Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 55
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard Spruce Goose: Hybride gitaar

    Na het knutselen van een parlor in de afgelopen periode zie ik opeens in elk loslopend stuk hout een gitaar. Heel vervelend.
    Zo was ik afgelopen weekend het hok wat op aan het ruimen toen ik achter de werkbank een paar "oude" (what's in a name, jaar of 10) vuren planken vond. Ooit eens overgebleven na een verbouwing en verder vergeten. Ook hier dacht ik dat er wel iets van te maken moest zijn en aangezien ze verder geen bestemming hadden was daarmee het lot ook gelijk bezegeld: Dit wordt de basis voor het volgende bouwsel.

    Het idee:
    Een "Hybride- accoustische gitaar" met de buitenmaten en halsbreedte van een klassieke/spaanse/concert gitaar, "archtop" voor- en achter bladen, F-holes en stalen snaren, staartstuk en een "zwevende" brug.
    In essentie uitgevoerd in vurenhout met een toets van gewaxt Meranti (à la de Parlor).
    "Mal-loze" opbouw zoals ook gebruikt bij het Parlor-project

    Om maar gelijk een begin te maken:

    Plankjes grof op maat zagen:


    Een lijmnaad blijf je toch altijd zien, dus dan kun je hem maar beter "opleuken" met wat mahoni-fineer:


    Omtrek aftekenen, net als de F-holes.

    Voor het gemak heb ik de F-holes gelijk ook maar uitgefreesd. Onderin mag er een millimetertje hout blijven staan tot nader order.

    En met wat hulplijntjes de "bolling" alvast voorbewerken. De bedoeling is om langs die lijnen op verschillende dieptes materiaal weg te freezen zodat er uiteindelijk minder geschaafd en geschuurd hoeft te worden.


    Ter hoogte van de hals wil ik de hoogte van het midden aanhouden, dus een soort "gradient" aan houden bij het wegfreezen ter hoogte van de hals. De bedoeling is om het hele blad met de frees terug te brengen tot zo'n 4,5 mm, dan heb ik denk ik nog genoeg materiaal over om oneffenheden op te vangen Het frezen bij de hals komt wat nauwkeuriger dan de rest, dus hiervoor heb ik een dun freesje gebruikt. Voor de rest van het voorblad komt er een dikkere in. (en daar ga ik de volgende keer mee verder)
    Laatst gewijzigd door Nejra; 27 januari 2015 om 19:57

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Dit wordt weer zo'n spannende!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Leuk. Niet mijn bouwstijl, maar ik kan dit out of the box gebeuren wel waarderen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik kan het sowieso waarderen als iemand dit voor elkaar krijgt. Ben benieuwd. Suc6.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  5. #5

    Standaard

    Waarschuwing: Dergelijke bouwsels werken erg verslavend, Nejra!


    Tee.

    *Toch 'n kleine bedenking die spontaan opborrelt bij het zien van de foto's: vrees je niet dat wanneer de klankbladen op dikte zijn (4 à 5 mm), de knoesten los komen te zitten, en eventueel zullen uitvallen?
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Dit wordt weer zo'n spannende!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Leuk. Niet mijn bouwstijl, maar ik kan dit out of the box gebeuren wel waarderen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Ik kan het sowieso waarderen als iemand dit voor elkaar krijgt. Ben benieuwd. Suc6.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Waarschuwing: Dergelijke bouwsels werken erg verslavend, Nejra!


    Tee.

    *Toch 'n kleine bedenking die spontaan opborrelt bij het zien van de foto's: vrees je niet dat wanneer de klankbladen op dikte zijn (4 à 5 mm), de knoesten los komen te zitten, en eventueel zullen uitvallen?
    Dank u Heren!! Ik zal mijn best doen de verwachtingen waar te maken.
    Ik zal het verslavingsgevaar ondertussen in de gaten houden: Als ik trilhandjes krijg moet ik meer gaan bouwen


    Vwb de knoesten: ja... Daar ben ik ook wel een klein beetje bang voor, maar als ik het niet probeer kom ik er ook nooit achter of het ook echt zal gebeuren. Op dit moment zitten ze nog stevig vast, ook de knoest waar ik dwars doorheen heb gefreesd, dus ik heb enige hoop... en enig voorbehoud. We zullen zien. In het ergste geval moet er een stuk opnieuw, of een plakje knoest terug geplakt worden in een bovenblad....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Gisteravond nog wat stof gemaakt in een verloren uurtje.


    Nu heb ik dit:


    De knoesten zijn nog niet erg onder de indruk:


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Ik vind zo'n knoesterig bovenblad eigenlijk wel stoer!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Thanks! Ik zie het ook wel voor me. Het is natuurlijk hartstikke "Politiek incorrect" hout, maar die knoesten en andere imperfecties brengen wel wat "leven" in het uiterlijk, en voor een "Huis, tuin en keuken" instrument geloof ik nooit dat de invloed op het geluid van die paar knoesten erg schokkend zal zijn. Levensduur/bestand tegen kromtrekken etc. is misschien een ander verhaal, maar mocht dat gebeuren na een paar jaar dan ontstaat er hooguit een aanleiding voor een volgend bouwproject.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Volgend bouwproject laat echt geen paar jaar op zich wachten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top