Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard 000 gezocht onder de 800e en met een 1 11/16 nek bij de topkam :)

    Ola!

    Ik ben op het moment in de markt voor een akoestische gitaar en ben benieuwd of er hier nog wijzen zitten die meer merken/types kennen dan ik.

    Ik ben op zoek naar een 000 omwille van de sound en afmetingen, grotere gitaren vind ik niet zo prettig en hoe goed ze ook klinken, die pak ik op een gegeven moment niet meer... En ik heb een beetje als referentie sound John Mayer zijn akoestische gitaar geluid in mijn en ook dan kom je uit op een 000 als ik me niet vergis.
    Tweede belangrijke eis is een 1 11/16 nek breedte bij de topkam, ik heb er nu een aantal getest en steevast vond ik de 1 11/16 nek gitaren prettiger spelen dan de 1 3/4 nek gitaren. Ik ben ook voornamelijk elektrisch gitarist, dat heeft er wel het één en ander mee te maken denk ik zo.

    Nu had ik de volgende 2 gitaren op het oog, die ik ook beide bespeeld heb:
    - Blueridge BR 163 (Op het moment mijn favoriet)
    - Sigma 000R-42 (Heeft mijn vriendin vorige week gekocht, heerlijk ding maar die van haar is voor mij misschien net wat te compressed en stug)

    En ik vroeg me af of jullie er nog meer kennen die ik eens zou moeten proberen. Eastman/Furch/Larrivee (2dehands) ben ik ook in geïnteresseerd maar die zijn niet te krijgen met 1 11/16 halzen voor zover ik even heb kunnen zien...
    Taylors in die prijscategorie doen me niets qua sound, evenals de Martins.

    Hebben jullie nog ideeën? Mijn budget is ongeveer 800e, het is een gitaar voor thuis, electronica wil ik niet, cut-away eveneens niet (heb ik nu op mijn Tanglewood TW 170 en maak ik eigenlijk geen gebruik van). Tweedehands of nieuw maakt me niets uit, naja als het kan zelfs tweedehands maar de markt daarvoor is een stuk kleiner dan voor electrische gaar heb ik het idee.

    Thnx alvast!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Guild GAD F130 (of F130R als je rosewood back & sides wil) is wel een aanrader. Naast sigma heel erg veel bang4thebuck (volledig massief, koffer,...)

    https://www.youtube.com/watch?v=y5gEoRFlWMs
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Thnx Fingers! Die kende ik trouwens al maar ook weer die 1 3/4 nek.....

    Rosewood back & sides heeft wel de voorkeur trouwens, vond ik tot nu toe elke keer weer mooier dan dezelfde gitaren met mahogany back & sides.
    Laatst gewijzigd door Lexvandoef; 15 januari 2015 om 23:55
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  4. #4

    Standaard

    Ik denk dat de meeste 000 of OM gitaren een 1 3/4 nek hebben.
    Het meest praktisch is dus dat je daar aan went.
    Daardoor heb je uiteindelijk veel meer keuze.
    Zelf speelde ik vroeger op allerlei verschillende nekbreedtes, zowel elektrisch als akoestisch, en uiteindelijk wen je aan alles, dus ook daaraan.
    Ik kan je in elk geval van harte de Eastman E6OM aanreden, net onder de € 800,= en echt een geweldig klinkende gitaar, maar wel met 1 3/4 nek.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door synapse Bekijk bericht
    Ik denk dat de meeste 000 of OM gitaren een 1 3/4 nek hebben.
    Het meest praktisch is dus dat je daar aan went.
    Daardoor heb je uiteindelijk veel meer keuze.
    Zelf speelde ik vroeger op allerlei verschillende nekbreedtes, zowel elektrisch als akoestisch, en uiteindelijk wen je aan alles, dus ook daaraan.
    Ik kan je in elk geval van harte de Eastman E6OM aanreden, net onder de € 800,= en echt een geweldig klinkende gitaar, maar wel met 1 3/4 nek.
    Tsja, wennen zou wel kunnen maar ik heb al vaker gitaren weg gedaan om het halsprofiel en de breedte me niet aanstaan uiteindelijk dus daar ga ik liever niet nog een keer de fout mee in
    Om die reden gaat mijn PRS nu ook weg, rare nek vind ik dat uiteindelijk, dan pak ik die gitaar nooit meer en staat hij een beetje mooi te wezen aan de muur....

