Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 70
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard LTspice IV, buizenfysica en een goede sound

    Heren techneuten, in dit topic zal ik over de komende weken proberen uiteen te zetten wat ik de afgelopen vijf jaar heb geleerd. Ik zal het in de vorm gieten van een LTspice cursus voor buizenversterkers, en daar zullen zoals de titel al doet vermoeden veel verwijzingen naar buizenfysica en een goede gitaarsound in voorkomen. Om het wetenschappelijk te houden zal ik regelmatig in hifi-termen moeten schrijven in plaats van gitaartermen, maar gelukkig is de brug gemakkelijk te slaan.

    We beginnen met het downloaden van LTspice en ons eerste schema + simulatie. Het onderwerp is:

    Beginnen met LTspice en een simpele bas en hoge tonenregeling.


    Stap 1:
    Download LTspice. Ga hiervoor naar http://www.linear.com/designtools/software/ en download de juiste versie van LTspice IV. Waarschijnlijk is dat de link: "Download LTspice IV for Windows"

    Stap 2:
    Installeer het programma en open het.

    Stap 3:
    Klik linksboven op het logootje van een wit papiertje met het LT-logo. Zo begin je aan een nieuw schema.

    Stap 4:
    Als eerste hebben we een signaalbron nodig. Klik daartoe op het logo voor "Component" net rechts van het logo voor een diode. Klik op "voltage" en dan op "OK." Klik met je linkermuisknop in het midden van het scherm om de spanningsbron te plaatsen. Als het goed is staat er nu een bolletje met een plus en een min, en twee tags, "V1" en "V". We gaan nu onze spanningsbron configureren. Klik met de rechter muisknop op het bolletje en dan op "Advanced". We gaan vandaag een "Small signal AC analysis" uitvoeren dus ga naar dat vakje. Vul bij "AC Amplitude" "1" in en klik op "OK". Nu heeft onze spanningsbron de tag "AC 1"

    Stap 4:
    We gaan nu een "high pass filter" maken. Pak een condensator door op het condensatorlogo te klikken, en beweeg de muis naar het midden van het scherm. Klik nu op het logo met een "E" die 90 graden naar rechts wordt gedraaid. Zo maken we de condensator horizontaal. Plaats de cap met de linkermuisknop rechtsboven de spanningsbron. Pak nu een weerstand en zet hem rechts van de condensator en de cap. Klik nu op het potlood om draden te maken. Maak een kring van de componenten. Zet een aardelogo aan de min van de spanningsbron.

    Stap 5:
    We hebben nu ons eerste circuit getekend. Alleen de waardes missen nog. Verander de waarde van de weerstand naar 1meg door met de rechtermuisknop op "R" te klikken en "1meg" in te voeren. Voor de condensator gaan we een schakelaar met zes verschillende condensatoren simuleren. Geef daartoe de condensator de waarde "{C}". Klik op de knop "SPICE Directive". Dat is de meest rechter knop en heeft als logo ".op". Vul hier in:".step param C list 250p 500p 1n 2n2 4n7 10n". Hiermee vertellen we het programma dat de parameter "C" getrapt moet worden, en wel volgens de lijst van zes waardes die wij aanleveren.

    TIP: met de spatiebalk zoom je naar standaardniveau.

    Stap 6:
    Nu komt de simulatie. Klik op het rennende mannetje op de simulatie te starten. Het programma zal vragen om een commando. Klik op de tab "AC Analysis". Vul in de drie hokjes respectievelijk 100, 100, en 10k in. Druk op "OK". Nu verschijnt er een lege grafiek. Klik op het draadje tussen de R en de C en je krijgt de respons van ons basfilter. Als je op de naam van de "node" boven de grafiek klikt (bijv. V(n002) ) dan verschijnt er een cursor en kun je precieze waardes uit de grafiek halen.

    Stap 7:
    Nu gaan we een cut control maken. Teken hiertoe het schema over en voeg het commando ".step oct param R 1k 1024k 1" toe. Hiermee laten we de weerstand steeds verdubbelen. We dragen het programma namelijk op 1 stap per octaaf te nemen, te beginnen bij 1k en te eindigen bij 1024k.

    Succes!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Help me out pls


    Bij jouw zie ik C tussen brackets staan dus ik doe iets fout.



    edit1:
    Oke, als ik C een waarde geef kom ik een stap verder in de vorm van een lege grafiek.

    edit2:
    Inmiddels ff verder gekeken dan die gro$$e nase lang ist en gezien dat de cap de waarde {C} moet krijgen anders wordt de waarde string niet ingevuld. Goed, nog steeds een andere grafiek dan in jouw voorbeeld maar het wordt steeds beter.


    Ik heb vroegah wel eens aan spice geroken maar dat was in de vorige eeuw uit de de tijd van de 286.
    Nu eerst ff wat werk doen en vanavond verder, Leuk hoor.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 8 januari 2015 om 11:24
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    't is me gelukt..... Om dezelfde grafiek te krijgen moet je de juiste probes kiezen. Als je op de schema's op een van die verbindingen klikt, dan zie je hoe die heet. (bijv. n001). Op de grafiek kun je met de rechter knop "visible traces" selecteren en bij mij was dat n002 en n003.
    Begin het te vatten... Maar net als Frans... ooit ff gepielt... duurde te lang voor ik het doorhad.... dus laat maar.
    Toch leuk dat die snotneus deze oude knarren iets kan leren
    Goed verhaal Fred!!
    Nico


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    LTspice is een heel fijn programma! Zal straks thuis wat modellen uploaden om mee te spelen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard Een ECC83 importeren en gebruiken

    Mooi dat het allemaal wilt lukken! Dan kunnen we het nu al heel wat interessanter maken. Uiteindelijk zal ik ook wel wat modelletjes uploaden van complete versterkers etc. maar eerst nog even de basis. Ik zal in deze post laten zien hoe je een model van een triode erin zet en wat voor leuke dingen je daar bijvoorbeeld mee kunt doen.

