Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 70
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    En een pot bestaat uit 2 weerstanden..... ;-)
    Yep, heb ik tot nu toe ook zo gedaan maar er zijn toch lui die potmetermodellen hebben gemaakt. Moet nu alleen nog uitvogelen hoe daarmee om te gaan. Ik krijg mijn vingers maar niet door het scherm om ze af te stellen

    We knutselen gewoon lekker verder, al doende leer je he!
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Hier kun je een potmeter krijgen:
    http://www.diyaudio.com/forums/softw...ntiometer.html

    Als je de pot tijdens de simulatie wilt draaien moet je werken met een 'arbitrary behavioral voltage source'. Dan geef je die een waarde in de volgende strekking: V=I(B1)*{R_pot}*V(wiper)
    R_pot wordt dan de totale weerstand van de pot, een vaste parameter, en V(wiper) is een spanning waarmee je de weerstand kunt schalen. Die spanning kun je laten veranderen tijdens de simulatie.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Hier kun je een potmeter krijgen:
    http://www.diyaudio.com/forums/softw...ntiometer.html

    Als je de pot tijdens de simulatie wilt draaien moet je werken met een 'arbitrary behavioral voltage source'. Dan geef je die een waarde in de volgende strekking: V=I(B1)*{R_pot}*V(wiper)
    R_pot wordt dan de totale weerstand van de pot, een vaste parameter, en V(wiper) is een spanning waarmee je de weerstand kunt schalen. Die spanning kun je laten veranderen tijdens de simulatie.
    Tnx, zo iets dergelijks had ik idd ook, gejat uit een compleet schema. Dat schalen ligt me nog ff zwaar op de maag en zal daar de komende avonden eens op gaan brainstormen. Laterrrrr
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #44

    Standaard

    LTSpice lijkt heel makkelijk en is het ook maar er zijn wel wat weetjes ...
    - alles is ascii based en rondgestrooid in files. Totaal 8 types ofzo.
    - buizen zijn denk ik niet goed gemodelleerd en dus worden grafieken gebruikt (dat zijn dan opzoektabellen). Er zijn goeie en slechte en wie weet welke de goede zijn mag het zeggen. Ik hou me aan de ZIP file met enkele tientallen op het DIY audio forum.
    - Uitgangstrafo's worden vaak niet goed gemodelleerd. Ook voor de UGT's is een benadering, ook op het DIY forum, je kunt dan werken met parasieten in weerstand en capacitair.

    Om eea eenvoudig te houden stop ik alle ascii's (buizen, uitgangstrafo's en andere .op) in 1 file. Dan weet ik zeker welke gebruikt worden Dat kan alleen niet met assemblies, maar daar zijn slechts enkele van nodig of helemaal niet als je met de standaard buizen tekeningen werkt.

    Met weinig kennis en wat proberen maar vooral lezen ben ik dit jaar begonnen met simuleren van buizen. Alles doet het redelijk alleen de uitgangstrafo's willen niet lukken nog.
    have fun Marcel

  5. #45

    Standaard

    Dankzij dit draadje weer met LTspice begonnen (voor buizen versterkers) en het wil redelijk lukken , het geeft een goed inzicht hoe schema's werken , voor (eind) trafo's had ik een xl sheet gevonden op diy audio forum . een Pot meter heb gemaakt naar een voorbeeld op you tube en werkt goed (is dan wel linear)
    Wat ook leuk is dat met mijn Utracer (buizen tester) kan ik data generen waarmee ik zelf de modellen van buizen maak , zodat dat je een schema kan maken met de buizen die je daadwerkelijk gaat gebruiken ,de verschillen zijn niet groot maar het is wel grappig dat dit mogelijk is.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Even een oud maar actueel topic afgestoft


    Ik zit momenteel te broeden op een PWM schakeling waarin ik een mooie sinus uit een blokgolf moet halen. Ik gebruik daarvoor de LTC1067. Bij dit IC is het de bedoeling twee frequenties aan te bieden, input blokgolf en een clock signaal welke altijd 64x hoger moet zijn in frequentie. Nu is de input frequentie variabel dus de clock moet daar bij meelopen. Daarvoor heb ik een prachtig circuitje gemaakt wat dit exact voor elkaar krijgt maar......

