Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 24 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 239

Discussie: Zelfbouw buizen 40W

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    Interessante discussie!
    (in dat opzicht : jammer dat ik nog geen reactie heb gehad op mijn berekening & metingen).

    1. ik zou niet weten waarom de impedantie van een ringkerntrafo door 4 moet worden gedeeld???
    2. bij mijn weten moet het ongeveer dit zijn: P rms = (i vol open) ^2 * Z

    (ik denk dat sommigen in de war zijn met DC vermogen).
    leef je uit : http://www.valvewizard.co.uk/pp.html
    Maar ik zou gewoon een dikke weerstand van 4 of 8 ohm er aan hangen en vervolgens 1000hz AC erin gooien en dan met de scope het max clean vermogen meten. Dan zie je wat eruit komt...... Zeker geen 40W.
    Nico


  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht

    (Ik heb liever dat je gaten in de berekening en/of metingen schiet, dan dat je zomaar een opmerking maakt)
    Jij dacht dat dit zomaar een opmerking was.... okeeeee.....
    Nico


  3. #13

    Smile

    hi Nico,

    ah dank je:

    als ik de formule van valvewizzard zou gebruiken, kom ik uit op:

    P = (HT-Vmin) * Ipeak / 2 = (250-70) * 135 mA/2 = 12,15 W per buis.

    Een versterkerhelft wordt aangestuurd door 2 buizen. Het totaal zou dan zijn: 24,3 Watt.

    Zou best kunnen. Het beschikbare vermogen gaat nooit helemaal in het geluid zitten (een gedeelte is DC, en de impedantie's van trafo en speaker zijn gemiddeldes over het gehele frequentiegebied).

    Toch?

    1. (opmerking -- ja, er zijn zoveel van mensen die heel wat termen kennen (in mijn eigen band bijvoorbeeld), maar geen spanning van een stroom kunnen onderscheiden. Sorry, jij bent er niet zo-een).
    2. Goede truc met de scope (dank). Mijn scope heeft een probleem met de amplitude-knop, vandaar dat ik alleen DC-stroom en spanningen meet.

    [ik blijf die valvewizzardformule toch een beetje vreemd vinden: alleen de helft van de stroomswing * spanningswing van 1 versterkerhelft telt mee als ik het goed zie]
    Laatst gewijzigd door ericg; 2 januari 2015 om 22:07

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Mijn steentje:

    1 valvewizzard zijn geen gekke jongens hoor.

    2 je vermogensbepaling rammelt aan alle kanten. Wil je het vermogen bepalen dan doe je dat secondair op een load. Je kan niet zomaar uitgaan van datasheets omdat er veel meer factoren een rol spelen. Al jouw veronderstelde vermogen komt uiteindelijk uit de voedingstrafo en deze haalt bij lange na niet jouw opgave met een trafo uit een radio maar ook niet als je er een dikke trafo in zou hangen. Een Ac30 werkt op bijna 500v en dan pers je met veel pijn en moeite 30w uit vier el84.

    3 ik heb je verhaaltje gelezen en vraag me af waarom je een radio gaat slopen als je toch de trafo's en buizen gaat vervangen door nieuw. Deze componenten zijn juist de zaken van waarde in een oude radio. Van de verlopen weerstandjes en uitgedroogde caps hoef je het immers niet te hebben.

    4 het lijkt me verstandig als je de meetgegevens op de juiste manier verifieert voor je dit op een site gaat plaatsen. Op deze manier zul je mensen teleurstellen die jouw ontwerp nabouwen en van een kouwe kermis thuiskomen.

  5. #15

    Standaard dank u

    hi Cluseau,

    Dank voor je commentaar.

