Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 789
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 90
  1. #81

    Standaard

    ja hij werkt op een voeding van 24Vac. Ik heb er een paar extra zaken inzitten om hem wat af te vlakken naar het juiste spanningsniveau dacht ik. zal hem weer eens openmaken.

  2. #82
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Als ik het me goed herinner gaat de input van de dc bus door een brugcel en een elco om de gloeilamp en lfo te voeden. Daarna door een regelaar naar het audiocircuit. De reden dat de voeding zo omslachtig moet is omdat anders de gloeilamp niet aangaat. Dan denk ik bij mezelf, maak daar gewoon even een 21e eeuws circuit van maar ja, mojo he.

  3. #83
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Dan denk ik bij mezelf, maak daar gewoon even een 21e eeuws circuit van maar ja, mojo he.
    Zou je dat eens willen toelichten?

  4. #84
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Als ik het me goed herinner gaat de input van de dc bus door een brugcel en een elco om de gloeilamp en lfo te voeden. Daarna door een regelaar naar het audiocircuit. De reden dat de voeding zo omslachtig moet is omdat anders de gloeilamp niet aangaat. Dan denk ik bij mezelf, maak daar gewoon even een 21e eeuws circuit van maar ja, mojo he.
    Als je bedoelt dat het ook met een ledje met serieweerstand kan: think again.

    Ja, het kan technisch gezien, maar het 'lichtopbrengst als funktie van de aangelegde spanning' gedrag is heel anders. Een gloeilampje geeft bij een te lage spanning al wat licht en de lichtopbrengst neemt 'vloeiend' toe met het opregelen van de spanning en af met het verminderen van de spanning. Bij een led is dat niet zo. Die doet bij lage spanning niks totdat je bij de werkspanning komt en dan is er ineens licht. Met het variëren van de spanning daarboven doet de lichtintensiteit nog wel iets, maar je hebt een veel kleiner effektief regelbereik waarin een led iets doet. Daar gaat het geluidseffekt ook veel abrupter op reageren.

    Ik kwam daar achter toen ik in een ver verleden op die manier met een led een tremolo effectje in elkaar prutste.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #85
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Als je bedoelt dat het ook met een ledje met serieweerstand kan: think again.

    Ja, het kan technisch gezien, maar het 'lichtopbrengst als funktie van de aangelegde spanning' gedrag is heel anders. Een gloeilampje geeft bij een te lage spanning al wat licht en de lichtopbrengst neemt 'vloeiend' toe met het opregelen van de spanning en af met het verminderen van de spanning.
    Daarom moet je het LEDje met stroom aansturen en niet met spanning.
    Met de eerste beste onderdelen uit de Spice catalogus werkt het al perfect. 3 onderdelen. Als iemand het simpeler kan nodig ik diegene graag uit voor een demonstratie.

  6. #86
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Daarom moet je het LEDje met stroom aansturen en niet met spanning.
    Met de eerste beste onderdelen uit de Spice catalogus werkt het al perfect. 3 onderdelen. Als iemand het simpeler kan nodig ik diegene graag uit voor een demonstratie.


    Je hebt gelijk dat je de led met stroom moet aansturen maar dit is niet de manier naar mijn idee. Ik neem aan dat V1 een spanningsbron is van 9V? Afhankelijk van de versterkingsfactor - die niet altijd gelijk is ook al is het transistortype wel hetzelfde - zal de stroomversterking ook sterk varieren.


    Als je dit wil proberen kun je beter een instelbare stroombron maken, is net zo simpel maar werkt anders.


    Basis spanning leg je vast op pak em beet 3V=. De emiterspanning(weerstand) varieer je en het collector circuit kan zo blijven. De lichtopbrengst loopt dan lineair mee met de modulatie over de emiterweerstand.

    Even een breadboardje pakken dan weten we het zeker.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 5 februari 2015 om 14:28
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #87
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ben het nog niet met je eens. Een emitterweerstand kan wel maar is niet nodig denk ik. De input van het circuit is een golf met een bias op 4 volt en een een amplitude van 3 volt. Dat impliceert een centrum gebiast LFO signaal vanaf een 9 volt voeding. Nothing fancy daar dus. De weerstand zou je instelbaar moeten maken en is omgekeerd evenredig met lichtopbrengst*hfe. Die moet je sowieso afstellen op het oor.

  8. #88
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Ben het nog niet met je eens.
    Dat mag, vrij land he!

    Zal em ff op breadbord zetten dit weekend. Maakt me nu wel nieuwsgierig


    Kan me vaag iets herinneren over een discussie met een dergelijke schakeling, had jij of iemand anders nog een link naar dat originele topic?
    Laatst gewijzigd door cluseau; 5 februari 2015 om 14:52
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #89
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Daarom moet je het LEDje met stroom aansturen en niet met spanning.
    Ja, da's waar. Maar in feite deed ik dat ook door in mijn geval een serieweerstand. De oscillatorspanning varieert dus over een serieschakeling van een led en een weerstand. Die led zenert, dus bij stroomvariatie blijft de spanning over de led in het werkgebied behoorlijk konstant.

    Je hebt gelijk, de lichtopbrengst kun je dan nog wel variëren. Als je een minimale biasstroom laat lopen waarop de led nog net niet oplicht en de stroom boven die biasstroom binnen het werkgebied van de led laat variëren, dan kun je in dat smalle stukje lichtintensiteit regelen als funktie van stroom.

    Dat deed ik bij mijn bouwsel dus niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Met de eerste beste onderdelen uit de Spice catalogus werkt het al perfect.[/IMG]
    Spice kan ook licht simuleren? Wat een fantastisch programma is dat toch!
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #90
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat mag, vrij land he!

    Zal em ff op breadbord zetten dit weekend. Maakt me nu wel nieuwsgierig


    Kan me vaag iets herinneren over een discussie met een dergelijke schakeling, had jij of iemand anders nog een link naar dat originele topic?
    Leuk! Misschien moet ik binnenkort ook maar eens een broodplank aan mijn hobbyarsenaal toevoegen. Ik kan me verder niets herinneren over een andere discussie hierover, maar ik ben dan ook niet zo lang weer actief.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top