Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 38

Discussie: Zeer flexibele neck

  1. #21
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Bij het infrezen vanaf de achterkant en daar strips in lijmen zul je een freesbak moeten maken de hals helemaal opnieuw moeten vormen. Dit is meer werk en moeilijker dan het herlijmen of vervangen van een toets.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Hou er rekening mee dat dit soort klussen eigenlijk lastiger is dan een volledig nieuwe hals bouwen, zeker als je geen ervaring hebt met gitaarbouw.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Klopt, maar (wat ik inderdaad ook nog niet had begrepen) als het geen losse hals is, is een nieuwe hals ook weer zo'n gedoetje...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Bij het infrezen vanaf de achterkant en daar strips in lijmen zul je een freesbak moeten maken de hals helemaal opnieuw moeten vormen. Dit is meer werk en moeilijker dan het herlijmen of vervangen van een toets.
    Zo spannend is dat toch niet? De ingelijmde strips gelijk schuren aan de rest van het bestaande halsprofiel is vrij snel gedaan en niet moeilijk. Ik ging er vooral van uit dat de topicstarter ook geen fretgereedschap heeft dus als hij de toets verwijderd komt hij ook weer voor andere uitdagingen en kosten te staan.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    1. Vette top!!

    2. Het ligt aan de versterker! omdat ie over een line rux gaat denk de hals "ja vriend ik ga mijn diensten niet in werk stellen om over zo'n apparaat ten gehore te laten komen". Als het hout een beetje ziel heeft is dat best een plausibele verklaring.

    3. Met welke lijm is de toets verlijmd? Indien Titebond: Is Titebond afstoombaar? Is er geen kans op schade bij de frets en inlays als je de fiets gaat stomen?



    Het maken van een freesbak en in de achterkant van de hals stalen of koolstof verstijvers lijmen (koolstof unidirectionele staven met epoxy ingelijmd) zou ik doen in dit geval. Je zou prima een goeie brug kunnen maken voor de frees en de gitaar daar goed onder opspannen en dan sleuven frezen, verstijvers inlijmen en de boel dichten met twee houten strips (mahonie of esdoorn ofzo) en dan de neck vormen met vijl, schraapstaal en schuurpapier.

    Wel een beetje koud op je bord als je nog nooit een neck hebt gemaakt, maar het is zeker niet onmogelijk.



    Over stomen: is dat niet een klus die, wil je zoiets in 1x met goed resultaat afsluiten, ook een ervaren hand en oog nodig heeft? Een frees is voor mij een veel gemakkelijker te begrijpen gereedschap.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 23 januari 2015 om 00:05
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Ik zou eerder voor de optie "Toets verwijderen en dan de carbon rods infrezen" gaan.

    Ligt wel aan de lijm die je gebruikt hebt of je de toets wel of niet kunt behouden. Titebond en witte houtlijm lossen met warmte. Met het infrezen vanaf de achterkant komt de spanning van de snaren (en de carbon rods) op de lijmnaden van de ingelegde strips te staan. Als deze niet lekker passen laten ze na verloop van tijd los. Ook heb je grote kans dat er zich bij het frezen van de sleuven spanning in de hals vrij maakt (helaas wordt voor die kits meestal niet het beste hout gebruikt) waarbij de hals kan gaan torsen.

    Een vlakbeurt voor de frets en misschien zelfs de toets, zal waarschijnlijk sowieso nodig zijn, welke methode je ook gebruikt.


    Wat vulling betreft: Epoxy is een goede vullende lijm. Volgens mij kun je carbon rods (koolstof staven) niet met PVA lijm lijmen. Een goeie epoxy is sterker dan het hout zelf. De houten strips lijm je dan weer in met gewone PVA (Titebond) omdat die goed overschilderbaar is. Epoxy is totaal niet overschilderbaar, in ieder geval niet met beits of een enigszins transparante lak. Je blijft die plastic blob altijd zien.


    Epoxy is verder uiteraard volledig haram op dit forum

    Jullie weten zelf





    By the way:

    Indien de neck echt "naar voren" buigt, in plaats van dat het midden ook een stukje "naar achteren" buigt durf ik niet te stellen dat verstijvers zeker gaan helpen. Hoe verder het materiaal aan de buitenkant zit ten opzichte van een kracht, hoe efficienter het buiging tegengaat. Buckling daarentegen (wat er gebeurt als je een stokje in de lengte samenduwt) is wel gebaat bij versterking direct onder de kracht.

    Technisch geneuzel: maar verstijvers bieden heel misschien wel geen soelaas. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 23 januari 2015 om 00:19
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Bovenstaande reacties allemaal lezende vroeg ik me af of het wel echt de stijfheid van de hals betreft, en toen kwam RS-RIK:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht

    Indien de neck echt "naar voren" buigt, in plaats van dat het midden ook een stukje "naar achteren" buigt durf ik niet te stellen dat verstijvers zeker gaan helpen.
    En vroeg ik me af of het niet een slappe hals/body verbinding kan zijn.
    Persoonlijk zou ik goed uitzoeken of het de hals zelf is, of eerder zoiets, alvorens te frezen, stomen, enz.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 23 januari 2015 om 20:40

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Soms kom je prs imitatie halzen tegen op MP. Kan ook een optie zijn. Lekker lomp de toets eraf rammen, pen eruit en dan dwars door de hals heen een keer passende neckpocket frezen. Is mogelijk de schoorsteen, meest simpele optie.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Zou je een losse verbinding niet moeten zien in de lak? Zeker aan de zijkanten van de verbinding? Je zou een hele nieuwe neck kunnen bouwen en in de achterkant een nieuwe pocket kunnen frezen. Even goed nadenken over het ontwerp uiteraard. Met een beetje geduld en boerenverstand en pen en papier (om m van tevoren goed uit te tekenen met maten erbij) is dat mogelijk.

    De prof gitaarbouwers lezen deze post met afgrijzen vrees ik

  10. #30

    Standaard

    Bedankt voor alle reacties en tips! Ik weet nu nog niet precies wat ik ga doen, laat het even bezinken zodat ik even wat tijd heb om te denken. Ik wil niet al te gehaast beslissingen nemen, want zoals jullie wel merken heb ik nog niet al te veel ervaring.
    Ik weet in ieder geval wel zeker dat de verbinding tussen body en hals wel stevig is. Als ik de hals beweeg zie je hem echt verbuigen en niet ten opzichte van de body naar voor/achter bewegen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top