    En mijn nieuwe akoest is een gitaartje om thuis lekker erbij te pakken dus comfort en speelgenot zijn dan minstens net zo belangrijk als sound vind ik.

    Maar thnx! Ik zal ook al even naar die Eastman's te kijken maar dan naar de E8OM, wel iets duurder maar wel rosewood. Ga die 2 sowieso in het echt even proberen .
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Pak dan ook de AC412 mee.. Deze hebben een iets dunnere neck, wel 1 3/4, maar iets comfortabeler. En is massief Rosewood èn is echt een kanon
    Laatst gewijzigd door Rizz; 16 januari 2015 om 10:33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ja, ik ben ook een voorstander van 'eraan wennen". ook vooral omdat een ander neckprofiel/breedte je anders doet spelen. en da's voor mij de bedoeling van veel gitaren hebben. ze dwingen me anders te spelen. comfort is tenslotte voor pussies

    soit. ik zou niet zonder meer focussen op de breedte van nut. het totale halsprofiel inclusief de breedte van nut maakt de feel en comfort uit. zo zou het kunnen dat je eentje vindt die weliswaar bredere nut heeft maar door een ander backprofiel toch comfortfeel geeft dat bij u past

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ja, ik ben ook een voorstander van 'eraan wennen". ook vooral omdat een ander neckprofiel/breedte je anders doet spelen. en da's voor mij de bedoeling van veel gitaren hebben. ze dwingen me anders te spelen. comfort is tenslotte voor pussies

    soit. ik zou niet zonder meer focussen op de breedte van nut. het totale halsprofiel inclusief de breedte van nut maakt de feel en comfort uit. zo zou het kunnen dat je eentje vindt die weliswaar bredere nut heeft maar door een ander backprofiel toch comfortfeel geeft dat bij u past
    Hahaha. Ja ik ben een pussy :P. Ik ben het overigens wel met je eens dat andere gitaren met een andere feel andere manieren van spelen bij je oproepen, qua halsprofiel ben ik ook op elektrische gitaren niet zo moeilijk maar ze hebben wel allemaal gemeen dat ze wat smaller zijn dan de meeste akoesten. Dikteverschil in halsprofielen kan ik goed mee leven, sterker nog, ik heb liever een wat dikkere hals dan een platte, maar de duim-over-de-hals akkoorden gingen gewoon veel minder fijn met een bredere hals.
    Ik merkte zelf in ieder geval heel erg dat ik de 1 3/4 nek gitaren gelijk weer weg legde en veel liever de 1 11/16 nek gitaren weer oppakte...

    Maar niettemin sta ik er wel voor open dus ik ga sowieso ook nog die stapel Eastmans proberen . Ik ben alleen benieuwd of er nog meer alternatieven zijn .

    Die akoesten die jij gebouwd heb zijn trouwens echt om te smullen Barno....
    Laatst gewijzigd door Lexvandoef; 16 januari 2015 om 11:16
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  9. #9

    Standaard

    Denk ook aan de Eastman E20OM; is ook met massief palissander achter- en zijkanten.
    De hals is wel wat dikker dan die van de E6OM.
    Beiden spelen (n.m.m.)) zeer comfortabel (dan maar een pussy).
    Ik zelf ervaar trouwens nauwelijks (eigenlijk geen) verschil tussen 1 11/16 en en 1 3/4e.
    Scheelt immers maar 1/16e inch ofwel 1,5875 millimeter.
    Maar ja, zoals zo vaak zit het hem natuurlijk in de details.....
    Laatst gewijzigd door synapse; 16 januari 2015 om 12:40

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ik dus wel.. Sinds ik die Eastman heb, wil ik alleen maar 45 mm nuts, kan bijna niet meer overweg met 43mm.. veel lekkerder voor fingerstyle...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top