Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Compressor/limiter plaatsen

    Heren,

    Ik speel in een blues/rock bandje van 5 personen. Een aantal keer per jaar treden we op, vaak met een geluidsman, maar soms zorgen we zelf voor het geluid.
    Voor dit laatste heb ik een simpele, on a budget setup:
    *Mixer met 10 schuiven en wat effectjes erin
    *2x350 Watt versterker met 2x fullrange
    *Een Alesis 3632 compressor/limiter
    *2x15 bands equalizer

    thats it.

    Nou heb ik die compressor gekocht met de bedoeling deze op de zang te zetten. Maarrrr....
    Er zit ook een limiter in zo'n ding, waarmee je je set kunt beschermen tegen te hoge pieken.
    Wat is er op tegen om de compressor/limiter te plaatsen tussen de mix en de versterker???

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    als ik woord compressor/limiter hoor dan denk ik direct : helpt dat niet vooral de dynamiek om zeep. maar ik ben een technische nul, dus weet ik veel

  3. #3

    Standaard

    Tuurlijk is dat een gevaar, maar een amateurzanger kan in een enthousiaste bui wel eens teveel dynamiek hebben toch?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    als ik woord compressor/limiter hoor dan denk ik direct : helpt dat niet vooral de dynamiek om zeep. maar ik ben een technische nul, dus weet ik veel
    Natuurlijk helpt een compressor de dynamiek om zeep, dat is juist de bedoeling want de dynamiek van een zanger is niet altijd wenselijk, vooral live. Maar da's heel erg afhankelijk van de soort muziek en zanger.

    Je zou kunnen beginnen met een minimale ratio (2:1 of 3:1), en dan rond de 4 a 5db gain reductie (bij de hardste/luidste stukken). Kijken of dat bevalt, maar blijf vooral luisteren.

    Trouwens, heeft jouw mixer uberhaupt wel inserts ?

  5. #5

    Standaard

    Dank je Arvoitus.
    Ik heb inserts op elk kanaal en bij de uitgangen naar de versterker. Volgens de manual plaatst Soundcraft de C/L op de main outs.
    Echter vermoed ik dat velen de compressor direct inprikken op het kanaal van de zanger.
    De limiter beschermt dan natuurlijk enkel dat kanaal dus vandaar mijn vraag.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Dank je Arvoitus.
    Ik heb inserts op elk kanaal en bij de uitgangen naar de versterker. Volgens de manual plaatst Soundcraft de C/L op de main outs.
    Echter vermoed ik dat velen de compressor direct inprikken op het kanaal van de zanger.
    De limiter beschermt dan natuurlijk enkel dat kanaal dus vandaar mijn vraag.
    Nou, beschermen is een vrij groot woord. Als je een geluidset in eigen beheer (en gebruik) hebt dan zou ik me niet zo druk maken om het feit dat je iets gaat opblazen. Als je bewust bezig bent, en je gainstructuur goed is dan is de kans dat je iets kapot maakt nihil.

    Misschien/waarschijnlijk heeft jouw versterker al limiters ingebouwd zitten?

    Persoonlijk zou ik die compressor/limiter niet op je main outs zetten, maar gewoon eens proberen op de zang. Let dan vooral op als je de compressor op je zangkanaal aansluit, of dat dan ook invloed heeft op je monitors (als die zijn aangesloten op dezelfde tafel).

  7. #7

    Standaard

    Ok, zal ik doen!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top