Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 24 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 239

Discussie: Zelfbouw buizen 40W

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Ik zal je vorige posts wel verkeerd interpreteren, voor een deel kan ik je redenering wel volgen maar ook hier mis ik een stukje.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    @ Plant -- elk apparaat is een impedantie voor 230 V netspanning. Spanningstrafo's (en de netspanning) gedragen zich zo: de belasting bepaalt hoeveel stroom er getrokken wordt.
    OK

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    Als mijn trafo de stroom niet meer leveren kan, gaat hij in verzadiging (dit betekent dat de stroom niet meer groter worden kan).
    Hier! Waarom denk je dan gisteren nog dat de HT tak van je trafo aan je versterker wel ineens meer stroom kan leveren als je de gloeispanningstak van diezelfde trafo niet gebruikt. Zo van: de ene tak hoeft niks te doen dus de andere kan desgewenst meer. Zo las ik dit stukje tenminste:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    Bovendien voed ik de verwarmingselementen met DC-adapters. Op die manier wordt de trafo minder zwaar belast.
    Nu komt ineens de verzadigingstheorie om de hoek, waarin die extra stroom door die HT tak ineens niet meer geleverd kan worden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #32

    Standaard

    beste Cluseau,

    Als jij kan laten zien waar mijn theorie niet zou kloppen, dan heb je een punt. Als je goed leest, zie je dat ik probeer te leren van het commentaar. (Ik ben niet alwetend!)

    Ik peins er niet over om dat artikel weg te halen. Gezien het verloop van de discussie, zit ik een heel eind de goede richting met mijn berekeningen. Ik zou het alleen weghalen als het allemaal nergens op sloeg.

    @Plant -- dat is toch logisch: de filament-wikkeling vormt een veel lagere belasting voor het magneetveld (opgewekt in de primaire spoel), omdat deze geen stroom vraagt (geleverd door adapters).

    Dit betekent dat dat magneetveld dus niet alle arbeid verricht die het zou kunnen verrichten. Daarom zal -als er meer stroom in de andere wikkeling wordt gevraagd- de trafo meer stroom gaan leveren. En wanneer er verzadiging optreedt weet ik niet, want ik kan de specs van de (BX 653A) trafo niet vinden op internet. Mee eens?
    Laatst gewijzigd door ericg; 3 januari 2015 om 15:58

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Ik denk dat dat - net zoals Nico al aangeeft in post #21 - verhinderd wordt door de fysieke eigenschappen van die wikkeling.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #34

    Smile

    Volgens mij niet echt, want het gevraagde 'moet' geleverd worden. Dit kan wel tot warmteontwikkeling (en spanningsverlies) leiden in de secundaire spoel, maar dat zal niet onoverkomelijk zijn.

    De verzadiging treedt volgens mij voornamenlijk op door de (beperkte) magnetiseerbaarheid van het ijzer. Als de filament geen stroom vraagt, zal de totale magnetisatie van het ijzer minder zijn. En daarom treedt de verzadiging later op, denk ik.
    Laatst gewijzigd door ericg; 3 januari 2015 om 17:27

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Als non techneut krijg ik nou toch wel heel veel zin in keiharde cijfers & grafieken.

    Het vermogen meten lijkt me aanzienlijk eenvoudiger tot uitsluitsel dan uitgaan van theoretische aannames
    Laatst gewijzigd door Pepe; 3 januari 2015 om 17:27
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    beste Cluseau,Als jij kan laten zien waar mijn theorie niet zou kloppen, dan heb je een punt. Als je goed leest, zie je dat ik probeer te leren van het commentaar. (Ik ben niet alwetend!)
    Godnondeju, ik heb wel wat beters te doen dan jouw een verhaal te citeren maar als ik kritiek lever voel ik me ook enigsinds verplicht om dat te onderbouwen dus vooruit.....als je het zo vraagt.

    Ik zie natuurlijk ook wel dat je je iets van de kritiek aantrekt en dat waardeer ik. We maken allemaal fouten en zolang je openstaat voor andere meningen kunnen we tot een heldere conclusie komen. Afgezien van je zeer twijfelachtige opgave van vermogen wat nu wel genoeg uitgekauwd en inmiddels gecorrigeerd is....

