Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32

Discussie: Onnodig moeilijk

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2014
    Locatie
    Oirschot
    Berichten
    197

    Standaard Onnodig moeilijk

    Hallo, ik heb dus een jaartje geleden het gitaarspelen weer opgepakt en alweer veel akkoorden geleerd. Ik snap inmiddels ook dat het C#m akkoord hetzelfde is als het Dbm. Dat snap ik wel. Nu zie ik per toeval, door het spelen van Rod Stewart zijn nummer I was only joking dfat daarin een Amaj7 wordt gespeeld. En ook dat akkoord is gelijk aan de twee eerder genoemde. Voor de zekerheid heb ik het hier
    http://www.chordbook.com/guitarchords.php
    nog gecontroleerd. Wordt het door dit zulk dingen niet een beetje extra moeilijk gemaakt of heeft het een reden?
    Ik heb onlangs de draad weer opgepakt en speel lekker thuis mee met backing-tracks e.d.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.510

    Standaard

    Een Amaj7 klinkt anders dan een A, dat is de reden.
    De melodie en of harmonie bepaalt min of meer het akkoord dus dan neem ik aan dat over dat akkoord heen die zeven een rol speelt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    Hallo Bram,

    ik ben verre van een expert, maar ik ga proberen dit uit te leggen. Ja, C#m is gelijk aan Dbm qua tonen op gitaar. Maar dit geld niet voor alle stemmingen en instrumenten. Uitleg hier: http://music.stackexchange.com/quest...ical/7988#7988

    Echter C#m en Amaj 7 zijn niet gelijk een mineur akkoord bestaat uit 1-b3-5 en een M7 uit 1-3-5-7.
    In dit geval:
    AM7 uit A, E, G#, C#
    C#m uit
    C#,E G# dus geen A



  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.510

    Standaard

    Ik snap helemaal niks van die pagina waar je naar verwijst Duck? Maak het niet te ingewikkeld, voor gitaar is een verhoogde C mineur gelijk aan een verlaagd D mineur.

    Even los van de context van een nummer, een akkoord bestaat uit 3 tonen en eventueel nog wat tonen toegevoegd. Maximaal 6 want meer snaren heb je niet. Alles wat toegevoegd wordt kleurt je 3 tonen akkoord. Tis net koken. Snufje dit en scheutje dat. Boerengroentesoep of Italiaanse tomatensoep.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    (In Dbm heb je geen A)
    EDIT :Oeps...er was al gereageerd

  6. #6

    Standaard

    Begrijpt TS het verschil tussen grepen en akkoorden?

    Kijk eens naar wat je met barree over de G B en hoge E kunt doen, en met barree over D G en B. Je zult zien dat je alleen daarmee al heel veel akkoorden kunt spelen (al zijn het dan vaak niet alle noten van dat akkoord). Bedenk dat een bassist of toetsenist de grondtonen van de akkoorden kan spelen. Vooral jazz, blues en funk-gitaristen maken hier erg veel gebruik van.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.510

    Standaard

    Ah, ik zie een misverstand. Duck en Terras gaan uit van het verschil in noten van de C#min en Amaj, ik ga uit van grondtoon.

    Ik beweer daar min of meer mee dat hoewel 2 akkoorden dezelfde noten kunnen bevatten het door de grondtoon een andere klank kan hebben en daarmee een ander akkoord is. Duck en Terras zien dat blijkbaar anders?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    C#m is een drieklank, AMaj7 is een vierklank. Ik denk dat daar het misverstand is ontstaan. Als je van die C#min een vierklank zou maken ( C#min7 dus ) word er een B toegevoegd.

    AMja7 = A C# E G#.
    C#min7 = C E G# B.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.510

    Standaard

    Ja natuurlijk maar ik zie dat ik gelijk in A modus schakel om een Amaj uit te leggen omdat de grondtoon het een wezenlijk ander akkoord maakt dan een C#min. En er vanuit gaande dat de topicstarter dat principe ook hanteerde. Maar ik ben de enige blijkbaar.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10

    Standaard

    At the risk of repeating myself...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Begrijpt TS het verschil tussen grepen en akkoorden?
    Van de meesten die hier antwoorden weet ik dat ze het verschil kennen. Maar vervolgens wel negeren bij de beantwoording.

    Zelfs de greep voor Amaj7 is niet gelijk aan C#m Inderdaad de toegevoegde A. Of het C#m of Dbm is is afhankelijk van de toonsoort. Verder voor alle praktische toepassingen enharmonisch. Durf te wedden dat dat ook in officiële boeken best eens mis gaat. Op zich heeft Duckman dan wel gelijk dat een zanger of violist een C# marginaal anders intoneert dan een Db, maar dat is voor ons gitaristen niet relevant.

    Ik denk dat TS gewoon moet kijken of hij het verschil tussen een greep en een akkoord kan zien. Gok dat hij zijn vraag dan zelf kan beantwoorden.

    Kijk eens naar wat je met barree over de G B en hoge E kunt doen, en met barree over D G en B. Je zult zien dat je alleen daarmee al heel veel akkoorden kunt spelen (al zijn het dan vaak niet alle noten van dat akkoord).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top