Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard Banjo - picks of niet

    Ik heb een banjo gekregen voor mijn verjaardag, ben er erg blij mee, lekker Stones nummers in open G raggen

    Ik heb geprobeerd om met picks op mijn vingers te spelen, maar dat voelt als gitarist erg onnatuurlijk aan, omdat ik mijn rechterhand heel anders moet houden.

    Ik snap de voordelen van het gebruik van picks (betere toon en meer volume), en wil vanaf het begin een juiste techniek gebruiken, maar toch.

    Het is natuurlijk allemaal persoonlijk, maar wie helpt me over de drempel, is het verschil echt zo groot en moet ik gewoon niet zeuren en picks gebruiken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik zou zeggen, niet zeuren en picks gebruiken Voorkomt ook dat je gewoon gitaar gaat spelen op dat ding. ik speel geen banjo maar begruik wel es picks op gitaar: geeft je veel meer snelheid en volume, twee dingen waar een banjo-ist wel nood aan heeft, lijkt me.

    Het toffe aan met andere technieken moeten spelen, is juist dat je ook weer nieuwe dingen gaat doen waar je zonder picks nooit aan zou denken. Het gaat wel een tijd duren eer je die dingen gewoon bent aan je vingers. anyways, ik vond het zelf een hele aanpassing.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Picks gebruiken, het gevoel is er vlugger dan je zou vermoeden.
    Staat wel tegenover dat je consequent iedere dag je roll- technieken moet doornemen, OBK = oefening baart kunst!
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Ok, jullie hebben me overtuigd, ik ga picks gebruiken. Vooral dit argument:

    Voorkomt ook dat je gewoon gitaar gaat spelen op dat ding.
    Gaaf ding hoor, zo'n banjo
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Dan natuurlijk de onvermijdelijke vraag , hoeveel snaren heeft 'ie?

    Want als het een zessnarige is, zeg maar een gitaar vermomd als banjo, dan kun je met picks gaan spelen tot je blue-in-the-face bent, maar het zal altijd blijven klinken als een gitaar met een dun banjosausje er overheen.

    Heb je daarentegen een 'echte', five string, dan ben je er niet met picks alleen.
    Je zult erachter komen dat de rechterhand van banjo toch flink anders is dan van een fingerpicked gitaar, genoeg in ieder geval om van een heel ander instrument te spreken.

    Mocht dat problemen opleveren, je gaf aan de 'juiste' techniek te willen gebruiken, dan zijn er gelukkig een paar goede banjo leraren in Nederland...
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Het is een 'echte' five string banjo, met de 5e string die halverwege begint. Ik heb ondertussen een boek van Earl Scruggs aangeschaft, en die gaat er gewoon vanuit dat je met picks speelt.

    Vooral de positie van de rechterhand is wennen, ik speel op de gitaar met mijn hand dicht bij de brug, en moet die er nu ruim boven houden. Ook blijven de picks nog regelmatig achter andere snaren haken.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Zonder Scruggs geen banjo.

    Zijn boek (met de tabs van Bill Keith) is een must-have voor alle banjospelers.
    Als puur instructie materiaal wat minder, maar als je weet wat je zoekt is er een hoop in te vinden.
    Ik raad iedereen aan dat boek te pakken te krijgen, al maak ik voor mijn lessen zelf meestal wat aanloopmateriaal, om de sprong van 'helemaal geen banjo' naar 'net een beetje banjo' wat te verkleinen.

    Om de hoogte van de hand boven de snaren een beetje in de goede richting te krijgen schroef je de arm rest zover omhoog totdat je pols bijna gestrekt is als je ring vinger en pink ontspannen op het vel hangen.
    Je kijkt hier tegen de binnenkant van de armrest aan, de bovenkant, zoals je ziet een centimeter of twee boven het vel. Door trial and error op deze instelling uitgekomen.

    Kijk ook maar in de volgende videos, al zie je dat tijdens de min of meer percussieve back up, de pols wat doorhangt. Dit, om de aanzet van de duim tegen de vijfde snaar te krijgen, waardoor deze gedempt wordt.
    Ook beweegt de hand weg van de kam, om een veel 'rondere' klankkleur te krijgen in de back up die meestal in het tweede octaaf wordt gespeeld. Je wilt dan niet de resonantie van de (open) vijfde snaar daar doorheen horen. Vandaar dus die duim. Pas dan wel op dat je nog voldoende hoogte overhoudt om met de thumbpick nog iets te kunnen spelen zonder te blijven hangen.

    Er wordt in Nederland zeker wel eens gespeeld, soms kom je als tamelijk progressieveling in een heel traditionele jam terecht (met twee Amerikanen en twee nederlanders). En dat valt dan nog niet eens mee:

    Eerst iets van Flatt & Scruggs, Blue Ridge Cabin Home
    (de banjo break -0:42- is geimproviseerd, niet die uit het Scruggs boek, wilde me zo gauw niet te binnen schieten - tegen het eind speel ik mezelf ook een keer bijna in de knoop tijdens de back up )
    Banjo is een oude -hoe is het mogelijk - Gibson RB-1


    en dan nog iets van de Stanley Brothers, Love Of The Mountains

    Video's: Peter Noorman

    Traditionele Bluegrass grijpt -ook nu nog- vaak terug op thema's over het simpele leven van heeel vroeger.
    Zolang het in een song is, vind ik het best. 's Nachts op blote voeten door de sneeuw naar de plee is het andere uiterste. Thanks, but no thanks....

    Het Scruggs boek was aanleiding voor deze interessante discussie op de Banjo Hangout: http://www.banjohangout.org/topic/296728

    Maak eens een foto van je picking hand, want dan kunnen we zien of daar op simpele wijze nog iets aan te verbeteren valt.
    Laatst gewijzigd door RB-1; 15 januari 2015 om 22:14
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Bedankt voor je tips, ik ga dat zeker proberen. De foto probeer ik dit weekend te maken.

    Ik heb trouwens dit boek:



    Is dat dezelfde die jij bedoelt?
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Wat je daar hebt is de laatste uitgave.
    Daar is nogal behoorlijk in gerommeld, de tweede druk was iets beter. Al zaten er soms drukfouten in de tabs.

    Maak foto's (video mag ook) uit verschillende hoeken.
    Uiteraard is wat je speelt op dit moment belangrijker dan hoe je het speelt, maar niets is zo lastig en frustrerend als het naderhand moeten afleren van een 'verkeerd' aangeleerde rechterhand.

    En ja, ik kan ook een beetje spelen....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Hier alvast een foto van de picks op mijn vingers:



    Vooral die op mijn middelvinger zit te strak. Ik heb al geprobeerd om ze wat te buigen, maar dan zit het weer te los. Hoever moeten ze eigenlijk uitsteken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top