Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 53
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2015
    Locatie
    Hardenberg
    Berichten
    8

    Post Bigsby op een Telecaster. Waarom wel/niet

    Hallo allemaal,

    Ik heb onlangs mijn squier verkocht, en daarvoor een Fender gekocht. Een hele upgrade voor mij als student.
    Nu lijkt het me echt al heel lang, ontzettend gaaf om een Bigsby er op te zetten. Ik hoor van verschillende mensen dat ik het niet moet doen omdat ik dan heel veel toon verlies. En het lijkt me zelf ook dat dan het 'magische' geluid van de Telecaster verdwijnt. Ik heb geen idee wat ik moet doen, omdat ik het daarbuiten wel erg gaaf vind.

    Een tweede gitaar kopen is geen optie, omdat als ik een gitaar er bij wil kopen, ook een goede wil kopen. En daar heb ik nou eenmaal het geld niet voor. Een bigsby kan ik via via goedkoop op de kop tikken.

    Ik hou van mijn Fender, en daar zou ik hem dan graag op bouwen.

    Kunnen jullie mij vertellen waarom ik het WEL en waarom ik het NIET zou moeten doen?


    Rogier!


    Desbetreffende gitaar:

    Fender Telecaster Mexican Aged Blonde 50's

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    De telebrug/plaat zorgt mee voor die typische tele twang. meestal gebruikt men met een bigsby een andere brug. al kan het ook met behoud van de brug maar de string through body is er sowieso niet meer.

    Een Bigsby voegt wat massa toe en het belletjes gehalte verdwijnt wat. Maar tenzij je een vintage tone liefhebber/purist bent, zou ik me daar niks van aantrekken.

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2015
    Locatie
    Hardenberg
    Berichten
    8

    Standaard

    Ik hou wel erg van het geluid van een tele, maar ik ben opzoek naar iets om mijn eigen geluid te vernieuwen. Mede daardoor wil ik ook een Bigsby laten installeren. De massa is het probleem niet. Zou je het wel of niet doen? en waarom zou je dat zelf wel/niet doen?
    - I was playing a Fender Telecaster when I first joined -

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik heb een CS 52 Relic met Bigsby bespeeld. Had nog genoeg teletwang en telemagic over. Persoonlijk ben ik niet weg van het systeem, maar als jij dit te gek vindt, gewoon erop zetten.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2015
    Locatie
    Hardenberg
    Berichten
    8

    Standaard

    Tof! Denk dat ik toch nodig even op een tele met bigsby moet spelen om te kijken hoe t daar nou op klinkt


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    - I was playing a Fender Telecaster when I first joined -

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Heel even off topic (sorry). Ik herinner me dat ik op zoek was naar een Telecaster uit mijn geboortejaar 1967. Helaas was de vintage rage al enkele jaren eerder begonnen de prijzen flink op te drijven. Ik zocht een afgeragde player met wat nuttige upgrades, in de hoop een instrument te treffen die nog nét binnen mijn budget viel. Bijkomend voordeel was dat ik zo'n afgeragd uiterlijk wel stoer vond en bovendien waren upgrades ook daadwerkelijk upgrades. Ik vond echter niets.
    Helemaal niets?
    Ja toch wel! Maar nét een ietsepietsje boven mijn budget was er letterlijk een hele grote hoeveelheid telecasters met Bigsby te vinden. Blijkbaar was dat toen nog alles behalve populair. Ik kan me nu ook wel voor de kop slaan omdat ik er geen gekocht had. Toegegeven, ik had niks met Bigsby telecasters, maar ik had er dan verdomme toch een gewone tele van kunnen maken? Uit mijn geboortejaar!!!
    Idioot dat ik er ben.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Tromp Bekijk bericht
    Ik hou wel erg van het geluid van een tele, maar ik ben opzoek naar iets om mijn eigen geluid te vernieuwen. Mede daardoor wil ik ook een Bigsby laten installeren. De massa is het probleem niet. Zou je het wel of niet doen? en waarom zou je dat zelf wel/niet doen?
    ik zou het niet doen omdat ik 20 gitaren heb waarbij er een aantal een bigsby hebben; niet het antwoord waar je op zit te wachten, denk ik check ytube clips voor gasten die een bigsby hebben en die ook vaak gebruiken en kijk of je dat iets lijkt voor jouw muzieksmaak, speelstijl

  8. #8

    Standaard

    Ik zou zelf voor mijn Tele liever iets in de richting van een B-bender zoeken. Zoiets bijvoorbeeld.



    Maar ook voor mij geldt dat ik al meerdere gitaren met een gewone jengelzwengel heb.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Een Bbender is een totaal andere stiel dan een plain Bigsby he.
    Ik zou er niet zo moeilijk over doen hoor als het geen dure vintage is, gewoon dat ijzer op dat blok hout schroeven. Ik heb vroeger wat gebeiteld om ergens een humbucker in te zetten, bigsby's op gitaren geschroefd of gewoon een refin gegeven. Tis leuk om met je gitaar bezig te zijn en je steekt er een hoop van op.
    Er zijn altijd mensen die gelijk piepen dat je gitaar 100 euro minder waard is als je hem over 30 jaar wil verkopen en die die wens ik veel plezier met hun poetsdoek.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10

    Standaard

    Er is een systeem dat VibraMate heet of zoiets. Je moet maar effe googelen.
    Dat is een plaat die je in bestaande gaten schroeft. Daar op schroef je dan weer je Bigsby.

    Als je nou kijkt of er zo'n plaat is voor een Tele, en ik maak me sterk dat ze zoiets niet alleen voor een LP zullen maken, dan kun je zo'n Bigsby op je gieter schroeven. Vind je het dan niks, dan schroef je alles netjes los en herstel je je gitaar onzichtbaar terug op fabrieksspecs.

    Zet zo'n ding vervolgens op Marktplaats of onze eigen advertentiesite en je risico blijft tot een paar tientjes beperkt.
    Want ik heb nog wel een Bigsby liggen die je voor een jaartje kunt lenen. Uit 1971, dus getekend door het leven, maar dat geldt voor ons allemaal.

    Lijkt het je wat? Zend dan effe een PM. Dan kun je m afhalen groot Amsterdam of op de meeting 1 maart in Alminder. Alhoewel de meeste mensen schijnen te denken dat het Almere is. Jij en ik weten dat het eerder minder dan meer zal worden in dat dorp. Maar dat is een andere story.

    Dus, VibraMate erop, Bigsby daar weer op. Vind je het niks dan is het proces in een half uurtje terug gedraaid zonder schade aan gitaar. Vind je het wel wat dan koop je je eigen Bigsby. Voilà, het is net toveren dit forum.

    O ja, ik heb enige tijd met die Bigsby gespeeld. Op een in elkaar geflanst gitaartje. Iets meer sustain en iedereen had gedacht dat het een orgel was. Dus ikzelf zou het wel aandurven. Bigsby rules zolang je je snaren niet helemaal plat wil leggen.
    Ik hoor het wel.
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top