Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Welke kabels gebruiken?

    Yo

    Ik had graag mijn kabels allemaal vernieuwd, maar weet niet goed welke of wat voor types ik moet hebben.
    Hoe zit het met het verschil tussen instrumentkabels en speakerkabels? Welke zijn degelijke merken van kabels? Welk type gebruik ik het best om mijn poweramp en mijn preamp met elkaar te verbinden?
    Ik speel op VHT two/fifty/two eindtrap, Rocktron Prophesy II, Mesa Boogie rectifier cab.

    Up the irons \m/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Je wilt je kabels vernieuwen omdat...?

    ... je denkt dat je huidige kabels niet goed (genoeg) zijn?

    Het verschil tussen signaalkabels en speaker kabels is makkelijk. Signaalkabels hebben een aardescherm die storingen van buiten af tegenhoudt. Het signaal is maar enkele volts en weinig stroom - dus dunne aders kunnen worden gebruikt. Een speakerkabel brengt het vermogen van je eindversterker naar de speakers toe. Een hoge(re) spanning en meer stroom zijn hierbij gemoeid, dus dikkere aders zijn noodzakelijk. Deze kabels hoeven ook niet afgeschermd te zijn aangezien eventuele storingen in het niet vallen bij de uitgangsspanning - er zit geen versterkertrap achter die die storingen nog meer gaat versterken.

    Een kwaliteitskenmerk van signaalkabels is dat ze een kleine capaciteit hebben. Kabels met een hoge capaciteit eten hoog uit je signaal weg. Houd deze kabels in je rack ook zo kort mogelijk. Gebruik goede pluggen van een degelijke constructie waarin de kabel een goede trekontlasting heeft.

    Merken kabels ken ik zo uit mijn hoofd niet. Er zijn wel een paar hele goede maar daar betaal je dan ook dik voor (te veel IMHO). Ik bepaal voor mezelf meestal een budget en kies dan de kabel met de kleinste capaciteit per meter.

    [2c]
    Marc
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    J
    Een kwaliteitskenmerk van signaalkabels is dat ze een kleine capaciteit hebben. Kabels met een hoge capaciteit eten hoog uit je signaal weg. Houd deze kabels in je rack ook zo kort mogelijk.
    Dat met die capaciteit is een selectiecriterium voor instrumentkabel, maar geldt hetzelfde voor lijnsignalen, of zijn daar andere dingen belangrijk(er)?

    Edit:
    Nog even nadenkend over deze kwestie is capaciteit blijkbaar niet alleszeggend;
    Voorheen gebruikte ik Sommer Spirit, en later Sommer Spirit XXL kabel. Nu gebruik ik Sommer Grindycop Beast. Alles met Neutrik pluggen. De laatstgenoemde kabel heeft een hogere capaciteit dan de eerder genoemde, en toch klinkt deze (voor mij) beter, en laat meer hoog door....maar het is wel een klotekabel om te solderen.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 1 februari 2015 om 08:59

  4. #4

    Standaard

    Ik gebruik nu gewoon enkele goedkopere gitaarkabels om mijn preamp en poweramp te verbinden, mijn gitaarkabel heeft het laten afweten, vandaar dat ik nu ineens alles deftig wil hebben. Zelf twijfel ik tss george L en mogami kabels maar ik weet niet goed waarop ik moet letten welk type kabel te gebruiken om de amps te verbinden en welke speaker cables te bestellen, teveel keuze in

    http://www.redco.com/ vond ik een goede site om eventueel op te bestellen.
    nu las ik ook dat voor de amps vaak mic/line level kabels gebruikt worden, met name de w2528 van mogami.
    Ik ken hier helaas zelf niet veel van vandaar

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Kan je je gitaarkabel nog maken? Soms helpt het om bij de plug 20cm eraf te knippen en de plug er weer aan te zetten...


    Ik vond nog wat leesvoer: http://www.procosound.com/download/w...t%20Cables.pdf

    Het verschil tussen instrument- en line-kabels weet ik niet precies. Instrument geven over het algemeen wat lagere spanningen af en in combinatie met de inductors (pickups) maken ze sneller een low-pass filter als line-kabels. Line uitgangen komen meestal direct uit een buffer (transistor of op-amp) en zullen dus veel minder last hebben van de capaciteit van de kabel. Dit is wat ik nu kan beredeneren, maar ik kan het net zo goed fout hebben [disclaimer].

    Ik heb in het verleden wel eens met een vriend (ook gitarist) een test gedaan waar we alle kabels die we samen hadden met elkaar vergeleken hadden. Ik weet nog dat ik het verschil kon horen tussen een korte (2m) en een lange (6m) kabel. Maar dat was toen ik nog jong en onschuldig was

    Ik heb nu een best goede gitaar kabel. De rest van mijn rack zit aan elkaar met standaard patch kabels (het soort van 6 kabels voor weinig). Nu kan dat misschien nog wel wat beter, maar ja...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Ik heb nu een best goede gitaar kabel. De rest van mijn rack zit aan elkaar met standaard patch kabels (het soort van 6 kabels voor weinig). Nu kan dat misschien nog wel wat beter, maar ja...
    "vroeger" toen ik mijn g major nog had, gebruikte ik ook wel van die goedkope kabeltjes met aangegoten pluggen.
    Die heb ik toen al vrij snel vervangen door betere kabels, en ik vond het verschil destijds zo groot, dat het zonde van de g major was als ik de kabels niet vervangen had. Dat was toen echt een eye opener. Dit is een heel ander en groter verschil dan de discussie over richtingsgevoelige kabel en dat soort gedoe (wat ik dan weer niet hoor)

  7. #7

    Standaard

    Ik zweer bij Mogami 2524 met Neutrik of Amphenol connectors. Zowel als gitaarkabel, pedalboard als ook line level in een rack. Amphenol is wat lichter, wat beter is in een rack. Nadeel, je moet je wel zelf maken of laten maken.
    http://madriaens.wix.com/morris

    ----------------------------
    Te koop: Tyler Burning Water strat (2400)

  8. #8

    Standaard

    Ik heb een aantal patch kabels in mijn rack gemaakt van microfoon kabel. Beter gitaar kabel gebruiken? Of is microfoonkabel net zo goed?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door danee Bekijk bericht
    Ik heb een aantal patch kabels in mijn rack gemaakt van microfoon kabel. Beter gitaar kabel gebruiken? Of is microfoonkabel net zo goed?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Microfoonkabel kan gewoon. De twee aders aan de tip solderen, en de shield aan de sleeve.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Kan je ook gebalanceerde kabels gebruiken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top