Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    ideetje Restauratie Egmond Manhattan uit 1961

    Hallo gitaarliefhebbers,

    Mijn naam is Daan, 28 jaar oud en speel pas een paar jaar gitaar. Nu heb ik op zolder bij mijn ouders een hele oude Egmond Manhattan gitaar gevonden uit 1961 van een overleden broer van mijn moeder.

    Deze gitaar heeft wel nog het oude element / Single coil pickup, maar geen aansluiting voor de steekplug.
    Nu heb ik mij ingelezen en blijkt dat deze gitaar nooit een ingang heeft gehad voor de steekplug, maar deze zat direct verbonden aan de gitaar. Helaas is deze niet meer aanwezig bij de gitaar die ik gevonden heb op zolder en toch wil ik hem proberen te restaureren om hem weer werkend te krijgen.

    Ik heb vrij weinig verstand van de bouw van een gitaar, maar heb veel gelezen op internet en in verschillende boeken die ik thuis heb.

    Ik ben aan het denken om een nieuwe element te plaatsen en een aansluiting voor de steekplug.
    Maar ik heb het gevoel dat dat veel makkelijker gezegd is dan gedaan en ik bepaalde onderdelen over het hoofd zie die hiervoor nodig zijn.

    Vandaar mijn vraag aan jullie of jullie tips hebben hoe ik deze gitaar weer aan de praat kan krijgen.

    Groetjes,

    Daniël uit Heerlen

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Hoi Daan,

    Welkom hier en leuk dat je het ding weer aan de praat probeert te krijgen.
    Zoals je zelf al aan geeft zat oorspronkelijk het snoer vast aan de gitaar:


    Feit dat dit snoer ontbreekt zegt in principe niets over de toestand van je element: die zijn in principe nogal bomvast. Ik zou eerst eens beginnen met het loshalen van de slagplaat en kijken wat je er onder aantreft. Het zou me niets verbazen als intern de bedrading gewoon nog aanwezig/intact is. Als dat het geval is is "weer aan de praat krijgen" van het electrische gedeelte geen groot probleem en een kwestie van ergens een 6,25 mm jack plaatsen en er de bedrading aan vast solderen. Ook hier geldt: dat soort connectoren zijn er in verschillende typen en vormen, dus ik zou eerst onder de afdekplaat kijken en liefst ook wat meten om te kijken wat het beste past binnen deze gitaar.

    Element vervangen doe je pas als het huidige het niet meer blijkt te doen of om andere eigenschappen aan (overstuurd) geluid toe te voegen, dus ik zou in eerste instantie kijken wat het huidige element brengt.
    Laatst gewijzigd door Nejra; 23 januari 2015 om 09:00

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik zou zo veel mogelijk origineel laten aan zo'n oude gitaar. Het zou zonde zijn als je de waarde ervan drastish zou verminderen door een 'verbetering'. (Er zijn zat mensen die hun antiek waardeloos maken door het even op te poetsen)

    [2c]
    Marc
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    De vintage waarde daalt als je een dergelijk instrument voorziet van nieuwe of moderne onderdelen. Zoek eerst eens uit wat de verzamelaarswaarde is van het instrument. Er is (of was) een vereniging of stichting voor Egmond gitaren. Googlen, zou ik zeggen.

    En soms zijn oude elementen meer gewaardeerd dan nieuwe juist vanwege de karakteristieke kwaliteiten. Verder is het natuurlijk ook interessant om te weten of de gitaar verder in goede staat verkeerd. Egmond gebruikte vaak beuken voor de hals. En dat is nooit een briljante keuze geweest.

    Succes,
    Arne

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Tja.. misschien kun je ook volstaan met het monteren van een nieuw snoer....

    Ik verwacht trouwens niet al te gek veel "Vintage waarde" bij deze gitaar. Waarschijnlijk wordt deze in veelvoud overtroffen door iedere vorm van emotionele waarde ;-)

  6. #6
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Grote kans dat het element nog werkt. Vaak is het een kwestie van een nieuw snoertje aanzetten.

    Een paar grote Egmondkenners zij Sef (zit hier op het forum, vooral in het basgedeelte) en zijn kompaan.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top