Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 56
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Jaaa, dat was het ook natuurlijk. Ik zat in mijn hoofd met de Blueshawk bijvoorbeeld. Ik heb zelf een Nighthawk, die is massief, maar zo'n semi-hollow-ding, daar ging het me om.

    Nouja, zoiets moet het dus gaan worden. Een thinline-neckthrough-blueshawk-semi-hollow-ding, dat ook nog een beetje familie moet lijken van mijn archtop en mandolientje. Voor wie het nog snapt.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Mooi project Woml, goed begin in het jaar.
    Ga ik volgen
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Het zijn die grote stappen in het begin waardoor het lijkt dat het enorm snel gaat natuurlijk, maar ik word er wel vrolijk van!

    De kop gefatsoeneerd, gevlakt, nu zie je de streepjes beter:



    Als ik hier mijn kop op leg, dan blijkt dat ruim te passen. Fineertje ruim om de lijntjes heen gezaagd:



    Nee, het bovenste puntje valt er niet af, zo ruim is hij gewoon. Wat ik wel zag, was dat de linker zijkant nét in een streepje mahonie dreigt uit te komen. Dat zou nou net een beetje jammer zijn. Maar het mooie aan een asymmetrische kop (heb ik intussen bedacht) is dat ik hem net een tikkie schever kan zetten, waardoor de zijkant het mahonie net niet raakt. En geen hond die het ziet...

    Verder heb ik vandaag nog wat meer die enorme nek wat gladder en rechter gemaakt, maar daar zie je niet zo veel aan. En tenslotte nog een paar grove blokken mahonie uitgezaagd, om een beetje een idee te krijgen waar het heen gaat:



    Ze zitten nog niet vast, maar zo wordt hij dus ongeveer. Overal om en om en om esdoorn/mahonie, leek me wel zo consequent of zo...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Vorige keer had ik geen foto's gemaakt, dus was er even geen update. Nou was er ook niet zo heel veel gebeurd; ik heb een logootje uitgezaagd, en het gat ervoor ook. En toen de kopfineer (met nog twee dunne extra laagjes) op de kop geplakt.

    Vandaag weer verder: kop uitfrezen, en kijken of hij inderdaad niet net de mahonie streepjes raakt. Het is goed gekomen!
    Het logo moet er nog in geplakt, maar ik wilde toch even kijken of het wat wordt. Dus alvast de gaten voor de tuners er in, en zo wordt hij ongeveer:



    Toen bedacht ik dat het misschien handiger was geweest om eerst het kanaal voor de truss rod te frezen. Maar het ging nu ook nog wel. Een beetje behelpen, maar uiteindelijk zit hij er vrij netjes in:



    En toen had ik nog eventjes tijd over, dus ben ik met een zijblok begonnen. Een paar dikke deuvels er in, om hem op de juiste plek te houden, en voor je het weet heb je een halve gitaar!



    Ik heb een poging gedaan om de boel eerst uit te hollen, maar die dikke boren van me zijn allemaal bot, lijkt het. Of ik moet ze in de dikke boormachine stoppen, in plaats van de kolomboor. Dat gaat wat harder, maar misschien weer wat té hard. En uit de hand bovendien... Nouja, ik doe het nu andersom. Eerst de zijkanten er aan, en dan nog eens kijken wat ik met de voorkant, achterkant en binnenkant doe.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Mooi idee, zo met dat dunne lijntje in het midden. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Vandaag de achterkant in eerste benadering gevlakt, zodat ik kon uitmikken waar de tweede helft er tegenaan moest. Wel eerst (ik was er bijna te laat mee) het onderste randje van de hiel in vorm gebracht. Dat gaat toch wat makkelijker als de zijkanten niet in de weg zitten...

    Toen dus de tweede zijkant recht gemaakt, en precies zo net niet haaks dat de achterkant zo recht mogelijk doorloopt. Weer een paar deuvels er in, en voor je het weet heb je iets dat op een héle gitaar lijkt!



