Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Fender Blues Deluxe modden

    Mijn '93-er Blues Deluxe is lange tijd de enige versterker geweest die ik bezat, als 'arme' student. Met een Strat vond ik het altijd een hele fijne amp. Maar de overstap naar semi-hollows met humbuckers en wellicht ook het feit dat ik nu betere versterkers bezit hebben dat veranderd en altijd als ik de Blues Deluxe nu meeneem naar een optreden ben ik niet tevreden: te veel oncontrolleerbare bas, te schreeuwerig, iets raars 'hards' in het geluid in het hoog/midden....

    Nu heb ik deze amp dus al 20 jaar en heb er alle problemen mee gehad die er bij horen: gebroken soldeerverbindingen. Het was de aanleiding om me wat meer te verdiepen in het repareren van m'n eigen buizenamps (nou ja, erin kunnen solderen zonder hoogspanningsopdonders te krijgen, een amp-tech ben ik zeker niet!)

    Anyway, de vraag was nu toch: weg doen of kijken of 't te verbeteren valt. Na 20 jaar dik en dun het laatste toch!

    Om het kader te scheppen: m'n Guyatone Twin Reverb-clone vind ik vrijwel ideaal qua sound, dus stiekem is de ambitie de Blues Deluxe meer als een BF/SF te laten klinken. Ik heb geen ervaring met oude Tweed amps, maar ik vermoed dat de BDLX ondanks z'n Tweed uiterlijk niet echt als een goede Tweed-amp klinkt.

    Begonnen met een speaker-wissel: had uit een ruil-actie nog een Jensen C12K liggen, dus die er in. Ja beter, maar nog steeds te veel bas, schreeuwerig mid, te schel hoog.

    Dus buizen-wissel: 12AY7 in V1, 12AX7 in V2 gelaten, 12AT7 in V3. Hé, nu begint het ergens op te lijken! Verminderde gain van de 12AY7 maakt de amp letterlijk (minder volume) maar ook figuurlijk rustiger. 12AT7 zorgt voor beschaafdere strakkere bas en overall wat strakkere sound.

    Dan het schema er nog maar eens bijgepakt: bias is fixed, maar met het huidige setje Tung Sols en plate-spanning ook niet zo superkoud: rond de 30 mA.

    De tone-stack is eigenlijk meer Marshall dan Fender, vooral de manier waarop de mid-pot werkt. Dus eerst de op het net al jaren bekend Twin-Stack mod doorgevoerd: linker en middelste connect van de mid-pot met elkaar verbonden. En inderdaad, zo gedraagt de tone-stack zich veel Fender-achtiger! Maar de waarden zijn anders: midpot daarom vervangen door een 10k en de cap die eraan hangt voor een 0.047uF (was 0.022). Gelijk de keramische treble- en bright caps vervangen door Silver Mica. De 750pF van de bright-cap vond ik wel erg hoog, daar 470pF van gemaakt. De waarden van de overige caps, pots en slope resistor zijn wel AB763, dus zo gelaten.

    Resultaat: op lagere volumes vind ik het perfect zo! Het lijkt wel een6L6 Deluxe Reverb nu en dat is precies wat ik wil, die BF/SF sound. Hoog veel smoother, bassen kunnen er nu vrijwel helemaal uit gedraaid worden, de juiste mid-scoop. Heel tevreden!

    Alleen gek genoeg op hoger volume komt die schreeuwerigheid weer een beetje terug. Heeft vermoed ik te maken met de extra-gain stage en de verschillende NFB en presence-circuits. Daar ga ik volgende keer naar kijken en dan maak ik ook de bias instelbaar.

    Toch al met al een leuke revival van m'n oude ampje!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Dat doe je goed! Het is altijd fijn verbeteringen door te voeren die werken. Een hoop Fenders lijden aan het euvel wat jij omschrijft. Dat is een beetje de aard van de beestjes zeg maar........

    Succes met het doorvoeren van volgende modificaties, ennuh: wees voorzichtig!!!

    Robin.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Thanx! De elco's ontladen zich gelukkig vrij snel met power off and standby on ;-)

    Hoewel de keramische 470/5w weerstanden voor de 16v voorziening nog goed meten, baren ze me wel wat zorgen. De print eronder is behoorlijk donker verkleurd,. Dus ik heb toch maar een paar nieuwe besteld die ik dan wat hoger monteer voor meer koeling. Bekend euvel van de oude Blues/Hot Rod series. Heb daar ook veel soldeer-breuken gehad in het verleden.