    Stap 1:
    Download het bestand uit de volgende link en sla het op in de map waar de LTspice-schema's staan als dream_v30_Pspice.inc Niet als .txt!
    http://www.fuzone.it/txt/dream_v30_Pspice.txt
    Mocht je meer modellen zoeken dan staan die in Koren_Tubes.inc maar voor ECC83 is dream_v30_Pspice.inc verreweg het meest accuraat.

    Stap 2:
    Neem het volgende schema over en zet de commando's erin.

    .dc V1 0 300 1
    Zoek een DC oplossing voor alle stappen voor V1 van 0 tot 300 met stapgrootte 1

    .step param V -4 0 .5
    Varieer parameter V van -4 tot 0 met stapgrootte 0.5

    .inc dream_v30_Pspice.inc
    Lees dream_v30_Pspice.inc voordat de simulatie begint.

    V1 heeft verder geen parameter nodig, V2 heeft {V} nodig. Klik op "Run" en selecteer de roosterstroom en anodestroom door op de "buispinnen" te klikken. Voordat je klikt moet er een logo van een stroommeter te zien zijn. Nu zijn de curves te zien. Check of ze kloppen. Merk op dat de roosterstroom en anodeverzadiging heel mooi gesimuleerd zijn in dit model.

    Stap 3:
    Neem het volgende over:

    Onze eerste versterkingstrap!

    kathodeweerstand en gridstopper toevoegen:


    Dan nu een sinus invoeren:
    Rechtermuisknop op het bolletje van V2, Advanced, sine, 0, 2, 1k
    En een transient analysis via Simulate, Edit Simulation Cmd, transient, stop time 2m


    Je kunt alle code's handmatig invoeren maar het meeste is wel via menu'tjes bereikbaar.

    Als dit allemaal gaat dan kun je dit 5 Wattertje bekijken: 6bq5_5w_amp.zip
    En dit paartje EL34: el34_push_pull.zip
    Uitpakken in je map voor schema's en lekker grafiekjes staren!
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 8 januari 2015 om 19:35

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Ik wil altijd al eens weten hoe LTspice nou werkt! Deze staat in de volg lijst (ben nu heel druk )
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    En nu nog eens de spice modellen voor die potloodbuisjes die ik heb liggen
    Tutorial gaat nog steeds als 'n speer.
    Nico


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard Trafo's

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    En nu nog eens de spice modellen voor die potloodbuisjes die ik heb liggen
    Tutorial gaat nog steeds als 'n speer.
    Die modellen zou ik dan ook wel willen hebben. Tot nog toe niet gevonden... Misschien moet ik binnenkort maar leren om die modellen aan te passen met een curvefitter. Ik heb al zo'n programmaatje maar ik kan er nog niet mee omgaan.
    Ik wil binnenkort gaan experimenteren met potloodbuisjes en breadboard voor een buizenwah en voorversterker. Voor die buizenwah heb jij volgens mij nog een 2,2 Henry spoel liggen die ik binnenkort ga bestellen.

    In dit deel gaan we onze eerste trafo klussen.

    Drie dezelfde trafo's, namelijk een goede kwaliteit 10k:10k audiotrafo maar met drie verschillende metingen.
    L1...5 Hebben de volgende eigenschappen (klik met de rechtermuisknop op de spoel om ze aan te passen)
    Inductance: 36 Henry
    Series Resistance: 1 kOhm
    Parallel Capacitance: 100 pF

    Het makkelijkste is om L1 de juiste eigenschappen te geven en die dan 4 keer te kopiëren.

    L6 en L7 zijn halve wikkelingen:
    Inductance: 9 Henry
    Series Resistance: 500 Ohm
    Parallel Capacitance: 200 pF

    De zelfinductie gaat kwadratisch met het aantal wikkelingen dus we houden een kwart over. Om de resonantiefrequentie gelijk te houden moeten we de capaciteit verdubbelen.

    K1...3 zijn de k-statements. Die koppelen de spoelen aan elkaar. Een waarde van .998 werkt meestal goed voor mij. Om de eigenschappen van de trafo met drie spoelen gelijk te houden moet die een k hebben van .997333 dus 33% meer lekinductie. Ik ben nog niet aan de wiskunde van het waarom toegekomen.

    Er is te zien dat de bas minder goed doorkomt als je de trafo met een hoge impedantie aanstuurt. Dit komt omdat bij lage frequenties de zelfinductie van de primaire niet meer hoog genoeg is om de bron onbelast te laten.

    De respons over L6 heeft een onwenselijke rimpel omdat het resonante circuit van L7 ongedempt is gelaten.

    TIP: Als je op het hamertje klikt kom je bij het "Control Panel"
    Bij "Drafting Options" en "Waveforms" kun je "thick lines" aanvinken als je dat fijner vindt werken.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 9 januari 2015 om 18:21

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard Voorversterker en Fast Fourier Transform (FFT)


    Om de FFT te krijgen klik je met je rechter muisknop op de grafiek.
    View > FFT > OK

    Voor de aardigheid heb ik het schema geupload: klik

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Is er nog behoefte aan verdieping over toonregeling, eindtrappen, bias drift, roosterstroom, uitgangstransformatoren, fasedraaiers, terugkoppeling en impedantie? Wilt het een beetje lukken allemaal?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top