    Van jouw site.....
    Het enige wat u beter nieuw kunt kopen zijn een ringkerntrafo, en de 4 buizen van de eindtrap.
    Hier wek je de indruk dat je een 40W (die hooguit 30W is) eindtrap kunt voeden met een slooptrafo welke normaal gesproken een eindtrapje van max 5W van energie voorziet. Vergeet niet dat jij een unieke radio hebt gesloopt welke toevallig twee eindtrappen had maar dan nog haal je maar een kwart van wat je in het vooruitzicht stelt. Laat de radio liever voor wat hij is en begin van scratch.


    Het voedingcircuit ziet er meestal zo uit: van de hoge AC-spanning wordt een DC-spanning gemaakt door gelijkrichtbuizen, met daarachter een zekeringencircuit. Dit hele circuit kunt u laten zitten (zekering main ≈ 1 [A]). De DC-spanning kan ook gemaakt worden met een gelijkrichtcel (ipv met buizen).
    Er komt wel wat meer bij kijken dan een gelijkrichter en een zekering. Een voeding is berekend op het aantal buizen wat gevoed moet worden en de filtering van de voedingsbrom komt niet voor elkaar met een 100 ohm weerstandje.
    Een voedingstrafo voor een buisgelijkrichter is heel anders van opzet dan een trafo voor een gelijkrichtcel. Deze zijn niet zomaar uitwisselbaar.


    Parts listvoedingtrafo --- 300 ... 400 V / 7 Vbrugcel / gelijkrichter --- 250 V (>1 A)ringkerntrafo --- 40 W prim impedance 3,5 kΩ / sec 8 en 4 Ω (bijv Amplino 3A524)
    Dit is oa uit je partslist, hier adviseer je een brugcel van 250V. Heb je wel enig idee hoe hoog de maxima van 400Vtt is?
    De gelijkspanning uit 400V~ zal zo rond de 560V= uitkomen, heeeel ver boven de Ua-max. Volgens de datasheet is de Raa voor een EL84 pushpull eindtrap 8k. In geval van een parallel/balans eindtrap dus 4k. Maar......dat is voor een voeding van 300V. Enig idee wat het effect op de impedantie is van de door jouw voorgestelde voedingsspanning?


    Als u uw versterker extra ongevoelig wilt maken voor 50 Hz-brom, kunt u ook een lage DC-spanning -uit bv een adapter- aanbrengen.
    Klinklare onzin, er zijn zat versterkers welke stil zijn met AC gloeidraden.


    maak een centraal voedingspunt -van hieruit kunnen V+ en de nuldraad overal verdeeld worden over alle componentenmaak een centrale GND; deze moet alle aarde's verbinden: stekker, chassis, aarde van buizen
    Is helemaal geen garantie voor een bromvrij ontwerp. Sterker nog, ik denk als het aardpunt van jouw eerste trapje via een lange draad naar de andere kant van het chassis moet dat het ding bromt als een zwangere tank op de alpe de huez.


    50 Hz-brom tegengaan --- voeding afschermen met aluminiumfolie
    De 50Hz-brom is beperkt; in elke buizenversterker is 50-Hz brom een verschijnsel dat zoveel mogelijk geminimaliseerd moet worden. Om het risico van eventuele brom zoveel mogelijk te beperken kunt u het beste:
    1 veel capaciteit toevoegen aan de voeding --- DC-spanning zo ver mogelijk afvlakken
    2 voeding elektrisch afschermen van de rest met folie

    1 Veel capaciteit gaat je niet helpen om 50Hz brom tegen te gaan. Waarom niet? Vooral veel lezen dan kom je daar misschien achter.

    2 Heel ongebruikelijk en nog nooit gezien. Bovendien is folie in die omgeving levensgevaarlijk dus zou dat maar gelijk uit je verhaal verwijderen voor er ongelukken gebeuren. Als je dan zo nodig moet afschermen neem dan een stevig stuk geperforeerd plaatmateriaal. Is in vele vormen te verkrijgen maar verder zinloos.