    Op onderstaande afbeelding is te zien dat de clock van 10kHz voor geprogrammeerd is (maar wel instelbaar in het menu). Ik kan dus mijn simulatie niet runnen omdat ik de clock niet kan aansluiten, dat zit domweg niet in het model en daar schiet mijn kennis even tekort. Is er iemand die weet hoe dit te doen? Ben al met directives bezig geweest maar heb de clock horen luiden wat dat betreft. HELP PLS!

    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou mannen, graag opstellen in rijen van twee

    Ik moet constateren dat deze cursus heel enthousiast van start is gegaan met veel goede voornemens van de lezers maar op een eenvoudige vraag waar ik het antwoord maar niet van kan vinden komt geen enkele reactie. Na het topic twee keer te hebben afgestoft is dit draadje waarschijnlijk opgedroogd. Jammer.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik had je vraag helaas over het hoofd gezien. Bij dezen.

    Wat je wilt kan helaas niet, omdat het model van de LTC1067 een versimpeld model is. De filterkarakteristiek van het model wordt bepaald door interne R en C componenten. De standaard R en C componenten kunnen in LTSpice niet van waarde veranderen over tijd. De interne karakteristiek van het filter kun je dus niet 'live' verschuiven.

    Dit is af te leiden uit de beschrijving van het symbool. Ook heb ik het zelf geprobeerd.

    "LTC1067
    Rail to Rail, Very Low Noise Universal Dual Filter Building Block
    Note: This model is an active RC approximation of a switched capacitor filter. A more accurate LTspice simulation requires use of FilterCAD's LTC1064 100:1 circuit circuit and resistors."

    Het is wel mogelijk om met een 'arbitrary behavioural voltage source' een veranderende R te simuleren. Wellicht kan een veranderende C ook wel.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Tnx Fred, ik snap je verhaal niet helemaal maar begrijp wel dat dit buildingblock is samengesteld en je daar niets aan kan veranderen. Ik kan ook niet volgen dat je een r of c kan aanpassen want alles zit in het block en er zal ook wel geen manier zijn om dit block te reverse engineren he?

    Je kan wel de clock frequentie met de hand opgeven in de [component attribute editor]. Ik dacht dat er een manier zou zijn om dat getal aan een variabele te koppelen was en dat weer laten verwijzen naar mijn clock welke uit een ander IC komt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik heb nog wat dieper gegraven. Ik denk dat er een goede optie is om het werkend te krijgen maar je weet maar nooit wat voor mijnenveld aan bugs dat wordt.

    In plaats van het werkelijke circuit bestaat het model uit een samenstelling van RC filters.

    Het symbool van de LTC1067 is gedefinieerd in het bestand 'LTC1067.sym'. Hierin staat een verwijzing naar het bestand 'LTC7.lib'. Daar staat het model in:

    .subckt LTC1067
    bla
    bla
    bla
    .ends LTC1067*

    Ik heb dit model voor je in een txt bestandje gezet. Openen met notepad dus, ook al is het een .lib bestand

    https://ufile.io/v777b

    Hierin is het hele circuit van het model beschreven. De filterkarakteristiek wordt aangepast door aan 4 interne weerstanden de waarde {Rint} toe te kennen. Deze waarde wordt als volgt berekend.

    .param Rint=1e14/(2.007*PI*fclk)

    Daar zit dus die parameter fclk, de klokfrequentie in.

    Als je deze vier weerstanden vervangt door zogenaamde
    'arbitrary behavioral voltage or current sources'
    in plaats van vaste weerstanden zou je het voor elkaar kunnen krijgen. Dan moet je een extra input maken op het IC symbool voor de klokfrequentie. Die input stuur je dan met een spanning die je bijvoorbeeld als V = fclk/1000 definieert.

    http://ltwiki.org/?title=B_sources_%...e_reference%29

    http://ltwiki.org/?title=Undocumente...oral_Resistors

    edit:
    Blijkbaar kun je weerstanden gewoon een veranderende waarde toekennen. Maakt het potmeterverhaal ook weer een stuk makkelijker.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 30 december 2018 om 02:14

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top