Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 7 EersteEerste ... 4567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 70
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik wil me nergens mee bemoeien (maar doe het toch).

    Ik vind dit soort onderwerpen altijd super interessant, lees ze ook helemaal en snap er vaak niets van.

    Te gek..!!

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Het symbool van de LTC1067 is gedefinieerd in het bestand 'LTC1067.sym'.

    Hierin staat een verwijzing naar het bestand 'LTC7.lib'. Daar staat het model in:

    .subckt LTC1067
    bla
    bla
    bla
    .ends LTC1067*

    Hierin is het hele circuit van het model beschreven. De filterkarakteristiek wordt aangepast door aan 4 interne weerstanden de waarde {Rint} toe te kennen. Deze waarde wordt als volgt berekend.

    .param Rint=1e14/(2.007*PI*fclk)

    Daar zit dus die parameter fclk, de klokfrequentie in.
    Zover was ik ook gekomen, ben wel blij dat jij ook tot die conclusie komt.




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Als je deze vier weerstanden vervangt door zogenaamde
    'arbitrary behavioral voltage or current sources'
    in plaats van vaste weerstanden zou je het voor elkaar kunnen krijgen. Dan moet je een extra input maken op het IC symbool voor de klokfrequentie. Die input stuur je dan met een spanning die je bijvoorbeeld als V = fclk/1000 definieert.

    http://ltwiki.org/?title=B_sources_(complete_reference)

    http://ltwiki.org/?title=Undocumente...oral_Resistors

    edit:
    Blijkbaar kun je weerstanden gewoon een veranderende waarde toekennen. Maakt het potmeterverhaal ook weer een stuk makkelijker.

    Juist dit stukje is me nog even te hoog gegrepen maar zal daar komende week eens induiken.

    Ik krijg mijn volledige schakeling gewoon niet aan het werken door dit probleem, LTspice heeft nergens een model wat anders is geconstrueerd. Allemaal hebben ze die intern vastgestelde clock. Heb ook lopen zoeken naar een DDS als alternatief maar noppes.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Het is me gelukt, Frans!!!

    Ik zal m zo posten.

    Groetjes

    edit:

    Hier is het model:

    https://ufile.io/dggao

    En hier het symbool:

    https://ufile.io/jlx4c

    Het werkt als volgt: de klokfrequentie wordt als volgt bepaald:
    fclk = 1000*V(clk)
    Hij leest dus de spanning op pin 14 af en op basis daarvan wordt de waarde van de 4 weerstanden bepaald.

    Ik heb trouwens de oude input voor fclk laten staan, vergeten weg te halen. Beetje slordig maar kun je zelf wel aanpassen.

    edit2:

    Wat is nou eigenlijk precies je doel? Want er zitten ook VCO's en modulators in LTSpice gebouwd waarmee je wellicht makkelijker op weg komt.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 30 december 2018 om 14:33

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Wat is nou eigenlijk precies je doel? Want er zitten ook VCO's en modulators in LTSpice gebouwd waarmee je wellicht makkelijker op weg komt.
    Hey thanx man, ik ga er straks naar kijken.

    De bedoeling is een frequentieregelaar voor de motor van mijn draaibank. Deze 2pk moet in snelheid geregeld worden dus 600V~ bij 10A schakelen.

    Schema tot nu toe....



    De twee opamps links maken een driehoek en blokgolf welke makkelijk met een mono potmeter is in te stellen. De frequentie is hoog tov wat ik nodig heb. Uiteindelijk wil ik van 10Hz tot 400Hz sinus kunnen regelen en de driehoek frequentie moet aanzienlijk hoger zijn om een voldoende aantal samples te garanderen. Ik heb al een goed werkende schakeling gehad maar een constante frequentie van de driehoek, daar was ik niet blij mee. Nu heb ik het anders gedaan, de blokgolf deel ik met de 4024 door 64 en maak daar dan een mooie sinus van met de LTC1067. Zo verkrijg ik een sinus en driehoek frequentie welke altijd in dezelfde verhouding blijven maw als ik 400Hz genereer heb ik net zoveel samples als bij 10Hz.

    Het resultaat aan de uitgang van de opamp.





    Nu verder met jouw optie en daarna een tijdvertraging voor de mosfets van de Hbrug maken want die mogen absoluut niet overlappen in geleidingstoestand.


    edit
    Hier nog even de vergelijking van de driehoek en sinus waar de PWM uit ontstaan is.

