Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38

Discussie: Zeer flexibele neck

  1. #1

    Standaard Zeer flexibele neck

    Hallo gitaristen,

    Ik heb afgelopen zomer een gitaar bouwpakket van een PRS stijl met floyd rose gekocht bij gitarre-bestellen.de.
    Het bouwproces verliep erg goed en heb er veel plezier in gehad.
    Dit is een filmpje van het proces:
    https://www.youtube.com/watch?v=96k_RoKT2KE

    De gitaar ziet er fantastisch uit en het geluid is echt geweldig, maar....
    Er is wel een behoorlijk probleem: De hals is extreem flexibel.
    Als ik een heel klein beetje druk zet op de hals hoor je de noten helemaal vervormen en lijkt het of ik een tremolo aan het gebruiken ben. De gitaar is tijdens het spelen ook binnen een korte tijd ontstemt. Wanneer ik de gitaar plat op tafel neerleg, de body vast houd en dan wat op de neck druk zie ik de hele neck ook verbuigen.

    Ik heb daarom de truss rod wat strakker gespannen in de hoop dat dit het beter zou maken.
    Het buigen van de neck werd een heel klein beetje minder, maar nog steeds veel te erg.
    Wanneer ik de truss rod nog strakker span komen de snaren bij de lagere frets bijna op de frets te liggen, terwijl hoger op de hals de afstand tot de frets zelfs veel te hoog is.

    Het lijkt tot nu toe onmogelijk om de gitaar goed af te stellen en fatsoenlijk speelbaar te krijgen.
    Heeft iemand ideeën die zouden kunnen helpen?

    Groeten Daan

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Je halspen gaat je niet helpen. Die regelt de kromming bij een bepaalde snaarspanning. Kan zijn dat je hals gewoon er dun en zwak is. Overigens hoor je je hals met de hand te kunnen buigen. Wordt soms als tremelo trucje gebruikt.

  3. #3

    Standaard

    Ik weet dat het normaal is dat je de hals wat kan buigen, maar in dit geval is het echt extreem erg.
    Als ik gewoon normaal op de gitaar speel heb ik er al last van, moet m'n best doen om zo voorzichtig mogelijk te spelen zodat er absoluut geen druk op de hals komt... Niet zo handig als je metal speelt... haha

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Ik heb je filmpje bekeken. Je bent lekker bezig geweest. Maar... Wat voor hout is de hals? Ik kwam er niet goed uit. Zeker geen esdoorn!

    Groet,
    Arne

  5. #5

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Tja, als de houtsoort zo flexibel is en de hals dus helemaal vervangen/nieuw maken geen optie is, dan zou ik denk ik ervoor kiezen om dan maar 2 dunne carbon strips aan de achterkant in de hals te frezen (dus niet in het midden, want daar kom je de trussrod tegen) en die strips dus weer opvullen met een mooie houtsoort. Dan is het buigen wel over.

    Zoiets :
    http://www.stewmac.com/Materials_and...Neck_Rods.html
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaanMarinus Bekijk bericht
    Het is een mahogany hals, net als de body
    Ja, nu zie ik dat het hetzelfde materiaal is als de body... Op een ander beeldscherm komt de kleur ook beter naar voren...
    Vervangen? Is dat een optie?

    Groet,
    Arne

  8. #8

    Standaard

    Ik denk dat het vervangen niet een goede optie is.

    Die carbon strips kunnen echter nog weleens echt helpen.
    Maar hoe zou ik dan die 2 geulen voor de strips goed en netjes kunnen vrezen? En met wat voor lijm die carbon strips erin lijmen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik neem aan dat je een bovenfrees hebt : dan zou ik een freesbak maken waar je de freesmachine helemaal in opsluit. In die bak moet de hals kunnen liggen (met de body er aan, maakt niet uit, zolang je hem maar goed kunt klemmen)
    Sie freesbak bestaat dus uit 2 latten die evenwijdig aan je hals lopen. Daar zet je nog 2 extra latten op om de frees op te sluiten (hij kan dan alleen in de lengte bewegen, maar niet opzij). Gitaar + freesbak goed vastklemmen/fixeren. Eerst een v-frees er in en net boven de hals hem heen en weer bewegen en controleren (door bijvoorbeeld een potloodstreep) of hij helemaal mooi met de hals meeloopt. Zo niet, opnieuw afstellen. Daarna dus het echte werk, een gleuf frezen ter grootte van de strip. Gewoon goede houtlijm moet prima gaan. Daarna opvullen met een mooie (contrasterende) strip. Ik heb nog wel strippen wenge bijvoorbeeld, kan er een paar opsturen als je niets hebt.

    Kan nu even niet meer er van maken (verplichtingen), anders teken ik het wel een keer
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  10. #10

    Standaard

    Aah bedankt voor de info!!
    Denk dat dit wel een serieus goede oplossing kan zijn. Als je een keer tijd hebt om het te teken zou dat wel helpen, maar hoeft niet per se natuurlijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top