Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 48
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    RVS in alle mogelijke diktes vanaf 0.05 mm en oplopend met 0.05 mm hebben ze, naar mijn idee, in Nederland alleen bij firma's die vulplaten maken om machines en motoren uit te lijnen. Ik heb bij laser alignement service in Ridderkerk voor mijn Bender een strook van 0.2 mm dik en 2.5 m lang gekocht. Voor die strook van 150mm breed was ik €95,-- kwijt, werkt perfect in combinatie met een bender.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    €95,- voor nog geen 600 gram materiaal, behoorlijk aan de prijs voor iets waar niks anders bij is komen kijken dan effe knippen. Maar dat zal wel gekalibreerde plaat / krappe tolerantie op dikte zijn, wat het niet goedkoop maakt.


    Vwb de warmtegeleiding, ik heb geen idee of het veel, iets, of voor deze toepassing helemaal niks uitmaakt, maar het gaat er niet om dat het rvs niet warm zou worden; immers als je glaswol maar lang genoeg heet stookt wordt het ook heet, maar het zal wel het proces beïnvloeden.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 1 februari 2015 om 18:46

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Da's wel een beetje appels met peren vergelijken.. Glaswol kan je niet in een mooi vormpje buigen, dus daar hebben we het niet over.. We hebben het over staal, alu en rvs...

    Aluminium wordt heel veel gebruikt als warmtegeleider en ligt op 237, het verschil tussen staal en alu is dus vele malen groter als tussen rvs en staal..

    Dat getal hierboven is ook afhankelijk van de massa van het materiaal, zou je dikker alu nemen, komt het al meer in de buurt van staal.. alu is goedkoper, geleidt warmte beter en dus gelijkmatiger en is beter te sturen, maar is erg gevoelig voor zuren.. Dat betekent dus wel bakpapier gebruiken. Maar, we hebben het hier over temperaturen ruim onder de grenswaarden van het materiaal en dus denk ik nog steeds dat het niet veel uitmaakt en is het een kwestie van minuten meer of minder verwarming Desondanks zou ik persoonlijk niet kiezen voor rvs, gebaseerd op bovenstaande.. Daarbij zou ik de slijtfactor ook in afweging nemen en die rechtvaardigt het prijsverschil niet, het is nou niet een apparaat wat veel mishandeld wordt...

    Edit: maar als ik het mis heb, hoor ik het graag.. Tis slechts gezond verstand wat hier spreekt..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 1 februari 2015 om 20:09

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Die plaat is inderdaad met nauwe toleranties (0.01mm) gemaakt. Onder de 0.5 mm is het behoorlijk lastig een alternatief te vinden in Nederland. Al mijn zakelijke relaties (ik ben werktuigbouwkundige) konden geen adressen die dit leveren in kleine hoeveelheden.
    Aluminium zou ik niet kiezen. De platen worden niet gebruikt om de warmte te geleiden, maar om het hout op te sluiten (tegen barsten) en de heatblanket te beschermen (door de druk te verdelen onder je persende deel).
    Je wilt de platen ook meerdere keren kunnen gebruiken (een bender gebruik je immers niet voor één gitaar), dus materiaal met eigenschappen als een veer, ik denk dat je aluminium in krappe bochten maar één of twee keer kan gebruiken.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Da's wel een beetje appels met peren vergelijken.. Glaswol kan je niet in een mooi vormpje buigen, dus daar hebben we het niet over..
    Buiten de specifieke toepassing, vormvastheid e.d. gaat het er wel over want de stelling was: rvs wordt ook heet dus dan werkt het, en dat hoeft dus niet zo te zijn, alhoewel het hier waarschijnlijk geen kritische toepassing betreft (maar weet ik niet, kan me voorstellen dat iets dat beter te regelen is in temperatuur gewoon makkelijker werkt, zoals bij solderen).

    Ben ook wel benieuwd hoe het met aluminium zou gaan!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Prima..

    @robrock: de foxbender waar ik m'n zijkanten op gebogen heb, is al voor meer dan 20 gitaren gebruikt en is van alu.. Nu is dat ook in verschillende kwaliteiten te krijgen..

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Rizz, praten we wel over hetzelfde. De platen zijn in mijn geval geen vast onderdeel van de bender, maar onderdeel van de "sandwich" die je gaat buigen op de bender.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ja, we hebben het over hetzelfde..





    Alleen hier is 1 plaat "stationair", de andere is los.. En daartussen bakpapier..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 1 februari 2015 om 21:09
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Een metaalsoort die zo min mogelijk corrodeert of verkleuringen geeft op hout lijkt me het best. Als ik bij ALU nog steeds bakpapier moet gebruiken schiet ik er niet heel veel mee op.
    Mogelijk is dit een optie,
    http://nl.aliexpress.com/item/0-2mm-...106126313.html

    Het is wel 600mm breed, maar bij de lokale ijzerboer kan ik het misschien voor weinig op de knipmachine laten gooien. Dan heb ik 3 setjes en kan er misschien andere bouwers een plezier mee doen?
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robrock Bekijk bericht
    Die plaat is inderdaad met nauwe toleranties (0.01mm) gemaakt. Onder de 0.5 mm is het behoorlijk lastig een alternatief te vinden in Nederland. Al mijn zakelijke relaties (ik ben werktuigbouwkundige) konden geen adressen die dit leveren in kleine hoeveelheden.
    Ook geen veer / bladveerboeren?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Prima..
    Ja, nou, als het dus werkt, dan ben ik uitgeluld natuurlijk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top