Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard veel te laag volume piezo element

    Hallo allen!

    Ik heb een probleem waar ik niet meer uit kom helaas.

    Ik heb een akoestische gitaar waar een b-band piezo systeem in zit. Nu is het vreemde dat ik met een volle batterij een inimini signaal eruit krijg. De ruis is vele malen hoger en de snaren zijn gewoon niet hoorbaar. De gebruikelijke dingen heb ik al geprobeerd, batterij is vol, preamp werkt nog, kam bij de brug heb ik opnieuw gemaakt en ook bij deze 2e kam heb ik zo goed als 0 output. Nu heb het piezo element onder de kam uit het gleufje daar gehaald en er op getapped om te checken of deze het nog wel doet. Dan krijg ik ineens genoeg out (echt een heeeeel stuk luider, zoals het hoort). Dan zet ik het elementje terug onder de brugkam en weg is al het volume zodra ik de snaren opspan.

    Wat zou er aan de hand kunnen zijn? voor zover ik kan voelen en zien is het element ook niet te groot/breed voor het gleufje waar hij in hoort. Ik heb het elementje ook nog tussen 2 kunststof shims geplaatst om zeker te weten dat zowel het gleufje als de kam recht zijn en een optimaal recht contact oppervlak aan beide kanten van het elementje hebben. Nog steeds niks, overal even zacht....

    Conclusie voor zover (van mijzelf):
    - preamp is goed
    - batterij is goed
    - element is goed
    - kammetjes zijn goed

    Maar nog steeds geen volume.... Wat is er aan de hand en weet iemand hier meer van? Ik word er een beetje knettergek van....

    thnx alvast!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 mei 2014
    Locatie
    Vlijmen
    Berichten
    192

    Standaard

    De afstand tussen de snaren en element te ver uit elkaar? kun je er een foto van maken voor de hoogte?
    Laatst gewijzigd door djee; 3 januari 2015 om 21:16

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    zou het kunnen dat de kam op een of andere manier omhoogkomt (of schuin gaat staan) als je de snaren onder spanning zet en daardoor contact met elementje verliest?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door djee Bekijk bericht
    kun je er een foto van maken voor de hoogte?
    Fotootje kan helpen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Ik heb ff een 2tal foto's gemaakt net. Het kammetje heeft geen speling in de gleuf en lijkt er ook recht in te zitten, zo op het oog.

    @djee: dat moet niks uitmaken toch? Het gaat hier niet om magnetische elementen maar om een piezo-elektrische element? De snaren en het element zitten toch vast aan elkaar d.m.v. dat kammetjes. Met een wat lager kammetje bouw je minder kracht op in de richting loodrecht op het kammetje maar dan zou je nog iets moeten horen mijns inziens, nu hoor ik gewoon nagenoeg niks, tenzij mijn amp op 7 staat, de hele kamer omver waait van de ruis en dan hoor je in de verte een snaar....


    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    En als je het zadel er af haalt, die strip uit het gleufje pulkt, en hem gewoon een mep geeft? Dan zou hij toch iets van "BOF" moeten zeggen?

    Edit: Oja, dat zei je al...

    Ik zou dan toch haast gaan denken dat het zadel niet helemaal tot op de bodem komt, dus niet op het element drukt.
    En als je het element er in zet, het zadel er op, en dan tikken op het zadel? Verdwijnt het volume echt pas als je de snaren opspant? En verder, gesteld dat tikken op het zadel nog wel werkt, werkt dat daarna dan ook ineens niet meer? (dit is intussen al de zesde edit, geloof ik... )
    Laatst gewijzigd door Woml; 3 januari 2015 om 23:22
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    "weg is al het volume zodra ik de snaren opspan. "

    Heb je wel genoeg volume, als je de snaren nog niet gespannen hebt, maar er nog bijna los op hebt liggen?

    Ik ben niet zo bekend met piezo, maar kan het zijn, dat het element te veel kracht krijgt te verwerken en zodoende geen output meer geeft.?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    De hoek van de snaren over het zadeltje is prima. Dat kan het probleem niet zijn.
    - Zit het zadel erg strak in de sleuf? Dan maakt het zadel wellicht te weinig contact met het piezo en moet je de zijden eens over een schuurvel halen.
    - Is het zadel aan de onderzijde perfect vlak en 90graden met de zijde? Als de hoek niet correct is of het zadel niet vlak leidt dat vaak tot problemen. Soms lijkt iets vlak, maar bij nadere inspectie is het dan toch hol of bol.
    - Heb je al eens een ander zadel geprobeerd; ik bedoel een nieuwe gemaakt en getest?
    - Is de bodem van de sleuf vlak?

    Een truc die wel eens gebruikt wordt als de bovenstaande zaken gecheckt zijn is:
    - Een heel dun strookje vuren onder het zadel plakken, waardoor de druk gelijkmatiger verdeeld wordt. Maar vooralsnog betwijfel ik of dat een oplossing is.

    Ben benieuwd.
    Groet,
    Arne
    Laatst gewijzigd door Enra; 4 januari 2015 om 10:15 Reden: toevoeging + correctie

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2009
    Locatie
    Westhoek
    Berichten
    55

    Standaard

    ik zie op je foto's dat je bovenzijde van de kam nog niet hebt gevijld, nu komt de druk op slechts een kant van de kam ( zelfde effect als scheef getrokken kam). als de kam zo wordt gevijld dat de snaren op het midden van de kam drukken komt dit de drukverdeling ten goede ( evt intonatie uitsparingen voor de hoge="dunne" snaren zijn niet van invloed omdat de dikkere snaren door hun hogere spanning de kam wel vasthouden)
    verder is het aan te raden geen shims te gebruiken indien mogelijk, de oppervlakken dienen zo "hard" mogelijk te zijn, alles wat wordt toegevoegd kan het geheel wat "softer" maken wat de piezo-werking negatief beinvloed.
    let er ook op dat de kam niet op de aansluiting van de piezo strip drukt, sommige strips zijn op dit punt net iets dikker waardoor er geen druk op de gehele strip staat maar enkel op de uiteinden. ooit eens een kam voorzien van schuine uiteindjes ( onderzijde) zodat alleen het gebied onder de snaren aktief is. maak anders van je oude kam een klein kammetje, groot genoeg voor twee snaren en plaats die onder de B en G snaar, is er nu wel volume dan wordt niet de hele strip bedient en moet het "piezo-bed worden gevlakt" .enfin, je kan nog wat uitproberen, succes

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Van welk materiaal zijn die zadeltjes? Het ziet er een beetje 'bruinig' uit.

    Ooit kocht ik voor mijn western een GraphTech Stringsaver zadel (zo'n zwart grafieten ding) en toen beweerde de verkoper dat ik die niet kon gebruiken op een gitaar waar een element onder het zadel zit. Er zou dan nog maar weinig geluid overblijven. Verder dan dat ging de uitleg helaas niet, voor mij was het ook niet belangrijk want ik gebruik geen piëzo element.

    Ergens vind ik het wel raar dat dit niet zou werken met dit materiaal, want akoestisch komen de trillingen toch ook gewoon goed door, waarom zou zo'n element er dan niet mee werken?

    Maar stel je voor dat dat verhaal voor bepaalde zadelmaterialen klopt, dan zit daar misschien je probleem.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top