    Gelijk ook maar nieuwe inputs meebesteld, want die vallen ook uit elkaar (heb al eens de inputs met die van de effect-loop verwisseld, die ik toch niet gebruik).
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4

    Standaard

    Hallo Little Jay,

    Ik heb de reissue versie, deze heb ik voorzien van een Jensen P10Q speaker (=40 watt alnico).
    Daar wordt de bas niet strakker van maar wel veel minder boomy (flabberige bas valt ontzettend mee).
    Fender stopt ze zelf in hun Blues Deluxe RI "Smokey Tweed" versie.
    Hel algehele volume zakt aanzienlijk met deze speaker omdat hij redelijk inefficiënt is maar niet zozeer dat hij niet meer hard genoeg gaat natuurlijk. In combinatie met een nos 12ay7 in V1 heb ik dus een acceptabele hoeveelheid bas en geen schreeuwerig hoog.
    Ik weet niet of je op laag volume de reverb gebruikt maar in dat geval kan ik je de "reverb mod" aanbevelen, klinkt net een heel klein beetje warmer. (Op hoog volume maakt deze mod geen verschil).

    Succes!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Dank voor de tip! Ben niet echt op zoek naar een andere speaker maar alnico's passen wel in de BDLX ja. Heb er zelf ooit twee Jensen P10R's in gehad. Klonk erg lekker totdat één van de twee de geest gaf....

    Maar de 12ay7 haalt al flink wat volume weg, met een inefficiente luidspreker blijft er dan wel heel weing over?

    Oh ja, al bijna vergeten, maar die reverb mod (hi-pass capje verwijderd) heb ik idd ook gedaan! Haalt dat 'hisserige' uit de reverb, bevalt mij wel.

    Bij bestudering van de schematics verbaasde het me overigens wel hoeveel kleine verschillen er nog zijn tussen RI en origineel!
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 22 januari 2015 om 11:53
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Leuk om te horen dat het goed uitpakt allemaal. Laatst ook een Blues Junior onder handen gehad die meer als een fender moest klinken. Circuit laten lijken op een Twin, fatsoenlijke speaker erin en klaar. 12AT7 in de fasedraaier is een beetje een standaard mod voor mij geworden.

  7. #7

    Standaard

    Het internet staat er vol mee; jj 6v6s eindbuizen.
    Ik heb ze er sinds gisteren inzitten en ik moet zeggen een erg fijn geluid, geen boomy bas maar mooie, droge bastonen en het hoog fijn helder maar geen icepick. Hiervoor had ik tung sol 5881 buizen, ook mooi maar geen match voor de jj 6v6 (terwijl ik echt geen jj buizen fan ben). Een nos 5751 of 12ay7 in v1 helpt ook mee natuurlijk. Na elke mod is het "eindelijk klaar" natuurlijk, het houdt nooit op...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Modden houd nooit op.... gelukkig maar, want het is leuk ;-)

    6V6....hmmm, kweenie. Ik heb verder alleen maar amps met 6L6 en met een 12AY7 en een 12AT7 in de preamp is het volume al dusdanig afgenomen dat ik bang ben met 6V6 te weinig headroom/overall volume te hebben.

    Ben nog steeds hard aan het nadenken over het PI-circuit en het NFB/Presence-circuit. Het klinkt stiekem al wel erg lekker, maar ben gewoon benieuwd wat veranderingen daar gaan doen. De destbetreffende caps en weerstanden zitten aan de buizen-print, dus dat is wat bewerkerlijker, zal dan toch los moeten. Maar ik moet er toch nog een keer weer in, heb de nieuwe inputs en de 470/5W weerstanden binnen.

    Het valt me trouwens wel op dat in het circuit van deze amps (ook de Hot Rods) allerlei extra weerstanden naar aarde aan het circuit hangen en extra koppel-caps in het signaal-pad waarvan ik de functie niet altijd goed kan duiden (bijv. R8, R20, R23 en C2, C4, C9, C13). De oude tweed en BF/SF designs ontberen die allemaal. Hi-pass filters en gain instellingen?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    En vandaag heb ik de PI en de NFB gelijk gemaakt aan AB763.



    1) Presence-regelaar uit het circuit gehaald door C22 te verwijdere
    2) R43 vervangen door een 100R
    3) R93 (NFB-weerstand) vervangen door een 820R
    4) C23 vervangen door een .001uF
    5) R50 verwijdert, jumper voor in de plaats
    6) R51 vervangen door een 82K
    7) R46 vervangen door 22K

    En ja hoor! Zo hoort een versterker te klinken!! Voor mij dan hè, een ander vindt het misschien niks, maar het is nu net een kleine Twin Reverb geworden, of eigenlijk een Pro Reverb met één speaker. Klinkt super, een geweldig clean platform voor pedalen. De amp is ook nog eens muisstil, geen ruis of brom, dus voor opnamen ook nog eens geschikt. Heeft zo een lekkere punch, reageert goed op je aanslag.

    De bas is wat moeilijk te regelen, werkzaam gebied zit tussen 1-4, maar heb gezien dat de bas-pot 1M is, die zou eigenlijk 250K moeten zijn.

    Het tweede leven voor m'n BDLX is aangebroken! Vermoed dat dit wel eens een heel lekker ampje zo gaat zijn op kleinere podia. Me happy
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Lekker bezig! Veel moderne Fenders hebben baat bij ombouw naar de klassieke circuits. Zie ook mijn andere post.

    Dat verhaal over de basknop is ook een bekende. De origineeltjes zijn ook niet altijd perfect ontworpen!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top