Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Post PAF's voor metal: een goed idee?

    Hallo

    Ik ben van plan om zodra ik genoeg gespaard heb de EMG's in mijn Schecter te vervangen wegens te weinig nootseparatie en ben ondertussen al eens wat onderzoek aan het doen. Nu dacht ik een tijd geleden 'waarom probeer ik eens geen PAF's? en waarom gebruikt niemand in het metalgenre deze eigenlijk?'

    Nu ben ik natuurlijk niet van plan zomaar wat te doen en dus ben ik na wat googelen op het Seymour Duncan forum beland, waar ik te horen heb gekregen dat pickups met een lage output op zichzelf wel goed klinken, maar tenzij je versterker het gebrek aan output kan opvangen verzuipen in de mix als je met anderen speelt.

    Het zijn echter maar twee personen die dit zeggen, de rest heeft het helemaal niet over een oefen- of livesituatie. Verder vind ik ook op andere fora niks hierover. Mijn vraag is dus: zijn hier mensen die al geprobeerd hebben met PAF's in een metalband te spelen? En wat zijn de bevindingen hierover?

    Misschien belangrijk om te weten: ik heb het over de hoeveelheid gain melodeath en progressieve metal als Opeth, vroege In Flames, Ne Obliviscaris, Wintersun en Cynic.
    Laatst gewijzigd door kirito; 14 januari 2015 om 15:42

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.592

    Standaard

    Ik heb een Ibanez K7, deze is standaard uitgevoerd met PAF´s (PAF-7 van Dimarzio) en ik vind het echt te gek klinken voor metal, maar evengoed voor andere muziekstijlen. Ik heb diverse 7-snarige gitaren gehad, allen met verschillende elementen, van Dimarzio Blaze tot EMG 81-7 maar de K7 is toch wel mijn favoriet, uiteraard spelen de andere gebruikte materialen ook een rol in de vorming van de toon.
    Als amp gebruik ik overigens (o.a.) een Mesa Triple Recto.

    Welke EMG´s heeft jouw Schecter?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Speelt één van die gasten van Carcass niet met een SD '59 in de brug? En ik dacht die Mark Morton van Lamb Of God ook regelmatig, naast z'n eigen signature setje bij Dimarzio. Ik speel zelf geen metal, maar hang er wel tegenaan qua geluid. Dat is me tot nu toe altijd prima afgegaan met een '59er en een BK Mule, beide low output PAF-achtigen.

  4. #4

    Standaard

    dml: Mijn Schecter is uitgerust met de 81/85 set, dus zo'n beetje de standaard wat betreft EMG's. Verschrikkelijke pickups voor mensen die meer willen spelen dan de standaard powerchords en naar mijn mening ook veel te verschillend van elkaar. Heb je een acceptabele klank voor de 81 dan klinkt de 85 zo dof als wat. Dat kan niet liggen aan mijn Roland Cube, wel? Zo'n Recto als die van jou wil ik ook wel eens uitproberen, alleen niet de triple (waar zou ik in godsnaam 150W voor nodig hebben???). Ik ben er een beetje terughoudend voor geweest de laatste jaren maar toch.

    Brum: Als ik zo op het internet zoek vind ik alleen de pickups die Bill Steer gebruikte voor Heartwork, dewelke de standaard pickups van zijn Ibanez waren. Ik heb geen idee hoeveel output die hebben. Verder lees ik dat hij tegenwoordig P-90's gebruikt in de studio. Geen idee hoe dicht dat bij een oefen- of livesituatie aanleunt. Amott gebruikt voor zover ik kan vinden inderdaad de JB/'59 setup.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Bill steer gebruikt tegenwoordig gibsons met de pickups erin zoals hij ze koopt. Heb hem live niet zien spelen met p90s. Ik geloof dat hij oa wel pafs en iig low output humbuckers heeft gebruikt.
    Steers sound zit meer in de versterkers en in geval van de albums vooral ook in productie technieken.
    Probeer ook eens wat verschillende versterkers. Ik geloof dat Steer een 5150 gebruikt. Zelf gebruik ik een dual rectifier icm blackouts.
    Ik geloof dat bijv. De jongens van Cannibal Corpse ook rectifiers gebruiken icm de zompige Boss metalzone, gain voluit en EMG pickups. Daarvan kun je de noten ook nog wel vrij goed onderscheiden vind ik.
    Amott heeft trouwens behalve wat solos niks op heartwork ingespeeld.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.592

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kirito Bekijk bericht
    dml: Mijn Schecter is uitgerust met de 81/85 set, dus zo'n beetje de standaard wat betreft EMG's. Verschrikkelijke pickups voor mensen die meer willen spelen dan de standaard powerchords en naar mijn mening ook veel te verschillend van elkaar. Heb je een acceptabele klank voor de 81 dan klinkt de 85 zo dof als wat. Dat kan niet liggen aan mijn Roland Cube, wel? Zo'n Recto als die van jou wil ik ook wel eens uitproberen, alleen niet de triple (waar zou ik in godsnaam 150W voor nodig hebben???). Ik ben er een beetje terughoudend voor geweest de laatste jaren maar toch.
    Ik heb nog nooit begrepen waarom 81 in de brug plus 85 in de nek "de standaard" is. Een 85 in de nek klinkt inderdaad dof. Wat je nog zou kunnen proberen is de combi omdraaien, dus 85 in de brug en 81 in de nek, maar liever nog een 60 in de nek. In mijn coverband + gebruik ik nu uitsluitend de combi 85 + 60 (daar waar ik vroeger 81 +60 gebruikte). Overigens kan ik dus prima meer dan alleen powerchords met EMG's spelen, wat overigens ook voor m'n Mesa geldt.
    Die 50 watt extra t.o.v. een Dual Recto maakt echt niet zoveel verschil, een Dual is al garantie voor bloedende oren.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik heb deze PAF59-set, maar ik speel er geen metal mee. Het kan wel, gemakkelijk zelfs met de juiste amp.

    https://www.youtube.com/watch?v=6cCLLayxX-w
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    why not. Maar niet elke paf (kloon) is te gek. Ik zou bijvoorbeeld niet graag met de Seth Lover metal willen doen, maar met de pearly gates, '59, whole lotta humbucker? geen punt. om even m'n eigen referentiekader erbij te pakken.

  9. #9

    Standaard

    Mja, die seth lovers zijn niet wax potted, he. Ik denk dat dat veel ongewenste feedback gaat geven.

    Jasper: Bij mijn vorige band oefende ik op een Bogner. Ik weet niet zeker, maar ik denk dat het een Uberschall was. Kreeg ik toch ook niet mee wat ik wilde al klonk het wel beter dan wat ik hier thuis voor handen heb. Ook oefende ik daar wel eens op een Fender, waarbij ik de gain vooral van een distortion pedaal kreeg. Dat doe ik dus nooit meer Maar ik sta open voor suggesties.

  10. #10

    Standaard

    Als je nootseparatie zoekt zou ik eerst zoeken naar een nieuwe versterker. Cubes hebben hele leuke cleans, maar de high gain geluiden laten alles al snel als een brij klinken. Ik zou misschien kijken naar een TubeScreamer om wat strakkere te krijgen uit versterkers als die Bogner. Natuurlijk speel je daar niet elke dag op, maar dure pickups gaan geen goede investering zijn op een oefenversterker.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top