    Logo zit inmiddels ook op zijn plek, misschien moet daar nog wat extra lijm en zaagsel in de kiertjes, maar dat komt wel goed. Er staan nog een boel vervolgstappen op mijn to-do-lijstje, maar ik vind het nog steeds lekker opschieten!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ziet er prima uit
    Gebruik je deuvels in je gitaar? Niet gewoon 'koud tegen elkaar' gelijmd?
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik vond deuvels in dit geval wel handig, om zeker te weten dat de boel niet gaat glibberen en glijden. Het is meer uit luiheid...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Eerste actie van vandaag was het recht maken van de achterkant en de voorkant. De achterkant met de dikke handschaaf, en dan de voorkant in de freesbak. Ook nog even het uiteinde van de hals (of eigenlijk is het daar natuurlijk het uiteinde van de body) afgezaagd en de kont een beetje vloeiend geschuurd. De vorm is er nu dus ongeveer helemaal!

    Verder: Het werkt dus toch, gewoon met de handboormachine, en zo'n keukenkastjes-scharnier-boor. Je moet niet te snel willen, dus niet de grootste boor pakken, heb ik intussen wel begrepen. Met een kleinere maat moet je wat meer gaten maken, maar dan gaat hij tenminste de diepte in. De grote doen het gewoon niet. Misschien zijn ze te oud en te bot, misschien moet ik ook gewoon niet zo'n haast hebben.
    Maar ja, ik wil er ook een beetje vlot mee klaar zijn, want het is nou niet echt een fijn klusje.



    En daarna met de bovenfrees proberen om de boel er wat minder pokdalig uit te laten zien:



    Hij kan nog iets strakker, maar voor nu vind ik het wel genoeg. Als ik de andere helft ook heb gedaan, haal ik er nog wel een laatste keer een ander bitje langs. Maar die tweede helft doe ik een volgende keer, ik heb nu een beetje een lamme arm... En mede daardoor is er hier en daar ook al een hapje te veel uitgefreesd. Dat maakt op zich gelukkig weinig uit, want alles zit straks binnenin, maar toch. Eigenlijk had het netter gemogen.

    Wat er nog wel even tussendoor kon: voegen van het bovenblad!



    De zijkanten zien er nogal gehavend uit, maar de vorm past er gelukkig heel ruim uit
    Dat is dus ook iets voor de volgende keer...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Vandaag dus weer met grof geschut er tegenaan. Eerst de boor:



    En toen de frees:



    Ik heb wel drie keer de stofzuiger leeggegooid... Wat een berg zooi komt er uit zo'n blok hout!
    Verder heb ik het bovenblad wat glad gemaakt, de bodyvorm er op getekend, en ruim uitgezaagd. Hij past er overheen:



    En als ik een paar gaatjes boor, en hier en daar wat uitteken en neerleg, krijgen we alweer een beter idee waar het heen gaat:



    We komen nu dus op het punt dat er wat beter op de details gelet moet gaan worden. Zo blijkt het toch nodig te zijn om de elektronica via een gat (of twee) in de achterkant te installeren, met een afdekplaatje. De boel kan niet door het klankgat. Tenminste, het kan er wel door, maar vooral de keuzeschakelaar kan niet binnenin het hoekje om als hij in zijn gat moet komen te zitten. Nouja, is ook wel zo makkelijk, dan hoeven we daar geen rare kunsten voor uit te halen.Verder blijkt er toch iets nog niet goed te zijn aan de hals. Hij loopt niet recht, niet netjes parallel met de top. Aan de ene kant van de aansluiting steekt de top er nauwelijks bovenuit, aan de andere kant wel een millimeter of twee.
    Nu moet de hals dus nog eens beter gevlakt (niet vergeten ook het kanaal voor de truss rod nog wat uit te diepen!) en dan is het de vraag wat ik met de top doe. Ook dunner maken? Of een treetje in de toets maken, zodat die er overheen past? Is wel overzichtelijker om te doen. Of zou dat heel gek staan?

    Gewetensvragen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top