    Laatst gewijzigd door cluseau; 30 december 2018 om 19:08
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    De bedoeling is een frequentieregelaar voor de motor van mijn draaibank. Deze 2pk moet in snelheid geregeld worden dus 600V~ bij 10A schakelen.

    [/IMG]
    600V~ en 10A voor 2pk / 1,5kW?

    600V is de (max) PWM spanning zeg maar, neem ik aan?

    Misschien overbodig, maar ik zeg het toch even: wel even checken of je elektromotor hiervoor geschikt is.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 30 december 2018 om 19:53

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Oeh, leuk projectje!

    Paar dingetjes:

    De LBP-poort stuurt nu een impedantie van 3,3 kOhm aan. Dat is wel laag. Moet eigenlijk minimaal 10k zijn voor optimale prestatie.

    Verder zou je eigenlijk de spanning en de frequentie gelijk op moeten laten lopen zodat de spanningsintegraal van elke halve golf gelijk blijft. V/f-sturing noemen ze dat. Anders loop je het risico dat het ijzer in de motor verzadigt en je dus je koper frituurt. Kun je denk ik redelijk makkelijk doen door een hoogdoorlaatfilter op de sinus te zetten.

    https://www.machinedesign.com/motors...ol-method-vfds

    Wat voor motor heb je precies? Enkelfasige inductiemotor neem ik aan? Specs?

    Verdient dit onderhand niet een eigen draadje trouwens?

    Beetje flauw trouwens maar kun je dat hele signaal niet beter digitaal opwekken?
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 30 december 2018 om 21:26

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    600V~ en 10A voor 2pk / 1,5kW?

    600V is de (max) PWM spanning zeg maar, neem ik aan?

    Misschien overbodig, maar ik zeg het toch even: wel even checken of je elektromotor hiervoor geschikt is.

    Misschien realiseer je je het niet maar het lichtnet is ook ruim 600Vpp. Voor de veiligheid houd je voor de fet's minimaal als max aan. De motor is 2.1pk dus 2.1x736=1545W. Bij 230V~is de stroom dan 1545/230=6.7A
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Helemaal gelijk fred maar dat hoort niet op een gitaarforum thuis.

    Dit begon als een leuk oefenprojectje voor de cursus maar als ik eenmaal ergens aan begonnen ben kan ik niet meer los laten. Gewoon omdat het (kan) moet kunnen. LTspice is wel leuk om mee te stoeien trouwens, al meerdere malen plezier van gehad met kleine projectjes. Zonder een soldeerbout aan te raken even testen. Voorheen maakte ik van die luchtige printloze opstellingen door alles simpel aan elkaar te bakken.
    Shame on me


    Motor is een enkelfasig inductie type. 5.8A bij 230.

    Digitaal heb ik ook aan zitten denken maar ben nog niet zover gekomen.

    Owja, die spanningsaanpassing heb ik ook al over gelezen maar dat is ook nog niet aan de beurt gekomen. Leuk om over na te denken maar wil eerst die LTC aan het werk hebben met jouw oplossing.

    Misschien als het ding werkt dat ik alsnog een kant en klare regelaar koop. Rond de 200 heb je al een chinees die voldoet.






    EDIT:
    Of dit op een gitaarforum thuishoort?

    Nou eigenlijk is het wel interessant denk ik want de werking is hetzelfde principe als van een klasse "D" amp.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 31 december 2018 om 11:34
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik heb niet heel veel verstand van electriciteit, maar ik heb wel al meerdere keren asynchrone draaistroommotoren uitgefikt door ze achter een frequentieregelaar te zetten zonder sinusfilter, terwijl die motoren niet geschikt waren voor frequentieregelaars (niet isolatieklasse F).
    Ik twijfel niet aan jouw kennis en kunde, maar dacht het toch te melden, just in case.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb niet heel veel verstand van electriciteit, maar ik heb wel al meerdere keren asynchrone draaistroommotoren uitgefikt door ze achter een frequentieregelaar te zetten zonder sinusfilter, terwijl die motoren niet geschikt waren voor frequentieregelaars (niet isolatieklasse F).
    Ik twijfel niet aan jouw kennis en kunde, maar dacht het toch te melden, just in case.
    Ik sta echt wel open voor commentaar hoor, zelfs dankbaar voor. Ook kritiek mag je leveren, zal er dan zorgvuldig over nadenken. Bij elektromotoren kunnen vreemde situatie's ontstaan waar ik niet helemaal van op de hoogte ben. is tenslotte niet mijn vakgebied. Toch heb ik op jijbuis motoren zelfs blokgolven zien slikken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top