt....

    Dus. Definieer "nut". Die buis werkt, vervormd en geeft dus een nieuw klankkarakter aan wat je er in stopt. Is dat "nut"? In mijn boekje wel. Marketing? De hele gitaar-gitaarversterker-gitaareffect biz staat stijf van de marketing. Elke week het nieuwste snoepje op klankgeied... So what!? Gitaristen willen graag wat nieuws en dus krijgen ze dat.

    Daarna kun je eindeloos lullen over dat klankkarakter en of je dat mooi vind. Maar da's een hele andere discussie.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Aha, ok.
    Ik ging een beetje uit van een gloeilamp die voor 230V bedoeld is voeden met 9V. Er zal dan wel iets gebeuren, maar ik heb er niks aan.

    Als het iets doet heeft het nut. Maar ik heb ooit zo'n vox tonelab ding gehad, zat een buisje in. Maar als je dat buisje er uit haalde deed ie het ook (hetzelfde). Ik was een beetje bang voor een dergelijks nutteloze constructie (nogmaals, zonder gehinderd te zijn door enige kennis)

  5. #35

    Standaard

    Ook de tonelab heeft een werkende buis. Maar niet als versterkertrap maar als filter op de solid state clippers. Als je em wat harder had indgestuurd had je gemerkt dat het niet helemaal hetzelfde was...
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als het iets doet heeft het nut. Maar ik heb ooit zo'n vox tonelab ding gehad, zat een buisje in. Maar als je dat buisje er uit haalde deed ie het ook (hetzelfde). Ik was een beetje bang voor een dergelijks nutteloze constructie (nogmaals, zonder gehinderd te zijn door enige kennis)
    zover ik begrepen heb werken niet alle presets meer zonder buisje. heb zelf de ST. van die of de EX moet daar een filmpje op youtube van zijn

  7. #37

    Standaard

    Een valvecaster draait op laag voltage. Leuk simpel DIY projectje. Werkt wel beter op 12-20 volt dan op de standaard 9V.

  8. #38
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Fijn Brad!! Vooral ook deze melding met verder niets dan wat we al wisten van de gewone persberichten.....
    Mag je hier verder:
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ghlight=nutube
    Nou dat de meesten hier wel wisten van het bestaan van dit ding vermoedde ik ook al wel. Toch leek het mij zinvol om vooral het bestaan van die mix regelaar te benadrukken. Net als de Way huge saucy kun je dan het cleane signaal mixen met het overstuurde signaal. Er was niet zo lang geleden iemand die interesse had in die mogelijkheid.
    Wat mij betreft zijn de meeste tubescreamers net niet strak genoeg voor het overstuurd tokkelen van akkoorden met een complexere structuur dan powerakkoorden. Door het mixen met het cleane geluid kun je de viezigheid misschien zo op de achtergrond zetten dat het toch mooi en strak klinkt.

    Voor de mensen die niet weten waar het over gaat, het gaat over de Ibanez NTS nu tubescreamer.
    Laatst gewijzigd door Brad; 31 maart 2018 om 13:26

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top