    1 Het geluid in het lage frequentiegebied kan worden verbeterd. Vermoedelijk moet de ingangstrap hiervoor worden aangepast; u kunt bijvoorbeeld proberen om de ingangstrap minder capacitief te maken (andere ingangsbuis of andere R, C waardes).*
    2 Wat hoogstwaarschijnlijk ook zal helpen is het verwijderen van de kathode-condensator (47 μF) in de ingangstrap; dit levert een meer gelijkmatige versterking van het hoog en het laag op.

    1 Geen idee wat je hiermee bedoeld en zolang je dit niet kunt onderbouwen is het voor mij klinklare onzin.

    2 zie vorig punt.

    Ik ben ook nog even door de beschrijving van je Vox verhaaltje gegaan en zie daar ook wel een aantal zaken die niet juist zijn of waarvan ik zie dat je het niet helemaal begrijpt maar helaas heb ik nu honger en moet nodig gevoederd worden. Het is helemaal niet erg als je iets niet weet of begrijpt maar ga dan niet zomaar wat roepen en nog erger, op dat verdomde internet zetten.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 3 januari 2015 om 17:45

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    Volgens mij niet echt, want het gevraagde 'moet' geleverd worden. Dit kan wel tot warmteontwikkeling (en spanningsverlies) leiden in de secundaire spoel, maar dat zal niet onoverkomelijk zijn.

    De verzadiging treedt volgens mij voornamenlijk op door de (beperkte) magnetiseerbaarheid van het ijzer. Als de filament geen stroom vraagt, zal de totale magnetisatie van het ijzer minder zijn. En daarom treedt de verzadiging later op, denk ik.
    Je hebt hier wel een punt hoor maar met name die warmte ontwikkeling zal je snel opbreken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #38

    Standaard

    Eerlijk gezegd valt deze kritiek mij wel mee, maar toch bedankt

    1.a Ik wek de indruk dat 24 Watt geproduceerd wordt (en dat ik nog moet meten secundair) (goed lezen).
    1.b Ik vraag me af of je de discussie over de trafo hebt gelezen (een eindtrap van 5 W wil niet zeggen dat dat ook het nominale vermogen van een trafo is).
    2. Gelijkrichter -- lijkt me niet juist (die 250 V is toch nominaal)
    3. Voeding 400 V -- waarom komt die op 560 uit? Niet over nagedacht.
    4. Gloeidraden -- natuurlijk zijn er versterkers zonder DC-filament die stil zijn (dat doet er helemaal niet toe; dit is oorzaken en gevolgen moedwillig omdraaien)
    5. folie -- daarmee dacht ik de capacitivieve koppeling tegen te gaan ("overspraak"). Natuurlijk werkt dat; het elektrisch veld binnen een kooi van Faraday is nul.
    6. Ik vermoed dat de ingangstrap als hoogdoorlaatfilter werkt, omdat het laag niet echt goed doorkomt. Door die capaciteit te verwijderen, maak je toch meer (negatieve) feedback voor het hoog?

    OK, ik ga de boel doormeten & als er iets moet veranderen dan doe ik dat meteen.

    (misschien moet je zelf een stukje schrijven?)

    7. Wat klopt er niet aan het artikel over de Vox?

    (ik ben een theorie-man, en nog niet zo lang bezig met versterkers, dus ik hoop van die praktijkervaring van jullie/jou iets te leren)
    Laatst gewijzigd door ericg; 3 januari 2015 om 18:29

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Ik ben een (ouwe) praktijkman maar theorie kennis zal er ook wel wezen, praat niet zo graag over mezelf eigenlijk. Praktijk is van jongsafaan gegroeid en had mijn eerste balans ampje genouwd in de eerste klas LTS. Of ik dan zo lang over de kleuterschool gedaan heb? Neehoor, ik was 12 jaar en heb menigmaal de stoppen laten doorslaan.

    Maar, even over jouw theorie: Als jij je afvraagt hoe ik van 400v~ 560v= maak dan is er toch iets mis aan je theoretische kennis of ben ik nu gek aan het worden?

  10. #40

    Standaard

    Nee er is iets mis met mijn kennis:

    Het zal wortel(2) * de AC spanning zijn? OK. Hier moet het artikel inderdaad verbeterd worden :-) Dank.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top