    1. dat geloof ik meteen (ik heb die formule's zelf afgeleid door een beetje na te denken).
    2a. ja, secundair meten op een load lijkt mij ook de beste methode (dit is de 1e keer dat ik er eentje heb gemaakt, dus hier leer ik alleen maar van).
    2b. ik heb een trafo uit een Philips Bx 653A gehaald. Ik heb gemeten : zie (4)
    3. het artikel is een voorbeeld -- iedereen mag ermee doen wattie wil. Ik vond het handig om het chassis en de trafo van de buizenradio te gebruiken.
    4. er staan geen meetgegegevens in het artikel. Mijn voorstel is juist - meet je eigen ontwerp door. Je hebt gelijk dat een ontwerp aan de specs moet voldoen. Dat ding heb ik een half jaar geleden gebouwd. Door deze discussie zit ik nu door mijn meetgegevens te bladeren: ik heb toch echt gemeten :
    - 48mA DC stroom
    - 251 V DC anode-spanning

    Ik denk dat je gelijk hebt, dus ik zal een en ander nog een keer meten :-D

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    hi Cluseau,
    2b. ik heb een trafo uit een Philips Bx 653A gehaald.
    Dat was een radio met twee eindtrapjes. Een van 4.5W en een van 3W. En jij denkt dat je met diezelfde trafo er 40W uitpompt......
    Nico


  7. #17

    Standaard

    Jazeker, kijk in het schema van de BX 653A. De DC-spanning wordt gemaakt met 2x EZ80. De hoge spanning in onbelaste toestand is ongeveer 353 V (gemeten).
    Dit zou betekenen maximaal vermogen van 353 V * 0,18 A (2xez80) = 63,5 W.

    Bovendien voed ik de verwarmingselementen met DC-adapters. Op die manier wordt de trafo minder zwaar belast.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Eric, ik ben overtuigd van je goede bedoelingen maar weet zeker dat de gegevens welke je publiceert niet juist zijn en dat is de reden dat we reageren, om de onweten de nabouwer te beschermen. Je hebt een scoop en ac meter dus wat belet je om de uitgansspanning uit een generator te meten over een bekende load. Je zal zien dat je lang niet aan 40W komt. Als ik een gokje mag wagen houd ik het op hooguit 10W.

    Het is natuurlijk geen wedstrijd en ben er ook niet op uit andermans werk af te branden maar de gegevens kloppen gewoon niet dus vraag jouw een meting te doen welke wel kan aantonen wat het vermogen is. Als je een berekening geeft aan de eindbuizen zit er nog steeds een trafo tussen die niet in de meting is meegenomen. En.....DC metingen hebben we niks aan, puur AC spanning aan de uitgang.

  9. #19

    Standaard

    hi Cluseau,

    Ja ik ben het met je eens -- ik wist niet dat het vermogen van een versterker secundair gemeten wordt. Dat ik moet ik dus doen, en die 40 W die is waarschijnlijk te hoog. Ga ik doen, iedereen bedankt voor het commentaar.
    (dat die trafo dit vermogen niet zou kunnen leveren, dat klopt echt niet).

    Artikel aangepast. (dank aan Nico Verduin en Cluseau).
    Laatst gewijzigd door ericg; 3 januari 2015 om 00:09

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    Jazeker, kijk in het schema van de BX 653A. De DC-spanning wordt gemaakt met 2x EZ80. De hoge spanning in onbelaste toestand is ongeveer 353 V (gemeten).
    Dit zou betekenen maximaal vermogen van 353 V * 0,18 A (2xez80) = 63,5 W.
    Begrijp ik nou dat je denkt dat het volledige voedingsvermogen in geluid wordt omgezet? Als ik me goed herinner is het vermogen van een klasse AB versterker ongeveer 40%. Voor een 40W RMS uitgangsvermogen heb je dan al 100W voedingsvermogen nodig. En dan moet je bedenken dat je voedingstrafo zelf ook geen rendement van 100% heeft, uit het lichtnet wordt dan nog iets meer gezogen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericg Bekijk bericht
    Bovendien voed ik de verwarmingselementen met DC-adapters. Op die manier wordt de trafo minder zwaar belast.
    Dat de gloeidraden apart worden gevoed betekent niet dat de HT tak automatisch meer stroom kan leveren. Het is niet zo dat de primair de VA waarde vast ligt en secundair daar naar wens een beetje mee geschoven kan worden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top